Китайските власти са привикали ръководителите на големите производители на електрически превозни средства, включително BYD Co., в Пекин по-рано тази седмица, за да обсъдят опасенията относно продължаващата ценова война, съобщава Bloomberg, цитирайки източници, запознати с въпроса.
Срещата е инициирана от Министерството на промишлеността и информационните технологии. На събитието са присъствали висши ръководители от над десетина производители, сред които Zhejiang Geely Holding Group Co. и Xiaomi Corp., добавят източниците.
Официалните лица са предупредили производителите на електрически превозни средства да се „саморегулират“ и че не трябва да продават автомобили под себестойността им или да предлагат неразумни намаления на цените. Те също така са разгледали проблеми като автомобили с „нулев пробег“ и нарастващите сметки, дължими на доставчици, които свиват паричния поток по веригата на доставки и действат като квазидългово финансиране за автомобилните производители, изтъкват източниците.
Рядко се случва пазарните, индустриалните и икономическите регулатори на Китай да провеждат съвместна среща с автомобилната индустрия по оперативни въпроси като ценообразуването. Ходът показва какво внимание Пекин обръща на сектора на фона на опасенията, че ценовата война става неустойчива и може да доведе до фалит на по-слабите играчи.
Срещата обаче не е довела до обявяване на нови официални мерки и не е ясно какви последствия ще понесат производителите, ако не следват устните предупреждения, посочват източниците.
Министерството на търговията заяви по време на рутинен брифинг в четвъртък, че ще работи с други ведомства за укрепване на насоките за автомобилната индустрия, осигуряване на лоялна конкуренция и насърчаване на здравословното разширяване.
Предупрежденията на Пекин са предхождани от решението на BYD да започне поредния кръг от ценовата война в края на миналия месец с отстъпки до 34%, което доведе до критики от индустриални организации и държавни медии.
Без да посочва BYD, Китайската асоциация на производителите на автомобили публикува изявление, в което казва, че ходът на определена компания е започнал нов кръг в „напрегнатата ценова война“, която потапя сектора в „порочен кръг“ и заплашва сигурността на веригата на доставки. „Безпорядъчните ценови войни засилват ожесточената конкуренция, като допълнително свиват корпоративните маржове на печалбата“, изтъква асоциацията.
Медии, пряко контролирани от ръководството на Комунистическата партия, включително Xinhua, вестник People’s Daily и държавната телевизия CCTV, представиха през последните дни материали, в които призовават автомобилните производители да спрат да правят отстъпки и да възстановят реда в индустрията. В противен случай, според медиите, това може да доведе до евтини и нискокачествени продукти, които ще навредят на международната репутация и имиджа на „Произведено в Китай“.
Срещата тази седмица бележи втория път през последните дни, в който лидерите в индустрията биват порицани заради автомобили с „нулев пробег“ - практика, при която автомобилни производители, които не са успели да постигнат целите си за продажби, прехвърлят нови превозни средства на търговци на употребявани автомобили.
Тези по същество нови автомобили след това се появяват на пазара за препродажба без пробег, докато производителите ги отчитат като продажби, въпреки че не са достигнали до крайния потребител. Министерството на търговията се е срещнало и с поне два големи автомобилни производителя и оператори на онлайн платформи за употребявани автомобили.
Производителите на автомобили се опитват да прехвърлят удара от ценовата война върху доставчиците, като настояват за по-ниски цени на частите и забавят плащането на дължимите сметки по договор с месеци. Искане за намаление на цената от страна на BYD към един от доставчиците му в края на миналата година привлече медийното внимание към това как най-популярната марка в Китай може да използва финансиране от веригата на доставки, за да прикрие нарастващия си дълг. Доклад на счетоводната консултантска компания GMT Research определя истинския нетен дълг на BYD на близо 323 млрд. юана (45 млрд. долара) в сравнение с 27,7 млрд. юана, официално регистрирани в счетоводните книги на концерна към края на юни 2024 г., чрез забавяне на плащанията към доставчиците и друго свързано финансиране.


От днес изплащат последните пенсии в лева
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и лека алуминиева рамка
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Земетресението с магнитуд 5,9 в Невада се оказа грешка на предупредителната система
От Полша: Агресията на Русия сега надмина тази на СССР през 70-те години на 20 век
Облачно ще е днес, ще вали в западната половина на страната
И в еврозоната - цените на жилищата у нас ще продължат да растат
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц