IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В Хамбург оцеляването при климатичните промени означава живот с водата

Градът използва хилядолетни практики, за да се предпази от наводнения

08:45 | 13.01.22 г.
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Михаел Шапер, ръководител на екипа за безопасност при бури в Хамбург, посочва път, който минава над близък мост и продължава към квартал ХафенСити близо до пристанището.

„Виждате ли как водата постепенно се покачва?“, пита той. „Фактът, че нивото на улицата е само няколко метра по-високо ей там, означава, че той ще бъде защитен от наводнения през идния век“, допълва Шапер, цитиран от Bloomberg.

Той има предвид полуизкуствен остров с площ от 1570 декара на бреговете на река Елба в германския пристанищен град, който експерти определят като една от най-иновативните градски системи за защита от наводнения в света, въпреки че използва съществуваща от хилядолетия техника.

Определян от създателите си като „проект за новия европейски град на брега“, ХафенСити преди време беше западнал пристанищен квартал, който сега е изпълнен с удивителни нови сгради, включително жилищни сгради със слънчево отопление и концертната зала Елбфилхармони за 866 млн. евро – лъскава стъклена структура във формата на гигантска вълна, проектирана от архитектурното бюро Herzog & de Meuron. Когато ХафенСити бъде завършен напълно, огромният район, който е микс от жилищни комплекси на достъпни и пазарни цени, офис сгради и културни пространства, ще приема 15 хил. жители и 45 хил. служители.

Но отвъд блясъка вниманието на Хамбург върху приспособяемия и мултифункционален дизайн е причината кварталът и градът около него да се смятат за модел за устойчивост на климатични промени.

„ХафенСити е отвъд бента, който е основната защита срещу наводнения на града“, коментира Шапер, имайки предвид 103-километровия бент, който защитава Хамбург от десетилетия. „Но с нарастването на населението ни и все по-екстремното време трябва да намерим нови решения как да се разширяваме безопасно“, допълва той.

Официално създаден през 2008 г., ХафенСити е изграден върху изкуствена пясъчна тераса, която приема ново строителство, пътища и обществени пространства на 7,8 до 8,5 м над линията на прилива. Някои по-стари сгради, включително червените складове Speicherstadt, които са защитени от ЮНЕСКО и датират от 80-те години на 19-и век, остават на първоначалното си по-ниско ниво, но са укрепени, за да устоят на възможни наводнения с директни изходи към по-горното ниво и подсилени прозорци и други форми на защита от вода долу. Алеите покрай реката също са проектирани така, че да устояват на наводнения. Хамбург Хамбург

Това е ярък пример как един град може да планира ново развитие около безопасността при бъдещи наводнения. Макар че Хамбург се намира на над сто километра от Северно море, ниските му части са уязвими както към бури, така и към проливни дъждове. Около 45% от острова, където живеят 326 хил. от 1,8 млн. жители на града, щяха да бъдат заливани редовно, ако нямаше никаква защита, казва Габриеле Гьонерт, преподавател в Института по география към Хамбургския университет.

За да защити града, Хамбург отдавна разчита на системата си от диги. Но тази защита се пропука зрелищно през февруари 1962 г., когато бурята Винсент връхлетя северното германско крайбрежие и по протежението на река Елба. Дигите поддадоха на 63 места, потопявайки почти една пета от областта, при което загинаха 315 души. За три дни градът остана без ток, газ и телефонни връзки.

В резултат на това голяма част от центъра на Хамбург и околностите му днес са заобиколени от по-нови диги, от които 25 км се намират край водата, а 78 км са „зелена стена“, покрита с растителност. Организация, отговаряща за защитните диги, която има 300 членове, осъществява наблюдение и проверява състоянието на дигите, като използва наличностите от 190 хил. чувала с пясък за временно допълнително укрепление, ако се наложи. Разширяването на дигите около ХафенСити обаче е счетено за невъзможно заради екологичните и логистични предизвикателства. Трябвало например да се изградят шлюзове, за да останат заобиколените от диги канали плавателни, което е скъпо и не оставя много място за споделени обществени пространства.

Последна актуализация: 23:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още