IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пазарът на бизнес имоти у нас през 2019 г. - в ръцете на местни играчи

Общият обем на инвестициите е около 200 млн. евро и намалява със 75% на годишна основа

08:14 | 27.12.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Търговски площи – насищане и плавен ръст на наемите

Търговските площи са сегментът от бизнес имотите у нас с най-голям спад на инвестициите тази година и това е обяснимо, тъй като последната голяма продажба в сектора беше придобиването на Mall of Sofia на бул. "Александър Стамболийски" от полската компания GTC през пролетта на миналата година. Пазарът е наситен и не се очакват нови проекти през следващите две години.

След оживлението в София през 2017 и 2018 г., когато всички големи търговски центрове смениха собствеността си, сега активността се прехвърля към други големи градове в страната. През есента на миналата година отвори врати търговският център Plovdiv Plaza, а през март тази година заработи и най-големият новооткрит мол у нас - Delta Planet във Варна. Южноафриканският фонд за инвестиции в недвижими имоти NEPI Rockcastle, който е собственик на столичните Paradise Center и Serdika Center, строи нов търговски център в Пловдив, който се очаква да бъде завършен през 2021 г.

През есента столичният The Mall се разшири с 12 хил. кв. м, след като собственикът му, британското дружество Hystead Limited, придоби освободените от Carrefour площи. Помещението стоеше празно след затварянето на магазина и обявяването в несъстоятелност на българското дружество, което държеше правата за страната.

Няколко нови вериги магазини навлязоха на българския пазар тази година, сред които детската марка за дрехи Brums, италианската марка за бельо Tezenis и японската Minisio, а полската дискаунт верига Pepco е най-диманично растящият търговец у нас с 20 локации към третото тримесечие, сочат данни на Forton. 

“През изминалите месеци отбелязахме пик на новооткритите площи в търговски центрове в резултат на икономическата активност и силния наемен пазар от последните две години. Липсата на нови проекти в строеж в големите градове обаче ще успокои пазара през следващите тримесечия, като едновременно с това прогнозите ни са за намаляващ дял на свободните площи и плавен ръст на наемите в топ локациите в моловете и на търговските улици“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Към края на 2019 г. делът на свободните площи в търговските центрове е около 5%, а средният наем за 100 кв. м магазин с добра локация във водещите търговски центрове в София достига 39 евро на кв. м, сочат данните на компанията. Заради липсата на нови проекти за търговски центрове преструктуриранията и оптимизирането на микса от наематели в работещите молове ще движат пазара пред 2020 г., очакват експертите. 

Липсата на нови проекти в строеж в големите градове обаче ще успокои пазара през следващите тримесечия, като едновременно с това прогнозите ни са за намаляващ дял на свободните площи и плавен ръст на наемите в топ локациите в моловете и на търговските улици

Ограниченото предлагане на площи и засилената активност от страна на наемателите продължи да тласка нагоре средният месечен наем на бул. „Витоша“, който вече достига 56 евро на кв. м. Това изкачи централната търговска улица в столицата с още едно място до 46-а позиция сред 448 търговски дестинации в света в традиционното проучване „Main Streets around the World“ на консултантската компания Cushman & Wakefield.

Зоната от бул. „Витоша“ между Съдебната палата и бул. „Патриарх Евтимий“ остава атрактивна за търговците и очакванията са в краткосрочен план плавният ръст на наемите да продължи.

Една от най-бързо разрастващите се вериги магазини за хранителни стоки у нас - "Т Маркет", чийто собственик е "Максима България", част от литовската Maxima Grupe, продължи експанзията си в страната и през тази година, след като сключи сделка за дългосрочно наемане на 11 магазина на най-голямата пловдивска верига хранителни магазини "Триумф". Сделката беше одобрена от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в края на октомври. 

Сделката за магазините на „Триумф“ е втората по големина за „Максима България“, след като през май 2016 г. тя придоби 12 магазина на дискаунтъра Penny. Към момента „Максима България“ оперира 73 магазина „Т Маркет“ в 38 града в България, а миналата година отбеляза годишен ръст на печалбата си от 19,4%. 

В друга сделка през лятото собственикът на веригата магазини „направи си сам“ HomeMax – “Родна земя холдинг“, придоби двата хипермаркета Хит в столичните квартали "Младост" и "Люлин". Така собственикът на Хит стана поредният чуждестранен играч на пазара на бързооборотни стоки, напуснал България. През предходните години словенската верига Merkator затвори своите обекти Roda, REWE Group – собственикът на Билла, приключи с обектите под бранда Penny, фалира франчайз операторът на Carrefour. Затвориха и обектите на веригата „Пикадили“, които няколко пъти сменяха собственика си.

Висока активност в откриването на нови магазини и през тази година имаха веригите за хранителни стоки Lidl и Billa, дрогерията dm и веригата магазини за мебели и стоки за дома JYSK. 

Индустриални имоти – ръстът на предлагането продължава

Плавният ръст на предлагането на модерни индустриални и логистични площи, започнал през 2013 г., се запази и през тази година благодарение на разрастването на сектори като логистиката, куриерските услуги и търговията. Очакванията са, че тенденцията да продължи и догодина.

През 2019 г. общата площ на завършените индустриални имоти в София и околните индустриални зони достигна 230 хил. кв. м, а най-големият новооткрит проект беше логистичната база на JYSK в Икономическа зона София – Божурище.

Последна актуализация: 22:30 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още