Силният ръст на пазара на електрически автомобили в Китай се обяснява от скептици предимно с високите държавни субсидии в страната. Все пак според рейтинговата агенция Fitch няма друга държава в света, освен Норвегия, която толкова силно да субсидира покупката на електромобили като Китай. От януари 2017 г. обаче Пекин сви субсидиите си с 40%. Означава ли това край на бума?
Първоначално изглеждаше точно така. Компанията BYD, най-големият в света производител на електромобили, обяви през август спад от 20 на сто на продажбите си за първото полугодие. Причината: заради по-слабите субсидии в Китай BYD е била принудена да повиши цените си.
Към края на годината обаче стана ясно, че това е по-скоро изключение. Продажбите на електрически автомобили в Китай се повишават до нови рекордни стойности въпреки по-слабата държавна подкрепа. Само през ноември продажбите са се увеличили с 80% на годишна база, както пише Wall Street Journal, като се позовава на данни на CEIC Data. През първите 11 месеца на 2017 г. както производството, така и продажбите са нараснали с 50%. Така общият брой на продадените електромобили за цялата година вероятно ще мине границата от 500 хил. броя.
Пазарните анализатори са съгласни, че централното правителство в Пекин положи много усилия, за да увеличи търсенето. Местните и централни органи плащаха през 2016 г. субсидии в размер на до 15 хил. долара за автомобил, припомня Financial Times.
Дори при разпределението на регистрационните табели приоритет имат купувачите на е-коли. Докато собствениците на конвенционални автомобили получават своите регистрационни номера отчасти чрез търгове, лотарии или чрез заплащане на високи такси, в най-малко шест града няма такси или часове за изчакване за притежателите на електрически автомобили. В тези райони са били пласирани 70 на сто от всички електрически автомобили в страната.
И по отношение на инфраструктурата за зареждане на автомобилите Китай доста напредва. В цялата страна вече има над 171 хил. станции за зареждане. Освен това до 2020 г. държавата възнамерява да вложи около 25 млрд. юана (3,21 млрд. евро) в изграждането на други десетки хиляди станции. Броят им е доста над около 17-те хил. зарядни станции или 47 хил. зарядни пункта в САЩ. В Германия засега пък има почти 4 хил. зарядни колонки, които в повечето случаи са с по два пункта. Действителният брой на обществено достъпните зарядни обаче вероятно е по-висок.
Субсидиите в Китай все пак остават сравнително високи. А и засега Пекин не планира нови ограничения. Наскоро данъчното облекчение при закупуването на електрически автомобили бе удължено с три години. Също така властите продължават да бъдат призовавани да купуват електрически автомобили за своите нужди.
Въпреки това последните тенденции показват, че китайският пазар на електрически автомобили не се е сринал въпреки по-ниските субсидии, а изглежда, че развива свой собствен, устойчив импулс.


Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Тийнейджърка скочи от блок в Пловдив
Танкерът "Кайрос" остава блокиран край Ахтопол трети ден
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Защо аутизмът не трябва да се третира като самостоятелно състояние?
Букурещ гласува в кметската надпревара
САЩ: Гърция е ключов стълб в стратегията на Тръмп
Военните завзеха властта в Бенин
Келлог: Мирното споразумение за Украйна е много близо