Европейският съюз от години оглавява усилията за намаляване на парниковите емисии и повишаване на ефективността. На всеки няколко години съюзът налага по-висок стандарт, на който трябва да отговарят новите автомобили (от миналата година е в сила Euro 6). Това подтикна европейските производители да инвестират в нови технологии, да се откажат от старите двигатели с големи работни обеми и да ги заменят с по-малки, но с турбопълнене (така нареченият downsizing). Дотук всичко звучи чудесно. Проблемът идва от начина, по който се мерят точните количества вредни емисии.
В почти всички страни от ЕС тестовете се провеждат от независими институти. Независими, но частни и разчитащи на печалба. За тях автомобилните компании, които идват да тестват новите си модели, са доходни клиенти, които не бива да бъдат губени. Това и липсата на последващ контрол на общоевропейско ниво означават, че производителите могат да провеждат тестовете, както си поискат. Те използват целия арсенал от хитрости - тестват се специално подготвени автомобили, разтоварени от всяка излишна тежест като радио, навигация, електрически стъкла и така нататък. Пролуките по решетката и капака се залепват с тиксо; използват се гуми, напълнени със специална газова смес за по-малко съпротивление; използват се и внимателно подбрани горивни смеси. Изключват се всички агрегати, консумиращи енергия, като климатик или светлини. Зад волана сядат специално подготвени професионални шофьори; за теста дори се подбира такова време, в което температурата е най-благоприятна за понижаване на консумацията. Щом всички тези точки бъдат отметнати, автомобилът може да даде наистина шокиращо малък разход. Но човекът, който после ще си купи същия модел, никога няма да може да повтори постижението в реалния живот. Една независима организация наскоро пресметна, че разликата между обявения среден разход и реалния среден разход на автомобили с Euro 6 е около 40%. Някои турбомотори, които в тестовете са двойно по-ефективни от старите атмосферни двигатели, в ежедневието харчат дори повече от тях.
В САЩ нещата стоят по сходен начин. Единствената разлика е, че спомената EPA понякога осъществява последващ контрол, провеждайки на случаен принцип изпитания след официалните тестове.
От години се водят дискусии за промяна на системата. The Guardian например разкри, че преминаването към друг тип тестване е било обсъдено миналата година от Еврокомисията - и е било отхвърлено след активното лобиране на британското, германското и френското правителства (трите страни с най-масово автомобилно производство на континента).
Дали сегашният шум най-после ще подтикне европейските и американските власти да променят системата? И най-после да насърчат изграждането на инфраструктура за електрически и водородни автомобили? Налагането им за сметка на двигателите с вътрешно горене е единственият начин наистина да се реши проблемът с автомобилните емисии. Но цената за това и за изграждането на инфраструктурата е астрономическа и до момента отблъскваше загрижените за печалбите си компании. Днешните проблеми на Volkswagen може и да ги подтикнат към друго мислене.
---
* Статията е публикувана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 63 / 2015
Всичко за скандала във Volkswagen четете тук


Евакуират четирима моряци от заседналия край Ахтопол танкер
Времето във Варна на 8 декември 2025
Закопчаха трима шофьори във Варна
Зеленски се среща днес със Стармър, Макрон и Мерц
Честваме паметта на преподобния Патапий
OpenAI се превръща от спасител на фондовия пазар в бреме
Търговският излишък на Китай надхвърли $1 трилион след възстановяване на износа
От 2600% печалба до 86% унищожение: най-горещата крипто сделка се срина
Търговците на облигации не се поддават на по-ниските лихви на Фед
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Как да използваме Google Maps без интернет
Repsol направи розово гориво за всички автомобили
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Опера на Мориконе се появи на бял свят 30 г. след написването й
Два труса поред стреснаха Турция
Зони и такси за паркиране - как е уредено в съседните ни страни
В последния кръг: Сантос и Неймар се спасиха от изпадане
Доналд Тръмп-младши: Баща ми може скоро да се откаже от Украйна
преди 10 години Преминаването към ел.транспорт е задължително защото свършва петрола и защото не може да стане на 100% - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1431029987175231Започва се със забрана на офшорките ,данък върху лихвите по държ.дългове и ''данък Тобин'' - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1442612112683685с цел 6% бюдж.излишъци които се инвестират в точно определени неща https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1436573383287558за да се избегне петролната катастрофаи глобалното затопляне - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1494171174194445 отговор Сигнализирай за неуместен коментар