Компаниите за социални медии генерират милиарди долари приходи от реклами от непълнолетни лица в САЩ, показва ново проучване. В Европа нов закон забранява целевата реклама, насочена към младежи, пише Euronews.
Според проучването компаниите за социални медии като Instagram и TikTok са реализирали над 11 млрд. долара приходи от реклама в САЩ от непълнолетни лица през миналата година.
Изследването, осъществено от Харвардското училище за обществено здраве, е първото, което оценява годишните приходи от реклама, дължащи се на младите потребители на тези платформи.
"С нарастването на загрижеността за психичното здраве на младите хора все повече политици се опитват да въведат законодателство за ограничаване на практиките на платформите на социалните медии, които могат да стимулират депресията, тревожността и нарушеното хранене при младите хора", казва Брин Остин, професор по социални и поведенчески науки в Харвард и старши автор на проучването.
"Въпреки че платформите за социални медии твърдят, че могат да саморегулират практиките си, за да намалят вредата за младите хора, те все още не са го направили, а нашето проучване показва, че те имат огромни финансови стимули да продължат да отлагат предприемането на значими мерки за защита на децата", добави тя.
Изследователите проучват броя на потребителите под 18-годишна възраст във Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, X (бивш Twitter) и YouTube през 2022 г., който се основава на данни от преброяването на населението в САЩ и данни от проучвания на Common Sense Media и Pew Research.
След това те използват данни от изследователската компания eMarketer, която сега се нарича Insider Intelligence, и Qustodio, приложение за родителски контрол, за да изчислят приходите от реклама на всяка платформа в САЩ през 2022 г. и времето, което децата прекарват на ден във всяка платформа.
На базата на тези данни е създаден симулационен модел, за да се прецени колко приходи от реклама са получили платформите от непълнолетни лица в САЩ.
Отрицателно въздействие на социалните медии
Изследователите и законодателите отдавна се фокусират върху негативните ефекти, произтичащи от платформите за социални медии, чиито персонално съобразени алгоритми могат да подтикнат децата към прекомерна употреба.
Тази година законодатели в щати като Ню Йорк и Юта внесоха или приеха закони, които ограничават използването на социални медии от деца, като се позовават на вредата за психичното здраве на младежите и други проблеми.
Срещу Meta, която е собственик на Instagram и Facebook, също се водят съдебни дела от десетки държави за предполагаем принос към кризата с психичното здраве.
Платформите не оповестяват публично колко пари печелят от непълнолетни.
В стратегически документ от 2020 г. Американската академия по педиатрия заяви, че децата са "уникално уязвими от убеждаващия ефект на рекламата поради незрелите умения за критично мислене и потискане на импулсите".
"Децата и тийнейджърите в училищна възраст може да са в състояние да разпознаят рекламата, но често не са в състояние да ѝ се противопоставят, когато тя е вградена в доверени социални мрежи, насърчавана от известни личности или доставяна до персонализирано съдържание", се отбелязва в документа.
Междувременно Законът за цифровите услуги на ЕС включва забрана за целенасочена реклама на непълнолетни лица в онлайн платформи.
Според проучването на Харвард YouTube е получил най-големи приходи от реклама от потребители на възраст под 12 години (866,8 млн. евро), следван от Instagram (724 млн. евро) и Facebook (123,9 млн. евро).
В същото време Instagram е получил най-големи приходи от реклама от потребители на възраст 13-17 години (3,6 млрд. евро), следван от TikTok (1,8 млрд. евро) и YouTube (1,08 млрд. евро).
Изследователите изчисляват също така, че Snapchat е получил най-голям дял от общите си приходи от реклама през 2022 г. от потребители под 18 години (41%), следван от TikTok (35%), YouTube (27%) и Instagram (16%).
(БГНЕС)


Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”