Четири големи компании призоваха европейските законодатели да приемат амбициозни стандарти за въглеродните емисии, които ще стимулират производството на екологични камиони, като същевременно поискаха от Европейския съюз (ЕС) да отхвърли идеята за използване на синтетични горива като част от пътя към декарбонизация на тежкотоварния транспорт, пише Euractiv.
Въпреки това индустрията за биогорива постави под съмнение съветите на компаниите, твърдейки, че пренебрегването на приноса на алтернативните горива може да забави намаляването на емисиите при камионите.
IKEA, Geopost, Maersk и Unilever – международни компании със собствени големи автопаркове – изпратиха отворено писмо до евродепутатите в Комисията по околна среда към Европейския парламент преди гласуването на законодателство за ограничаване на въглеродния отпечатък на камионите и автобусите.
Тези компании са част от EV100+, глобална инициатива за автомобили с нулеви емисии, ръководена от организацията с нестопанска цел Climate Group.
В писмото компаниите, които са се ангажирали да използват само екологични камиони до 2040 г., твърдят, че амбициозните цели ще изпратят инвестиционен сигнал на пазара, увеличавайки наличността на превозни средства с нулеви емисии.
„Изключително важно е ЕС да приеме амбициозни цели за автомобилния транспорт, за да се декарбонизира индустрията до 2040 г. и за да може ЕС да остане конкурентоспособен срещу нарастващата международна конкуренция“, изтъква Кени Кристенсен от датската Maersk. „Като компания, работеща с всички видове транспорт, ние знаем колко е важно да се даде приоритет на био- и синтетичните горива за авиацията и океанското корабоплаване, които не могат да бъдат електрифицирани“, добавя той.
Елизабет Мунк аф Розеншолд, мениджър по устойчивост в IKEA, посочва, че компанията подкрепя призива за по-строги цели за намаляване на емисиите на въглероден диоксид.
„Необходимо е бързо да се достигне положителна повратна тока, при която превозът с камиони с нулеви емисии ще се превърне в норма“, изтъква тя.
Камионите съставляват около 2% от шосейния трафик в ЕС, но са отговорни за над една четвърт от емисиите в сектора.
Съгласно законодателно предложение, внесено от Европейската комисия (ЕК) през февруари, новите камиони и междуградски автобуси ще трябва да постигнат 45% намаление на въглеродните емисии в сравнение с нивата от 2019 г. до 2030 г. Целта за 2035 г. е редуциране до 65% от емисиите, а до 2040 г. нивото достига 90%.
Тъй като целите са базирани на автопарка, производителите ще трябва да продават предимно превозни средства с нулеви емисии до 2040 г., като задвижвани с водород и електрически камиони, за да постигнат целите. Все пак някаква част от продажбите може да представляват превозни средства с двигатели с вътрешно горене.
Четирите компании „силно препоръчват“ на членовете на ЕП да подкрепят целта за намаляване на емисиите съответно със 70% до 2035 г. и 92,5% до 2040 г.


Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
Полицията във Варна излезе с мерки за спокойни студентски празници
"Спартак" пусна билетите за мача с "Левски"
Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Над 500% поскъпване за ден: Китай извади нов конкурент на Nvidia
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Надеждност на пътя – как да изберете правилните носачи за своя автомобил
Бурята „Байрън“ парализира Гърция с наводнения и затваряне на училища ВИДЕО
Леденият парк на София тази зима ще бъде с още по-голяма площ
Борисов вече и в TikTok, надява се Бюджет 2026 да се внесе скоро ВИДЕО
Разбраха се: Тристранката постигна съгласие по Бюджет 2026