Шокиращото решение на Northvolt да свие дейността си и да съкрати работни места породи опасения, че най-перспективната компания в зараждащата се европейската индустрия за електромобилни батерии може да спре да работи, пише Ройтерс, цитирайки индустриални експерти от сектора и източници, запознати със ситуацията.
Борейки се със закъсненията в производствения график и със загубата на договор с BMW на стойност 2 млрд. долара през юни, главният изпълнителен директор и бивш мениджър на Tesla Петер Карлсон обяви в понеделник, че компанията, която той съосновава през 2016 г., ще спре да произвежда катоден активен материал (CAM) - ключов компонент при батериите – и се отказва от плановете за шведско съоръжение, като търси инвеститори за завод в Пошла.
Шведската компания заяви, че ще се фокусира върху основния си бизнес за производство на батерийни клетки.
Решението на практика означава, че Northvolt, най-развитият производител на батерии в Европа, се е оттеглил от първоначалната си мисия да покрива почти цялата верига на доставки на крайния продукт - от производство на материали и батерии до рециклиране след края на жизнения цикъл.
Същата седмица бившият гуверньор на Европейската централна банка (ЕЦБ) Марио Драги предупреди за засилващата се конкуренция при зелените технологии в лицето на Китай в своя дългоочакван доклад.
Новината за Northvolt повдига въпроси относно способността н компанията да бъде основна сила в опита на Европа да изгради конкурентна електромобилна индустрия.
„Northvolt беше доайенът на европейската индустрия за батерии и ако те не могат да произвеждат (батерии), това наистина показва, че в промишлено отношение Европа ще бъде невероятно зависима от Азия в бъдеще“, коментира Анди Лейланд, съосновател на консултантската фирма SC Insights.
Анализаторът на Benchmark Mineral Intelligence Евън Хартли изтъква, че прекратяването на производството на активен катоден материал ще постави Европа „в още по-неблагоприятно положение, когато става дума за местно производство“.
Northvolt имаше проблеми с производството на висококачествени батерии в големи количества, за да изпълни амбициозните си цели, докато се бореше с китайски конкуренти като CATL и BYD, посочват анализатори.
В стратегическия си преглед компанията не обърна внимание на проблема със закъсненията, но каза, че ще се съсредоточи върху това да бъде лидер в батерийните клетки.
Сега Northvolt ще трябва да купува своите катодни активни материали от китайски или южнокорейски доставчици, разкрива източник, запознат с въпроса.
Глобален пазар на батерии - разпределение по пазарен дял. Графика: Ройтерс
Прекратени договори
Трудностите на Northvolt, която все още е на загуба, въпреки че си осигури поръчки на стойност над 50 млрд. долара от клиенти, включително с водещия инвеститор Volkswagen, подчертават затрудненията на Европа да намали зависимостта на западните автомобилни производители от Китай, който контролира 85% от глобалното производство на батерийни клетки, изтъква Международна агенция по енергетика (МАЕ).
Шведският концерн разполага с 15 млрд. долара собствен капитал и дългово финансиране от редица компании, включително Goldman Sachs и Blackrock, показват документи, като междувременно се опитва да набере още пари, за да финансира своето скъпо разширение.
Трудностите при производството и доставката на батерии предизвикаха анулиране на поръчката на BMW за 2 млрд. долара през юни, разкрива източник, запознат с въпроса. Това в крайна сметка доведе до драстичния стратегически обрат, обявен в понеделник.
Решението на BMW да прекрати своя договор е свързано с това, че Northvolt изостава с две години с производството на батериите по тази сделка, което означава, че те ще бъдат остарели до момента, в който бъдат доставени, изтъква друг източник.
Също така, шведското подразделение на Volkswagen за производство на камиони Scania сподели през май пред шведската медия Svenska Dagbladet, че проблемите с доставката на Northvolt са му попречили да достави хиляди електрически камиони миналата година, което подчертава растящия проблем.
Бъдещето на Northvolt сега изглежда несигурно.
Планът на Northvolt за разширяване на производството. Графика: Ройтерс
Нейната водеща фабрика в Шелефтеа, Северна Швеция, далеч не е достигнала пълния си капацитет. Карлсон изтъква пред шведски вестник през юли, че има за цел съоръжението да достигне първоначално производство от 16 гигаватчаса (GWh) годишно до 2026 г., което представлява забавяне от три години спрямо първоначалната цел.
Това повдига въпроси относно това кога фабриката може да работи с пълния си капацитет от 60 GWh годишно, достатъчно за производството на батерии за един милион коли.
И това поставя под съмнение бъдещето на трите гигафабрики, планирани в Германия, Канада и Гьотеборг, коментират анализатори.
Други бизнеси, потенциално изложени на риск, са съвместното предприятие на шведската компания за изграждане на завод за преобразуване на литий с португалската Galp Energia, шведският бизнес за рециклиране на материали за батерии, известен като Revolt Ett, както и Hydrovolt, съвместно предприятие за рециклиране на батерии с Norsk Hydro.
Northvolt обяви в понеделник, че ще реши тази есен дали да отложи строежа на някоя от трите планирани фабрики, като не даде подробности за другите проекти.
Въпреки трудностите Northvolt все още е далеч пред конкуренти като норвежките Morrow и Freyr и съвместното предприятие на Stellantis и Mercedes Automotive Cells Company (ACC).
Междувременно Volvo Cars посочва, че съвместното ѝ предприятие с Northvolt все още е част от стратегията на автомобилния производител.
Предизвикателствата пред Northvolt може да забавят планираното листване на концерна до следващата или по-следващата година, разкрива междувременно източник, наясно с плановете на компанията.
„Всеки неуспех струва пари“, изтъква Даниел Брандел от консултантската фирма Angstrom Advanced Battery Centre.
преди 1 седмица До: Tikva007 За съжаление, този път сте МНОГО прав ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица До: Tikva007, защо назначиха Урсула първия път, трябваше да питаме Меркелица. А, защо сега пак нея назначиха...Ами дайте да видим, кой овладя ЕС. ТОЙ я и назначи. Вероятно, с ясното разбиране че, тази жена, ще го попилее окончателно. Н'гуана Е! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици Напълнo нoви yсeщания в ceкca: поcтояннa еpекция в пpодължение на някoлкo чaса, издpъжливoст като бик, зacилва ycещанията, yдължaва оpгaзма, пoдобpява кaчeствoто на вкyса и цвeта на cпepмата. Toва е наиcтина гoтино нeщо, жeна ми наиcтина го хаpеса. Кyпиx тyк:----- https://use.my/estoy отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици *Northvolt беше доайенът на европейската индустрия за батерии и ако те не могат да произвеждат (батерии), това наистина показва, че в промишлено отношение Европа ще бъде невероятно зависима от Азия в бъдеще - Провал след провал, Европа лети с 200 към бетонна стена! Комисии, комисари, педероатлантичедки ценности, слава урине! А току що ни назначиха онуй фондер за още 5 години - какво ли ще е останало от Европа до тогава? И защо, след като унищожи Бундесвера и докара ЕС до тук? Или точно затова? отговор Сигнализирай за неуместен коментар