IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

България е лидер в ЕС по ръст на продажбите на нови коли от началото на годината

Голяма част от автомобилните компании отчитат ръстове при продадените обеми през септември

12:16 | 18.10.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

България е първа по ръст на продажбите на нови леки коли в Европейския съюз (ЕС) както през септември, така и за първите девет месеца на годината, сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).

През миналия месец продажбите на нови автомобили на българския пазар нарастват с 46,4% до 2117 броя спрямо 1446 броя година по-рано. Това е втори пореден месец на ръст на годишна база за страната ни, въпреки че продадените обеми са най-ниските от февруари насам.

За първите девет месеца на 2022 г. регистрациите на нови леки коли в България се увеличават с 15,4% до 21 975 броя спрямо 19 040 броя година по-рано.

Регистрациите на нови леки коли в ЕС се покачват с 9,6 на сто през септември на годишна база, като това е втори пореден месец на ръст за блока през тази година. Въпреки това повишението се дължи до голяма степен на ниската база от септември 2021 г., когато недостигът на полупроводници оказваше сериозен натиск върху автомобилостроенето.

Освен България голям ръст при продажбите отчитат още Ирландия (+42,2%), Латвия (+39,7%) и Румъния (+33,4%).

По отношение на четирите най-големи пазара в региона продажбите на нови коли в Германия се увеличават с 14,1%, докато тези в Испания, Франция и Италия нарастват съответно с 12,7%, 5,5 на сто и 5,4%.

Регистрации на нови леки коли в България през септември. Източник: АСЕА Регистрации на нови леки коли в България през септември. Източник: АСЕА

За първите девет месеца продажбите в ЕС се свиват с 9,9 на сто до 6 784 090 превозни средства въпреки положителния тренд от последните два месеца. От големите пазари Италия записва най-голям спад – 16,3%, следвана от Франция (‑11,8%) и Германия и Испания (по -7,4%).

Освен България само още шест страни отчитат ръстове при продажбите за първите три тримесечия – Латвия (+8,8%), Румъния (+7,9%), Кипър (+5,6%), Гърция (+1,4%), Португалия (+1,1%) и Ирландия (+0.7%).

Общите продажби за Европа през септември се увеличават със 7,9% до 1 049 926 броя спрямо 972 843 броя година по-рано. За първите девет месеца обемите се свиват с 9,7 на сто до 8 271 115 превозни средства спрямо 9 162 177 превозни средства за периода на 2021 г.

Регистрации на нови леки коли в ЕС през септември. Източник: АСЕА Регистрации на нови леки коли в ЕС през септември. Източник: АСЕА

Автомобилни компании

Септември се оказва особено силен и за автомобилната индустрия в региона. Последните данни показват, че автопроизводителите успяват да се възстановят от недостига на чипове, за който все пак се прогнозира, че ще продължи да притиска сектора и през цялата следваща година.

Продажбите на германската автомобилна група Volkswagen AG в ЕС нарастват през септември с 25,7% до 196 019 броя спрямо 155 977 броя година по-рано. Сред марките в групата Skoda записва най-голям ръст – 50,5%, следвана от Audi (+40,9%) и Porsche (+26%). Пазарният дял на VW към края на миналия месец достига 24,9%.

За първите девет месеца обаче продажбите на VW се свиват с 13,9% до 1 700 484 превозни средства спрямо 1 974 211 автомобила година по-рано. Пазарният дял на групата достига 25,1%.

Продажби на нови леки коли - автомобилни компании. Източник: АСЕА Продажби на нови леки коли - автомобилни компании. Източник: АСЕА

Stellantis отчита лек ръст при продажбите за септември – 0,3%, и пазарен дял от 18,9%. За първите девет месеца продадените обеми на концерна се свиват със 17,2%, а пазарният дял достига 20,3%.

Продажбите на френската група Renault в рамките на ЕС се свиват с 1,2% през септември при пазарен дял от 10,8%. За първите тримесечия регистрациите на нови автомобили на компанията се понижават с 6,4%. Пазарният дял достига 10,5%.

Южнокорейската Hyundai Motor записва спад на продажбите за миналия месец от 7 на сто при пазарен дял от 9%. За първите девет месеца компанията е успяла да продаде с 4,5% повече леки коли спрямо същия период на миналата година. Пазарният ѝ дял достига 9,6%.

Ръстове през септември отчитат още Toyota (23,6%), BWM (4,4%), Mercedes (30,5%), Ford (12,2%), Volvo (9,9%) и Jaguar Land Rover (11,9%). Спадове записват Nissan (-10,4%), Mazda (-0,2%), Mitsubishi (-31,4%) и Honda (-5,9%).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:16 | 18.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още