Проблем ли са SUV автомобилите?
Поради стабилния ръст на продажбите на SUV автомобили МАЕ казва, че потреблението на петрол за тези превозни средства се е увеличило с 600 хил. барела на ден в световен мащаб между 2022 г. и 2023 г., което представлява повече от една четвърт от общото годишно увеличение на световното търсене на петрол.
„Ако беше държава, глобалният парк от SUV автомобили ще се класира на пето място като източник на въглероден диоксид в света, надвишавайки емисиите на Япония и редица други големи икономики“, изтъква Апостолус Петрополус от МАЕ.
Агенцията казва, че дори в сравнение със средните по размер автомобили, които работят на бензин и дизел, SUV автомобилите изгарят с 20% повече такива горива, тъй като тежат средно до 300 кг повече.
Всъщност автомобилният транспорт е отговорен за повече от 12% от глобалните въглеродни емисии, които са основният двигател на глобалното затопляне. Учените казват, че всички сектори трябва бързо да се декарбонизират, ако искаме да избегнем климатична катастрофа.
Но представители на индустрията отговарят, че не всички SUV модели, които сега се продават, водят до увеличение на емисиите.
„Около два на всеки пет от тези [нови] модели превозни средства са с нулеви емисии, тъй като техният тип каросерия се поддава добре на електрификация, с по-голям пробег, което може да успокои потребителите, загрижени за достъпа до зареждане“, изтъква Хоус от SMMT.
„Това доведе до намаляване на средните въглеродни емисии при новите автомобили с двойно предназначение с повече от 50% от 2000 г. насам, помагайки на сегмента да оглави декарбонизацията на пътната мобилност в Обединеното кралство“, подчертава той.
Въпреки че по-голямата част от новите SUV автомобили все още изгарят изкопаеми горива, служители на МАЕ казват, че над 20% от SUV-овете, продадени през 2023 г., са били напълно електрически спрямо 2% през 2018 г.
Що се отнася до хибридите, които могат да работят както с електричество, така и с изкопаеми горива, проучване на Международния съвет за чист транспорт през 2022 г. установи, че само около 30% от общото разстояние, изминато от хибриди в Европа е било извършено само на електричество.
Подобни резултати се появяват и в други големи икономики като САЩ и Китай.
Като цяло потребителското пренасочване към SUV, според някои експерти, е довело до значително забавяне на декарбонизацията на транспортния сектор.
„Тенденцията към по-тежки и по-малко ефективни превозни средства като SUV (в страните, където това се случва) до голяма степен обезсмисли напредъка в потреблението на енергия и емисиите, постигнат другаде“, заключва МАЕ.
преди 1 месец В статията има концептуална грешка! Няма малки електромобили! Всички са много тежки заради батерийте. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец "...обезсмисля напредъка при декарбонизацията при автомобилите..." То па един напредък...Малко повече от 3% от автомобилите в движение по света са електрически...И то и дори и това не е особена гаранция за декарбонизация, ако ,примерно както в Китай 60% от електроенергията идва от фосилни централи...Много врява за едно няма нищо... отговор Сигнализирай за неуместен коментар