Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) ще поддържа единен публичен регистър на всички разрешителни за строеж, удостоверения за въвеждане на обекти в експлоатация, актове за изработване и одобряване на устройствени планове и строителни забрани.
В регистъра ще се публикуват всички актове на Министерството, Дирекцията „Национален строителен контрол“ (ДНСК), областните, общинските и районните администрации.
Това предвиждат промени в Закона за устройството на територията (ЗУТ), публикувани за обсъждане на портала за обществени консултации strategy.bg. Крайният срок за подаване на становища е 12 юни. Вносител на текстовете е МРРБ.
В мотивите си от ведомството посочват, че липсва единна практика по досегашната организация на регистрите. Част от регистрите не са дигитализирани и се водят на хартия или разнообразни електронни носители, без точен формат на данните.
Като причина за хаоса с регистрите от Министерството посочват различното технологично и организационно състояние на отделните администрации. Някои от тях не разполагат с технически възможности и специалисти за водене на прозрачни, електронни регистри.
Отворени данни, повече прозрачност и административни облекчения
Регистърът ще бъде интегриран с портала за отворени данни и портала за пространствени данни, посочват от МРРБ.
Регистърът ще се администрира от МРРБ, като ДНСК, областните, общинските и районните администрации ще имат компетентност за вписвания, отразяване на промени, актуализация и заличавания в регистрите за територията, за която отговарят.
До регистъра ще се дадат ограничени права за ползване до отделни слоеве информация без възможност за промени от гражданите.
„Дигитализацията и консолидацията на регистри и създаването на единен публичен регистър по устройство на територията ще допринесе за прилагане на основния принцип за еднократното събиране и създаване на данни, комбиниран със задължението за служебно предоставяне по електронен път на трети страни. С помощта на регистъра ще се осигури достъп до информация и документация, необходима за извършване на съответна административна услуга, т.е. ще се създадат условия за осъществяване на вътрешни административни услуги, с което значително ще се облекчат както гражданите и бизнеса, така и самата администрация“, посочват от регионалното ведомство.
По служебен път например администрациите ще получават визите за проектиране и други актове и разрешителни за инвестиционни проекти, които се внасят за одобрение. Досега това се правеше от инвеститорите, като често проектите се входират в обем от няколко кашона хартия и копие на CD.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Панета: Ще се изискват големи усилия от Конгреса по случая от 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
преди 5 години Не виждам облекчение за бизнеса и гражданите. Количеството на разрешителните и другите документи не намалява. отговор Сигнализирай за неуместен коментар