fallback

Електромобилните мечти на Саудитска Арабия се сблъскват със суровата реалност

Кралството има големи амбиции да се превърне в регионален електромобилен хъб, но за момента не разполага нито с нужната инфраструктура, нито с необходимите суровини

09:45 | 27.01.24 г. 5
Автор - снимка
Създател

Саудитска Арабия вложи милиарди долари, за да се опита да се превърне в регионален хъб за електрически превозни средства и да преодолее редица препятствия, включително липсата на зарядна инфраструктура, таланти и суровини, докато се стреми да навакса изоставането си в глобалната надпревара за извличане на максимална печалба от развиващата се нова индустрия, пише Ройтерс.

Като част от по-широкия план на саудитския престолонаследник принц Мохамед бин Салман за диверсифициране на икономиката на Кралството от въглеводородите и създаване на работни места, Рияд инвестира най-малко 10 млрд. долара в базираната в САЩ Lucid Motors, създаде марката Ceer, и построи завод за електромобилни метали.

Държавният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия (PIF) на стойност 700 млрд. долара планира страната да произвежда 500 000 електромобила годишно до 2030 г. спрямо целта от 150 000 броя през 2026 г.

И все пак до декември единствената автомобилна фабрика в Кралството, открита през септември 2023 г., е сглобила около 800 автомобила, базирани на комплекти, доставени от Аризона.

Проблемите на страната в привличането на автомобилни компании продължават да хвърлят сянка върху плановете на Рияд.

Японската автомобилна група Toyota Motor Corp. отхвърли сделка с Кралството през 2019 г., позовавайки се на високите разходи за труд, липсата на местни доставчици и малкия местен пазар.

Тъй като светът се опитва да се дистанцира от автомобилите, задвижвани с петрол, който поддържа икономиката на Саудитска Арабия от десетилетия, анализаторите смятат, че подобни пречки остават, докато конкуренцията се засилва.

„Налице е огромна конкуренция, пред която страната ще се изправи в лицето на установени производствени мощности и установени вериги на доставки“, коментира Гаурав Батра, анализатор в EY с фокус върху автомобилостроенето.

Цели на Саудитска Арабия относно местното производство на електромобили до 2030 г.

В момента Китай доминира в новата верига на доставки, както и в производството на електромобили.

Китайската BYD стана най-големият производител на електромобили в света, след като изпревари Tesla по продажби в края на миналата година, въпреки че Законът за намаляване на инфлацията на САЩ (IRA), който има за цел да насочи инвестициите към създаване на икономика с по-ниски нива на въглеродни емисии, може да насочи десетки милиарди в производството на електромобили в американската индустрия.

Необходимост от изграждане на местна индустрия

За Саудитска Арабия една от най-големите трудности е привличането на производители на автомобилни компоненти, тъй като страната не разполага с местна индустрия за доставки на части.

Марката Ceer, съвместно предприятие между PIF и тайванската компания Foxconn, планира да пусне първия си автомобил до 2025 г., но все още не е построила своя фабрика.

Източник, запознат с плановете на Ceer, споделя пред Ройтерс, че е малко вероятно компанията да пусне на пазара превозно средство преди 2026 г.

Анализаторите също са скептични в това отношение.

„Не вярваме в тези високи производствени числа, защото подобна продукция ще изисква значителен износ от региона“, изтъква Татяна Христова, експерт в S&P Global Mobility. „Възможно е, но не очакваме това да се случи в рамките на нашия прогнозен хоризонт“, добавя тя.

През октомври южнокорейският производител на автомобили Hyundai и PIF обявиха съвместно предприятие за изграждане на фабрика за двигатели с вътрешно горене и електрически превозни средства, която заедно с Lucid и Ceer ще създаде клъстер от заводи в т.нар. икономически град на крал Абдула на 100 км северно от Джеда.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:20 | 27.01.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още