IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Ценовата война изтрива над 20 млрд. долара от оценката на BYD за две седмици

Някои анализатори приемат това като предпоставка за начало на консолидация в индустрията на електромобилите

11:37 | 06.06.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Подновената ценова война при електромобилите, започната от BYD Co., е свила пазарната капитализация на компанията с над 20 млрд. долара само за две седмици, тъй като скептицизмът относно стратегията на водещия китайски автомобилен производител ограничи предходното борсово рали, пише Bloomberg.

Нарастват опасенията относно способността на BYD да постигне целта си за продажбата на 5,5 млн. превозни средства тази година, тъй като последните мерки предизвикват отдръпване от страна на потребителите в условията на мудната икономика на Китай. Някои конкуренти, включително Xpeng Inc. и Zhejiang Leapmotor Technology Co., увеличават пазарния си дял, а акциите им се представят по-добре от очакваното.

Акциите на BYD, листнати на борсата в Хонконг, са поевтинели с 13% спрямо рекордно високите си нива, тъй като инвеститорите се притесняват, че ценовата конкуренция може да намали печалбите им.

„Неотдавнашната корекция в цената на акциите на BYD отразява комбинация от опасения за натиск върху маржовете и по-песимистични настроения за сектора на електромобилите“, коментира Анди Уон, инвестиционен директор за Азиатско-Тихоокеанския регион в Solomons Group. „Агресивното ценообразуване само по себе си вече не гарантира силен ръст на продажбите, особено на по-зрял и конкурентен пазар на електромобили“, добавя той.

BYD намали цените за редица свои модели в Китай с до 34% през миналия месец, което е поредният кръг от отстъпки в битка, която вече навлезе в третата си година. Продажбите като цяло се забавиха, а нови участници като Xiaomi Corp. и Huawei Technologies Co. засилиха конкуренцията.

Индустрията в Китай привлече вниманието на правителството, което по-рано тази седмица привика ръководителите на големите производители на електрически превозни средства, включително BYD, предупреждавайки ги, че не трябва да продават автомобили под себестойността си.

Дори с намалените цени, BYD е постигнала едва 32% от целта си за продажби за 2025 г. към края на май. Компанията отчете ограничен успех в опита си да привлече потребителите, като предлага своята система за подпомагане на водача God's Eye без допълнително заплащане за някои модели.

Междувременно компании като Xpeng, Leapmotor и Geely Automobile Holdings Ltd. печелят клиенти от масовия пазар с по-атрактивни характеристики, както и с ниски цени. Електрическият хечбек Xingyuan и спортният автомобил Xingyue L на Geely са сред най-продаваните автомобили в Китай, а доставките на Leapmotor през май са се увеличили повече от два пъти спрямо предходната година.

Напредък при основните китайски марки електромобили по отношение на техните годишни цели за продажби. Графика: Bloomberg Напредък при основните китайски марки електромобили по отношение на техните годишни цели за продажби. Графика: Bloomberg

Ценовите войни вероятно ще доведат до консолидация в индустрията, макар че ще бъде по-трудно, „тъй като оцелелите играчи вече имат мащаб, силни баланси и конкурентни продукти“, изтъква Бин Юан от Edmond de Rothschild Asset Management. „Нещата вероятно ще се влошат, преди да се подобрят. Въпреки това BYD все още може да запази преднината си“, добавя анализаторът.

По отношение на износа BYD отбеляза рекордни доставки в чужбина от началото на годината, което дава на компанията по-голяма стабилност, докато се конкурира на вътрешния пазар.

Мечите залози за BYD са се увеличили, като късите позиции са 4,4% от свободно търгуваните акции, сочат данни на S&P Global.

„Виждаме скорошния стремеж към намаление на цените по-скоро като краткосрочна маркетингова схема, целяща да привлече потребители по време на период на слаби продажби заради сезона“, коментира Юджийн Сяо, анализатор в Macquarie Capital. „Вярваме, че BYD е напълно наясно, че намаленията на цените не са устойчива стратегия за дългосрочен растеж“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:37 | 06.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още