Китай обеща да обуздае „ирационалната конкуренция“ в сектора на електрическите превозни средства, което отразява решението на властите да се справят с дефлационните ценови войни, заплашващи икономическия и индустриален растеж, съобщава Bloomberg.
Ангажиментът беше обявен по време на заседание на Държавния съвет, председателствано от премиера Ли Цян. Пекин обещава ефективно да регулира пазарния ред в индустрията и да насочва компаниите към повишаване на конкурентоспособността чрез иновации и по-добро качество на продуктите.
Фокусът на правителството върху сектора на електрическите превозни средства се засилва седмици след като Пекин обеща да ограничи агресивните ценови войни, което предизвика спекулации относно предстоящите политически действия. Докато Китай се стреми да постигне целта си за годишен икономически растеж от около 5%, задълбочаващата се дефлация заплашва да въвлече втората по големина икономика в света в продължително забавяне.
„Ръководството очевидно е все по-загрижено за дефлацията“, коментира Цианлей Хуан, координатор в Института за международна икономика „Питърсън“. „Ако цените на електромобилите могат да се стабилизират, тогава цените в индустриите нагоре по веригата, като например стоманата, също биха могли да се стабилизират и в крайна сметка това би могло да помогне за облекчаване на част от натиска върху общите цени“, добавя той.
Властите ще засилят мониторинга на цените и разходите, както и инспекциите върху качеството на продуктите и ще гарантират, че ключовите производители на автомобили плащат на своите доставчици в рамките на разумното време. На срещата беше отправен призив за дългосрочен механизъм за регулиране на конкуренцията и по-добра самодисциплина в индустрията, без да се предоставят повече подробности за конкретни действия.
Китайската индустрия за електрически превозни средства се превърна в световен лидер през последните години. BYD продаде за първи път повече изцяло електрически автомобили в Европа от Tesla през април. Този успех повиши напрежението със САЩ и Европа заради потенциални щети за местните автомобилни компании.
Въпросът с обуздаването на ценовите войни в сектора на електромобилите се превръща в сериозно предизвикателство и привлича необичайно ниво на намеса от страна на Пекин.
Миналия месец китайските власти привикаха ръководителите на големи производители на електрически превозни средства, включително BYD, за да обсъдят опасенията относно цените и нарастващи сметки, дължими на доставчиците. По-късно BYD, Zhejiang Geely Holding Group Co. и други големи автомобилни производители обещаха да съкратят срока за плащане на сметките към доставчиците до 60 дни.
Според икономисти транспортните и комуникационните продукти съставляват над една десета от потребителската кошница в Китай. Цените на транспортните средства, подкатегория, която се състои главно от автомобили, намаляват вече три поредни години. Като цяло движението на потребителските цени се колебае около нулата от началото на 2023 г.
Намирането на решение за прекратяване на ценовата война при електромобилите ще бъде истинското предизвикателство за Пекин.
На фона на многообразието от модели на китайския пазар „не мисля, че има начин да се регулират цените на автомобилите, както се прави на пазара на недвижими имоти или на стоковите пазари“, посочва Сяо Фън, съръководител на отдела за индустриален анализ за Китай в CLSA Hong Kong.
Дори ако производителите на автомобили се въздържат от директно намаляване на цените, те все пак биха могли да увеличат достъпността по други начини, като например предлагане на повече безплатни функции или предоставяне на отстъпки за автомобилни заеми. „Конкурентният натиск не изчезва“, посочва Джоана Чен, автомобилен анализатор в Bloomberg Intelligence.
Властите могат да заложат на административни инструменти като прегледи на цените или разследвания на разходите, за да установят фактическо ниво на цените или да координират съгласувано намаляване на капацитета сред водещите производители на електрически превозни средства.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа