Калифорния одобри план за данъчно облагане на лития, който се използва при изграждането на батерии за електрически превозни средства. По този начин най-прогресивно действащият спрямо борбата срещу климатичните промени американски щат иска да генерира допълнителни приходи за проекти за възстановяване на околната среда въпреки опасенията на индустрията, че новият данък ще навреди на сектора и ще забави доставките на метала до автопроизводителите, съобщава Ройтерс.
Губернаторът на Калифорния - демократът Гавин Нюсъм, одобри данъка като част от щатския бюджет.
Данъкът е структуриран като фиксирана ставка за тон литий и ще влезе в сила през януари 2023 г. Данъкът ще бъде преразглеждан всяка година, като щатските законодатели се съгласиха да проучат възможността за преминаване към процентен данък.
Най-големият американски щат разполага с огромни запаси от литий в района „Солтън Сий“, източно от Лос Анджелис, който още през миналия век бива засегнат сериозно от прекомерната употреба на пестициди в земеделието. Средствата, генерирани от данъка, са предназначени отчасти за възстановяване на околната среда в „Солтън Сий“.
Щатските власти похвалиха местната литиева индустрия, тъй като се очаква тя да заложи на геотермален процес на добив, който е по-щадящ за околната среда от откритите мини и езера за изправяне – двата най-често срещани метода за извличане на литий.
Две от трите литиеви компании в района предупредиха, че данъкът ще отблъсне инвеститорите и клиентите. Концерните изтъкват, че може да напуснат щата заради богатите на литий находища в Юта или Арканзас.
Частната компания Controlled Thermal Resources Ltd. заяви, че данъкът ще я принуди да пропусне крайните срокове за доставка на литий за General Motors Co. до 2024 г. и за Stellantis NV (2025 г.).
EnergySource Minerals LLC, също частна компания, заяви, че е спряла дискусиите с потенциални инвеститори и с неназован автомобилен производител.
„Подкрепата за данъка гарантира, че вносът на литий от Китай ще остане по-евтин за автомобилните производители, ще опустоши тази обещаваща калифорнийска индустрия, преди да е започнала“, изтъква от друга страна Род Колуел, главен изпълнителен директор на Controlled Thermal.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа