Китайските власти са привикали ръководителите на големите производители на електрически превозни средства, включително BYD Co., в Пекин по-рано тази седмица, за да обсъдят опасенията относно продължаващата ценова война, съобщава Bloomberg, цитирайки източници, запознати с въпроса.
Срещата е инициирана от Министерството на промишлеността и информационните технологии. На събитието са присъствали висши ръководители от над десетина производители, сред които Zhejiang Geely Holding Group Co. и Xiaomi Corp., добавят източниците.
Официалните лица са предупредили производителите на електрически превозни средства да се „саморегулират“ и че не трябва да продават автомобили под себестойността им или да предлагат неразумни намаления на цените. Те също така са разгледали проблеми като автомобили с „нулев пробег“ и нарастващите сметки, дължими на доставчици, които свиват паричния поток по веригата на доставки и действат като квазидългово финансиране за автомобилните производители, изтъкват източниците.
Рядко се случва пазарните, индустриалните и икономическите регулатори на Китай да провеждат съвместна среща с автомобилната индустрия по оперативни въпроси като ценообразуването. Ходът показва какво внимание Пекин обръща на сектора на фона на опасенията, че ценовата война става неустойчива и може да доведе до фалит на по-слабите играчи.
Срещата обаче не е довела до обявяване на нови официални мерки и не е ясно какви последствия ще понесат производителите, ако не следват устните предупреждения, посочват източниците.
Министерството на търговията заяви по време на рутинен брифинг в четвъртък, че ще работи с други ведомства за укрепване на насоките за автомобилната индустрия, осигуряване на лоялна конкуренция и насърчаване на здравословното разширяване.
Предупрежденията на Пекин са предхождани от решението на BYD да започне поредния кръг от ценовата война в края на миналия месец с отстъпки до 34%, което доведе до критики от индустриални организации и държавни медии.
Без да посочва BYD, Китайската асоциация на производителите на автомобили публикува изявление, в което казва, че ходът на определена компания е започнал нов кръг в „напрегнатата ценова война“, която потапя сектора в „порочен кръг“ и заплашва сигурността на веригата на доставки. „Безпорядъчните ценови войни засилват ожесточената конкуренция, като допълнително свиват корпоративните маржове на печалбата“, изтъква асоциацията.
Медии, пряко контролирани от ръководството на Комунистическата партия, включително Xinhua, вестник People’s Daily и държавната телевизия CCTV, представиха през последните дни материали, в които призовават автомобилните производители да спрат да правят отстъпки и да възстановят реда в индустрията. В противен случай, според медиите, това може да доведе до евтини и нискокачествени продукти, които ще навредят на международната репутация и имиджа на „Произведено в Китай“.
Срещата тази седмица бележи втория път през последните дни, в който лидерите в индустрията биват порицани заради автомобили с „нулев пробег“ - практика, при която автомобилни производители, които не са успели да постигнат целите си за продажби, прехвърлят нови превозни средства на търговци на употребявани автомобили.
Тези по същество нови автомобили след това се появяват на пазара за препродажба без пробег, докато производителите ги отчитат като продажби, въпреки че не са достигнали до крайния потребител. Министерството на търговията се е срещнало и с поне два големи автомобилни производителя и оператори на онлайн платформи за употребявани автомобили.
Производителите на автомобили се опитват да прехвърлят удара от ценовата война върху доставчиците, като настояват за по-ниски цени на частите и забавят плащането на дължимите сметки по договор с месеци. Искане за намаление на цената от страна на BYD към един от доставчиците му в края на миналата година привлече медийното внимание към това как най-популярната марка в Китай може да използва финансиране от веригата на доставки, за да прикрие нарастващия си дълг. Доклад на счетоводната консултантска компания GMT Research определя истинския нетен дълг на BYD на близо 323 млрд. юана (45 млрд. долара) в сравнение с 27,7 млрд. юана, официално регистрирани в счетоводните книги на концерна към края на юни 2024 г., чрез забавяне на плащанията към доставчиците и друго свързано финансиране.


Ето кой е спортист на Варна за ноември
Митов за полицай на годината: Днес поощряваме най-добрите от добрите
Задържаха 82-годишен мъж за кражба от варненско село
"Възраждане"-Варна: Енергията от протестите трябва да се трансформира в избирателна активност
ПП-ДБ искат да свалят охраната на депутатите и изцяло машинно гласуване
AI няма да замени трейдърите, но те трябва да се адаптират към новостите
Кр. Йорданов: Общият наратив за AI е верен, но акциите трябва да се селектират
Тейлър: Великобритания търси опита на американските VC
Тейлър: Великобритания е много силна в AI, финтех
Малко е трудно да се строят центрове за данни
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Land Rover пуска Defender в чест на Уинстън Чърчил
Изкуствен интелект направи кола от две скици
Времето във вторник: Слънце, мъгли и температури до 12°
Стачка: Възможни са забавяне или отмяна на полети за Италия на 17 декември
Любомир Дацов: По-разумно би било да се изтегли бюджетът за догодина
Social Art Media предлага управление на Google Ads реклами
Червен пуловер за празниците – 6 стилни идеи за комбинации с него