Саудитска Арабия вложи милиарди долари, за да се опита да се превърне в регионален хъб за електрически превозни средства и да преодолее редица препятствия, включително липсата на зарядна инфраструктура, таланти и суровини, докато се стреми да навакса изоставането си в глобалната надпревара за извличане на максимална печалба от развиващата се нова индустрия, пише Ройтерс.
Като част от по-широкия план на саудитския престолонаследник принц Мохамед бин Салман за диверсифициране на икономиката на Кралството от въглеводородите и създаване на работни места, Рияд инвестира най-малко 10 млрд. долара в базираната в САЩ Lucid Motors, създаде марката Ceer, и построи завод за електромобилни метали.
Държавният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия (PIF) на стойност 700 млрд. долара планира страната да произвежда 500 000 електромобила годишно до 2030 г. спрямо целта от 150 000 броя през 2026 г.
И все пак до декември единствената автомобилна фабрика в Кралството, открита през септември 2023 г., е сглобила около 800 автомобила, базирани на комплекти, доставени от Аризона.
Проблемите на страната в привличането на автомобилни компании продължават да хвърлят сянка върху плановете на Рияд.
Японската автомобилна група Toyota Motor Corp. отхвърли сделка с Кралството през 2019 г., позовавайки се на високите разходи за труд, липсата на местни доставчици и малкия местен пазар.
Тъй като светът се опитва да се дистанцира от автомобилите, задвижвани с петрол, който поддържа икономиката на Саудитска Арабия от десетилетия, анализаторите смятат, че подобни пречки остават, докато конкуренцията се засилва.
„Налице е огромна конкуренция, пред която страната ще се изправи в лицето на установени производствени мощности и установени вериги на доставки“, коментира Гаурав Батра, анализатор в EY с фокус върху автомобилостроенето.
Цели на Саудитска Арабия относно местното производство на електромобили до 2030 г.
В момента Китай доминира в новата верига на доставки, както и в производството на електромобили.
Китайската BYD стана най-големият производител на електромобили в света, след като изпревари Tesla по продажби в края на миналата година, въпреки че Законът за намаляване на инфлацията на САЩ (IRA), който има за цел да насочи инвестициите към създаване на икономика с по-ниски нива на въглеродни емисии, може да насочи десетки милиарди в производството на електромобили в американската индустрия.
Необходимост от изграждане на местна индустрия
За Саудитска Арабия една от най-големите трудности е привличането на производители на автомобилни компоненти, тъй като страната не разполага с местна индустрия за доставки на части.
Марката Ceer, съвместно предприятие между PIF и тайванската компания Foxconn, планира да пусне първия си автомобил до 2025 г., но все още не е построила своя фабрика.
Източник, запознат с плановете на Ceer, споделя пред Ройтерс, че е малко вероятно компанията да пусне на пазара превозно средство преди 2026 г.
Анализаторите също са скептични в това отношение.
„Не вярваме в тези високи производствени числа, защото подобна продукция ще изисква значителен износ от региона“, изтъква Татяна Христова, експерт в S&P Global Mobility. „Възможно е, но не очакваме това да се случи в рамките на нашия прогнозен хоризонт“, добавя тя.
През октомври южнокорейският производител на автомобили Hyundai и PIF обявиха съвместно предприятие за изграждане на фабрика за двигатели с вътрешно горене и електрически превозни средства, която заедно с Lucid и Ceer ще създаде клъстер от заводи в т.нар. икономически град на крал Абдула на 100 км северно от Джеда.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
преди 1 година "...в глобалната надпревара за извличане на максимална печалба от развиващата се нова индустрия..." Е то пък де я видяха таз печалба.Май само две компании в света ( Tesla и BYD)в момента успяват да изкарат някаква печалба от тази дейност, и то намаляваща в случая с Тесла... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година За хората с електрички: https://facebook.com/reel/3698053393808882 - имайте впредвид, че не всяка станция винаги работи, винаги оставяйте нек'ви проценти резерв в батерията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007, Зелков, и колко жени(от харема) ще качи харабина в посочената от теб количка за голф?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година циклопче , знам , че си фен на чуждоземните технологии , виж кво ти намерих , Yuki Hector - https://***.youtube.com/watch?v=GlQzT5xuUoI отговор Сигнализирай за неуместен коментар