Регистрираните електрически автомобили в България към октомври са 9889. Те са с 2472 повече в сравнение с април, което е ръст от 33,3%. Това са данни на Националната браншова организация за електрическа мобилност – ИКЕМ, предоставена чрез портала за отворени данни data.egov.bg.
Броят на всички регистрирани в МВР автомобили след 1 април, независимо дали са фабрично нови или втора употреба, към началото на октомври е над 3,544 милиона с 3,4% ръст за шест месеца. Според вида на задвижване и категорията от тях с двигатели с вътрешно горене са повече от 2,994 милиона, хибридите – 35621.
Статистиката на ИКЕМ показва, че ръстът за една година при електрическите и хибридни автомобили надминава 100%.
Мрежата от зарядни станции за автомобила в началото на октомври се разширява до 1350 "колонки", което е с 25% повече спрямо станциите година по-рано. Развитие е отчетено и при точките на зарядните станции в страната. Ако в началото на тази година локациите са 751, към октомври достигат 820. Това показва, че към момента на една зарядна станция се падат малко над седем автомобила за обслужване. За сравнение, 6,4 електромобила в ЕС се падат на една зарядна станция, изчисляват от браншовата организация.
Броят на зарядните станции расте предимно с откриване на нови локации, констатират в ИКЕМ, но смятат, че свободата на пътуване и достъпът до безпрепятствено и лесно зареждане в цялата страна е предизвикателство за желаещите да се сдобият с електрически автомобил.
От ИКЕМ настояват на ниво Министерски съвет да се определи национален координатор за електрическата мобилност.
Другите препоръки на браншовата организация, чието изпълнение ще ускори проникването на електромобилността в страната, е ангажираност на повече от две ресорни министерства с конкретни задачи по развитието на електромобилността, като се има предвид опита на представителите от секторните организации.
Тласък на развитието могат да дадат и отделни регулаторни мерки като вменяване на задължението на общините да осигурят места за зарядни устройства на поне две места за паркиране или пък наличието на нормативни стимули за електроразпределителните дружества да предоставят лесен достъп до електроенергийната мрежа, е мнението на експертите от ИКЕМ. Акцент във водената политика трябва да има върху малки и средни предприятия и конкретно към онези от тях, които инвестират в изграждането и управление на инфраструктура за зареждане с електроенергия.
Стимулите трябва да са и при таксите, данъците и регистрацията на автомобили, така че да повлияят на потребителския интерес. Основен принцип трябва да бъде “замърсителят плаща“, предлагат от бранша.
Специалните мерки могат да обхванат субсидии за превозни средства с нулеви емисии, разделение на таксите и данъците в зависимост от равнището на емисиите, заедно със схеми за бракуване на най-замърсяващите превозни средства, за каквито са посочени тези със стандарт за емисии Евро 3 или по-нисък.
От ИКЕМ предлагат да се създаде национален портал от типа Smart Grid за връзка между Електроенергийния системен оператор (ЕСО), ЕРП, операторите на зарядна инфраструктура и услуги в областта на електрическото задвижване.
Важен ангажимент на държавата за ИКЕМ е тя да предостави облачна услуга за общодостъпна информация за зарядните точки, условията за ползване, свързаните услуги, е още едно от предложенията на експертите.


Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
Удареният от Украйна кораб KAIROS е заседнал край Ахтопол
Сиярто: Въпреки отричанията, в Украйна се извършва принудителна военна служба
Европрокуратурата разследва измама за 13 млн. евро у нас, извършени са над 80 обиска
преди 2 години Поредните мераклии държавата да им гарантира пазар и поминък.Българските капиталисти имат едно характерно качество-никак не си падат по капитализмът и обичайните за него конкуренция и пазарни механизми... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Като гледам че ваксидебилите са около 15 000, вероятно и EV умствено-неадекватните ще са около това число. отговор Сигнализирай за неуместен коментар