София трябва да се развива като компактен град в териториално отношение, а не да се превръща в безкрайно предградие, в което придвижването става само с автомобил. Това каза Калоян Карамитов от „Визия за София“ по време на събитие, организирано от Imoti.net, част от Investor Media Group.
Според него населението на столицата ще продължи да расте, но с по-бавни темпове и е важно градските власти да преосмислят как припокриват търсенето.
„В момента градът често отговаря, като строи извън рамките си, а това води до разрастването му в разрез с устойчивото развитие. Имаме и другата крайност – преуплътняване, презастрояване на определени територии, в които липсва инфраструктура“, отбеляза Карамитов.
Според него това започва да се усеща и от купувачите и е една от причините да погледнат към други части на града.
„Според нас тази тенденция е добра, защото ще доведе до уравновесяване на териториалния дисбаланс и София ще започне да предоставя качествена градска среда в рамките на целия град“, каза Карамитов.
Екипът на „Визия за София“ е разработил над 350 мерки, които ще внесе официално в Общинския съвет, след което ще започне работата по тяхното реализиране. „Тенденцията, около която сме се обединили, е София да бъде балансирано развивана с подходящо обществено обслужване, да не се концентрира само на определени места, но и да не се развива извън рамките си, така че да натоварваме излишно територията си“, отбеляза Карамитов.
Конкретните мерки за постигането на тази цел, които предлагат от „Визия за София“, са да се промени цената на строителните разрешения, така че тя да зависи от районите. „Това ще бъде инструмент на общината да не догонва процесите, а да ги направлява в посоката, в която е планирала да се развива градът. Тази практика се прилага в много градове и се е доказала като успешна“, отбеляза Карамитов. Друга мярка, която предлагат от „Визия за София“, е да се въведат различни квоти от определени функции в устройствените зони, така че да се гарантира функционалният микс. Карамитов уточни, че това не важи за всички зони, а трябва да се направи анализ къде има необходимост да се приложи мярката.
Според Георги Шопов, председател на Управителния съвет на Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП), климатично, ландшафтно и градоустройствено е нормално София да се развива на север, но въпреки това през последните 30 години инвеститорите са съсредоточени предимно в южните квартали, което е в пълен разрез с градоустройствените правила. „Това се случва, защото общината е абдикирала от основната си роля в развитието на града - изграждането на инфраструктура“, посочи Шопов.
Той отбеляза, че в света само общините и държавата могат да изграждат инфраструктура, защото притежават експертния поглед как да се развива градът в правилната посока, който не е изкривен през капитала. „Ако общината насочи инвестиции за развитие на града към северните територии, капиталът веднага ще ги последва и ще започне да строи жилищни, административни и други сгради там. За съжаление това с чертаене на планове и програми няма да се случи, затова апелираме към Столична община да започне да работи в посока на планово изграждане на инфраструктура, което е нейно задължение по Общия устройствен план“, заяви Шопов и допълни, че „Визия за София“ е крачка в правилната посока.
Според Иван Велков обаче Столична община не е в състояние нито концептуално, нито инфраструктурно и финансово да се превърне във фактор за развитието на северните райони в близките години. „Необходим е сериозен инвеститор, който да повярва в района и да вложи усилия в него, както се случи преди години в „Младост“ с изграждането на Бизнес парка или по-късно в района около летището“, посочи Велков и допълни, че усилията на частния инвеститор трябва да са в симбиоза с общината.
Липсата на инфраструктура като канализация и водопровод е основен проблем за развитието на район „Нови Искър“, каза заместник-кметът на района Златко Златков. В квартал „Кремиковци“ пък спънка пред хората, които тепърва смятат да строят и да живеят там, е разминаването между регулационните планове и кадастралната карта, посочи кметът на района Лилия Донкова.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?