fallback

Шест месеца, които изцяло промениха пазара на електромобили

Все повече автомобилни дилъри в САЩ продават електрически модели на загуба, за да разчистят ненужните запаси

14:54 | 16.02.24 г. 6

В завода в Мичиган, където се произвежда електрическият пикап F-150 Lightning, през 2021 г. цари оживление, защото президентът на САЩ Джо Байдън е на посещение и изпробва превозното средство. Преди първите бройки да започнат да слизат от производствената линия през пролетта на 2022 г., Ford заяви, че ще разшири фабриката, за да увеличи четворно производствените обеми, припомня Wall Street Journal.

Но този ентусиазъм бързо се охлади.

Ford намали производството в завода наполовина, като работниците се преместват в други съоръжения, най-вече в тези, които произвеждат пикапи и SUV модели, задвижвани с двигател с вътрешно горене.

Внезапната промяна „беше малко шокираща“, изтъква Матю Шулте, който инспектира превозните средства във фабриката на концерна в предградията на Детройт. „Това е реалността“, добавя той.

Само преди година автомобилните производители едва успяваха да отговорят на силното търсене на електромобили. За няколко месеца обаче динамиката се обърна, принуждавайки компаниите рязко да натиснат производствените спирачки, докато мнозина очакваха тласъкът към електрификация само да се засилва.

Съвкупност от фактори накара много ръководители от автомобилната индустрия да видят потенциала за драматична обществена промяна към електрически автомобили: правителствени разпоредби, корпоративни цели за климата, възход на китайските производители на електромобили и високата оценка на акциите на Tesla, която все още се извисява над останалите автомобилни концерни.

Но тласъкът пренебрегна един важен фактор: потребителят.

Миналото лято търговците започнаха да предупреждават за непродадени електрически превозни средства, трупащи се в складовете им. Ford. General Motors, Volkswagen и други големи имена преминаха от мащабни инвестиции ва електромобили към забавяне или съкращаване на някои проекти. Дилърите, които умоляваха производителите да доставят повече електромобили възможно най-бързо, сега отказват поръчките.

Дори главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск предупреди за „забележимо по-нисък“ ръст на доставките на компанията през 2024 г.

„Това беше сеизмична промяна през последните шест месеца на миналата година, която бързо ще раздели победителите и губещите в нашата индустрия“, изтъква главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли по време на представяне на отчета на компанията в началото на месеца.

Продажбите на електромобили продължават да растат като представителите на сектора казват, че остават ангажирани с технологията. Но мнозина забавят или отлагат своите планове.

Ford оттегли инвестициите си в електромобили и може да забави пускането на някои модели, като същевременно увеличава производството на хибриди, които работят както с бензин, така и с електричество. Компанията загуби умопомрачителните 4,7 млрд. долара миналата година от бизнеса си с електрически коли и прогнозира още по-голяма загуба за тази година, в диапазона от 5 до 5,5 млрд. долара.

Някои индустриални ръководители признават, че са изпреварили пазара с твърде оптимистични прогнози относно търсенето. Шоковете във веригата на доставки от ерата на пандемията и произтичащият от това недостиг на автомобили доведоха до натрупване на поръчки, което изкриви пазарната реалност.

Едва по-късно, когато множество нови електромобили се появиха на пазара, ръководителите осъзнаха, че купувачите са по-претенциозни, отколкото са очаквали. Мнозина се колебаят да платят премия за превозно средство, което идва с компромиси.

Фарли и други ръководители на автомобилни компании все още са уверени, че електромобилите в крайна сметка ще заемат своето място, макар и с по-бавни темпове от първоначално предвиденото. Но засега огромните погрешни изчисления оставиха индустрията в безизходица, изправена пред потенциално пренасищане с електромобили и фабрики, работещи с намалени обороти, като същевременно концерните трябва да отговаря на по-строгите екологични разпоредби в световен мащаб.

„В крайна сметка ние ще следваме клиента“, посочва главният изпълнителен директор на GM Мари Бара пред анализатори по-рано този месец.

През 2020 г., когато пазарът на автомобили неочаквано се нагорещи по време на пандемичните блокировки, традиционните производители на автомобили се пренасочиха от поетапно пускане на електрически автомобили към тотална промяна. Те очертаха планове за изграждане на десетки фабрики за батерии и монтажни заводи, като обещаха да вложат повече от половин трилион долара в технологията до 2026 г., изчислява консултантската фирма AlixPartners.

Бързият възход на Tesla допълнително ускори нещата. Само за няколко години пазарната ѝ стойност надмина тези на най-големите традиционни автомобилни компании. Wall Street приветства стратегическите ходове към електрификация, което беше последвано от яростно наддаване за акциите на други електромобилни стартъпи.

По-строгите ограничения за автомобилните емисии в Европа и Китай принудиха компаниите от сектора да добавят повече електромобили, за да избегнат санкции. Администрацията на Байдън насочи индустрията към по-екологични автомобили, отделяйки стотици милиарди долари под формата на субсидии за производство на батерии, потребителски данъчни облекчения и зарядни станции.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:54 | 16.02.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още