Пазарът в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) ще бъде много привлекателен за дискаунт веригите, тъй като купувачите в региона предпочитат подхода „съотношение между цена и качество“, който тези търговци предлага, пише консултантската компания Colliers в свой доклад.
"Въпреки продължаващата пандемия се наблюдава ръст на БВП. Комбинацията от ръста на инфлацията и проблемите, свързани с глобалната верига на доставки, които увеличават разходите за продукти и ресурси, допринасят за предизвикателствата, пред които са изправени производителите, търговците и в крайна сметка това се прехвърля върху потребителите", коментира Кевин Търпин, регионален директор на отдел "Проучвания" за ЦИЕ в Colliers,
"Тъй като дългосрочните последици от пандемията все още не са известни, значението на по-малките формати търговски центрове и търговски паркове се засили. Тази тенденция се потвърждава и от многото проекти в процес на изграждане или в напреднал етап на планиране", добавя той.
Международни и местни предприемачи продължават да проявяват интерес към търговски паркове в региона. В този пазарен сегмент някои от големите инвеститори са Immofinanz, Saller, EDS RP, Trei Real Estate и Fidurock. Етапът на развитие на този пазарен сегмент е различен в различните страни от ЦИЕ, но сегментът на търговските паркове показва голям потенциал за развитие, счита Colliers.
Дискаунтърите както на хранителни, така и на нехранителни стоки, често играят ключова роля в търговските паркове. По-малките търговски паркове са ориентирани към купувачите, които ги посещават редовно, поради което дикаунтърите на хранителни и нехранителни стоки обикновено са водещите наематели в повечето от тези проекти.
Тази тенденция се отнася както за търговските паркове в големите градове, така и за тези в по-малките градове. Тя е резултат от променящото се потребителско поведение на жителите на ЦИЕ. Наблюдава се и нарастващ интерес към разполагането на такъв тип магазини в рамките на традиционните търговски центрове, пише консултантската компания.
В 16-те страни от ЦИЕ има над 30 дискаунт вериги за хранителни стоки, а разграничението между дискаунтъри за хранителни стоки и супермаркетите става все по-неясно. „След първоначалната концепция за „твърда“ отстъпка избрани дискаунт вериги за хранителни стоки започнаха да променят предлагането си, за да се конкурират с традиционните супермаркети. В същото време определени супермаркети се фокусират върху маркетинг кампанията "най-ниска цена" и също така въвеждат продукти със собствена марка. От гледна точка на асортимента на предлагане и начина на представяне на продуктите в магазините, разликата между дискаунтърите и супермаркетите изчезва през годините“, отбелязва Colliers.
Лидерите в ЦИЕ
Водеща търговска верига по брой магазини в Централна и Източна Европа е Biedronka, собственост на португалеца Херонимо Мартинс, с над 3100 магазина в Полша. На второ място е Lidl, собственост на германската Schwarz Group, с над 2000 магазина. Най-голямата дискаунт верига за хранителни стоки в Украйна, ATB, заема трето място.
Освен Lidl и Kaufland, други активни в региона германски вериги са Aldi, представена в Полша като Aldi Nord и в Унгария като Aldi Süd, и Penny, представена в Чехия, Унгария и Румъния. От началото на 2020 г. до края на първото полугодие на 2021 г. в ЦИЕ са открити над 1350 дискаунт магазина за хранителни стоки. „Това потвърждава, че регионът все още е на пътя на развитието и е в състояние да поеме много нови обекти“, счита Colliers.
В региона на ЦИЕ има и над 45 дискаунт вериги за нехранителни стоки. Най-голямата по брой магазини е Pepco, следвана от KiK, Avrora и Ostrov Chistoty. С почти 2500 магазина Pepco присъства в 11 държави. Pepco Group е собственик и на марката Dealz с около 100 магазина в Полша.
Втората по големина верига в Централна и Източна Европа KiK има почти 1000 магазина в осем държави. Тев допълнение с холандската марка Action и германската марка TEDi решиха да навлязат на пазарите в ЦИЕ чрез откриване на магазини в търговски паркове. По време на бързия си растеж обаче тези вериги търсят възможности и в традиционните търговски центрове.
„Българският пазар не беше чувал много за типичните дискаунтъри на нехранителните стоки до 2018 г. През последните години някои оператори като Pepco, KiK, Sinsay навлязоха в България и в момента са сред най-бързо разширяващите се вериги. Заедно с други активни играчи в същия сегмент можем да кажем, че дискаунтърите са основен фактор за голямото развитие на търговските паркове в цялата страна през последните години“, коментира Димитринка Раковска, мениджър „Търговски площи“ в ЦИЕ.
„Делът на дискаунтърите за нехранителни стоки в микса от наематели на новите търговски паркове е повече от 25% и продължава да нараства. Не е изненадващо, че дискаунтърите също са едни от малкото, които се възползват от ефекта на пандемията от Covid-19. Клиентите със свит бюджет с удоволствие приветстват бързото развитие на този тип търговски вериги“, допълва тя.
Тенденция за "умно пазаруване"
За дискаунтърите все още съществува голям потенциал, тъй като значителна част от потребителите в ЦИЕ често купуват стоки в различни магазини в зависимост от това кой от тях предлага най-изгодни условия, пише Colliers. Тази тенденция на "умно пазаруване" е предпочитана от дискаунтърите.
Освен това изглежда този тип магазини сякаш пострадаха по-малко в сравнение с традиционните търговци. Често разположени в по-малки обекти, с открит паркинг и индивидуални входове, дискаунтърите са изпитали по-малко сътресения, предизвикани от различните разпоредби или опасенията на клиентите по време на пандемията.
Към 2021 г. традиционните търговски центрове в 16-те страни от ЦИЕ надхвърлят 1200 проекта с обща площ от 28,5 млн. кв. м. Търговските паркове представляват около 1350 проекта, или 9 млн. кв. м.


Без ток във Варна на 5 декември 2025
Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Легендарната чалготека "Син Сити" става зала за изкуства
Първата дама на САЩ запали светлините на коледното дърво край Белия дом
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса