fallback

General Motors краде ключов доставчик на Tesla в опит да навакса изоставането

Компанията TEI предлага иновативни решения за оптимизиране на производствения процес чрез т.нар. гигакастинг

07:57 | 16.11.23 г.

Ако не можете да ги победите, купете ги.

От години малко известна компания, наречена Tooling & Equipment International (TEI), помага на Tesla Inc. в производството на големи отливки – процес, известен като гигакастинг, който спестява пари и време, когато се опитвате да останете лидер на бързо развиващия се пазар на електромобили, пише Ройтерс.

До 2023 г. - TEI вече е част от General Motors Co., след като постигнаха споразумение, което може да е останало скрито, но представлява ключова част от стратегията на американския автомобилен производител да компенсира изоставането спрямо Tesla, споделят източници, запознати с темата.

Чрез привличането на експерт в техниките за големи отливки, GM вече разполага с опита на Tesla да изгражда сложни компоненти, което ще доведе до по-ниски цени на електромобилите.

След придобиването на TEI от страна на GM Tesla ще трябва да разчита повече на три други компании, базирани във Великобритания, Германия и Япония, за да разработват големи форми, необходими за милионите по-евтини електрически модели, които американската компания планира да пусне скоро в продажба.

В същото време Tesla изпитва затруднения да намери друга подобна компания, която да запълни дупката, оставена от TEI.

„General Motors придоби Tooling & Equipment International (TEI), за да подсили своето портфолио от иновации и да осигури достъп до уникална технология за леене“, посочва GM в изявление пред Ройтерс.

Подобно на GM, множество други автомобилни производители - от Ford и Hyundai до Toyota - се опитват да имитират ноу-хауто на Tesla за гигакастинг, за да съответстват на нейния дизайн и производствена ефективност.

Гигакастингът е в основата на производствената стратегия на Tesla, разкрита от главния изпълнителен директор Илон Мъск през март, която трябва да намали наполовина разходите за сглобяване на следващото поколение автомобили.

Стратегията се основава на производството на структурната платформа на автомобила в едно цяло с помощта на гигакастинг.

Това ноу-хау, което използва отливки, изработени от индустриален пясък с 3D принтиране, стана възможно отчасти чрез TEI наред с другите три доставчика, които Tesla използва.

Ройтерс съобщи, че работата на тези четири фирми е позволила на Tesla да разработва коли от нулата за 18 до 24 месеца, и то икономично, докато при повечето конкуренти в момента този процес може да отнеме от три до четири години.

Специализираните фирми използват пясъчно леене в процес, наречен бързо прототипиране, за да могат бързо и евтино да валидират проектите и инженерните спецификации на Tesla за нейните големи отливки.

Според източниците TEI започва да помага на Tesla около 2017 г. за разработването на Model Y и се смята в индустрията за един от най-добрите компании по пясъчно леене в света. Оттогава TEI участва в създаването на прототипи на гигакастинг матрици за Model 3, Cybertruck и Semi.

GM е платила по-малко от 100 млн. долара за TEI, споделят междувременно източниците. Ройтерс не успя да разбере дали Tesla е една от няколкото компании, които са наддавали за TEI.

Въпреки че Tesla изпреварва конкурентите си, когато става въпрос за производствени техники и изглежда, че поставя по-голяма дистанция между нея и останалата част от автомобилната индустрия, сделката с TEI осигурява на GM представа за това как Tesla е усъвършенствала своя опит в гигакастинга.

TEI и други като нея правят тестови форми от индустриален пясък. Използвайки файл с цифров дизайн, 3D принтерите, известни като свързващи струи, тези компании изграждат пясъчна форма, която може да излива метал.

Сред ключовите предимства на този метод е, че пясъчната форма може да бъде отпечатана бързо и след това да бъде препечатана многократно с минимални разходи за настройване и коригиране на дизайна на матрицата.

TEI и другите три фирми са особено важни за Tesla при създаването на нови сплави, които да се използват в пясъчни отливки, както и за техниките за топлинна обработка на големите метални части на тялото.

Джеймс Уомак, бивш директор в Масачузетския технологичен институт, смята, че новите производствени инициативи на Мъск са шокирали традиционната автомобилна индустрия, „разтърсвайки всички останали“.

„Това дори събуди Toyota – сегашният най-голям по отношение на производството в индустрията – да прегърне гигакастинга и други иновации от Tesla“, посочва Уомак.

Той вярва, че конкуренцията за постигане на още по-голяма ефективност далеч не е приключила.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:58 | 16.11.23 г.
fallback
Още от Новини виж още