Четири големи автомобилни компании се стремят да намерят заобиколни решения на проблема със засиления контрол на Китай върху износа на редкоземни магнити, което може да ги принуди да спрат производството на част от своите модели в рамките на седмици, пише Wall Street Journal.
Няколко производители на традиционни и електрически превозни средства – и техните доставчици – обмислят преместването на производството на част от своите продукти в Китай, за да избегнат предстоящо затваряне на фабрики, съобщават запознати със ситуацията източници.
Разглежданите идеи включват производство на електродвигатели в китайски фабрики или доставка на произведени в Америка двигатели в Китай, където да се монтират магнити. Преместването на производството в азиатската страна като начин за заобикаляне на контрола на Пекин върху износа на редкоземни магнити би могло да проработи, тъй като ограниченията обхващат само магнити, а не готови части, изтъкват източниците.
Ако автомобилните производители преместят част от производството си в Китай, това би било забележителен резултат от търговската война, инициирана от президента на САЩ Доналд Тръмп, който се стреми да привлече повече производствени мощности в страната си.
„Ако искате да изнесете магнит [от Китай], те няма да ви позволят да го направите. Ако можете да докажете, че магнитът е в двигател, направен в Китай, можете да го направите“, коментира мениджър, отговарящ за веригата на доставки в един от засегнатите автопроизводители.
През април Китай започна да изисква от компаниите да кандидатстват за разрешение за износ на магнити, изработени от редкоземни метали, включително диспросий и тербий. Страната контролира приблизително 90% от световните доставки на тези елементи, които помагат на магнитите да работят при високи температури. Голяма част от съвременните технологии в света, от смартфони до изтребители F-35, разчитат на тези магнити.
В автомобилната индустрия редкоземните елементи са това, което позволява на двигателите на електрическите превозни средства да работят при високи обороти. Те се използват и в по-малко екзотични, макар и не по-малко важни функции, свързани с части като чистачки и фарове.
Китай трябваше да облекчи контрола върху износа на редкоземни магнити като част от 90-дневно споразумение за примирие с Белия дом, но страната не бърза да одобрява нови лицензи за износ на магнити, след като Тръмп обвини Пекин в нарушаване на споразумението.
Китай отхвърли идеята, че е виновен, изтъквайки „дискриминационните и ограничителни мерки“ на Вашингтон, включително ограничаването на износа на чипове за изкуствен интелект (AI) и отнемане на визите за китайски студенти.
Тъй като износът на редкоземни магнити на практика е спрял, производителите на автомобили са изправени пред трудни решения дали да продължат да поддържат някои заводи в експлоатация, посочват източници, запознати с темата. Европейската асоциация на автомобилните доставчици заяви в сряда, че няколко производствени линии и заводи в Европа са затворени, като се очакват нови последици през следващите седмици, тъй като запасите от магнити се изчерпват.
През май индустриални групи, представляващи повечето големи автомобилни производители и доставчици на части, заявиха пред администрацията на Тръмп, че производството на превозни средства може да бъде намалено или спряно скоро без достъпа до редкоземни компоненти от Китай.
„Въпреки че се полагат усилия за укрепване на веригите на доставки извън Китай, това ще отнеме допълнително време и няма да облекчи непосредствения недостиг на елементи, жизненоважни за автомобилните компоненти, използвани за производството на превозни средства тук“, става ясно в писмо, подписано от ръководителите на Алианса за автомобилни иновации и Асоциацията на доставчиците на превозни средства.
Изпращането на недовършена част през половината свят, за да се монтира магнит, увеличава разходите и времето, необходими за производството, но компаниите сега виждат това като единствена алтернатива на пълното затваряне на някои производствени линии. Ходът може да изложи производителите на автомобили на допълнителни мита, но ръководителите смятат, че алтернативата би била още по-лоша.
Автомобилните компании също така търсят алтернативни източници на магнити в Европа и Азия, вместо да ги купуват директно от китайски фабрики, както правят в момента. Нито един от тези източници обаче не може да осигури достатъчно магнити, за да задоволи търсенето от страна на автомобилната индустрия.
Сложните заобиколни решения, които се разглеждат, подчертават колко зависими са станали САЩ от Китай за тези магнити. Пекин контролира почти целия рафиниращ капацитет, който трансформира суровите минерали в използваеми форми. Анализаторите смятат, че Китай разполага с превъзходно техническо ноу-хау за отделяне на редкоземни елементи от суровата руда.
Американските производители на автомобили не са единствените, които се затрудняват да се снабдят с магнити от Китай.
Автомобилните компании в Япония и Индия вече предупредиха за предстоящи производствени смущения. В Европа автомобилните производители казват, че темпът на одобрение на експортни лицензи изостава от търсенето им.
„Въпреки че вече са издадени някои лицензи, това в момента не е достатъчно, за да се осигури безпроблемно производство“, признава Хилдегард Мюлер, президент на лобистката група на германската автомобилна индустрия VDA. „Ако ситуацията не се промени бързо, забавянията в производството и дори спирането му вече не могат да бъдат изключени“, добавя тя.
В САЩ Ford Motor Co. спря производството на Ford Explorer в завода си в Чикаго за една седмица през май поради недостиг на рядкоземни елементи, съобщи говорител на концерна.
Липсата на магнити засяга повече електрическите и хибридните превозни средства, отколкото конвенционалните автомобили и камиони. Типичното електрическо превозно средство съдържа много повече редкоземни елементи от модел с бензинов двигател, но редкоземните магнити се срещат във всяко съвременно превозно средство.
Производството на повече автомобили с бензинов двигател за сметка на електрически превозни средства не е решение, защото компаниите биха рискували да се разминат с федералните стандарти за разход на гориво, което може да доведе до глоби. Регулаторните кредити, които автомобилните компании могат да закупят от производители на електрически превозни средства, като Tesla и Rivian, за да компенсират емисиите си, се изчерпват до 2027 г.
Друг вариант за запазване на намаляващите запаси от магнити е връщането към по-стара технология на електрически двигатели, която не използва редкоземни магнити. Производителите спряха да използват тези двигатели, защото настоящите версии са по-евтини и по-ефективни.
Концерните също така обмислят премахването на някои премиум функции, като например регулируеми седалки, които използват няколко малки електрически мотора. Скъпите аудио системи, които използват редкоземни магнити, също биха могли да бъдат заменени с по-нискокачествени версии.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни