IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дебютът на Alibaba: Приказката започва на 19 септември

Борсовото предлагане ще се случи в доста подходящо време с оглед на високия интерес към подобни събития

13:02 | 15.09.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Дебютът на Alibaba: Приказката започва на 19 септември

След като отмина отпускарският сезон, инвеститорите насочват своето внимание към дългоочакваното първично публично предлагане (Initial Public Offering – IPO) на Alibaba. Случайно или не, борсовото предлагане ще се случи в доста подходящо време, с оглед на високия интерес към подобни събития, подкрепен от позитивните нагласи, които имат пазарните участници към щатските борси през последните години.

Както е известно, IPO-то е насрочено за 19-ти септември, като инвестиционните банки, които са ангажирани с неговата реализация са Credit Suisse, Deustche Bank, Goldman Sachs, JPMorgan Chase, Morgan Stanley и Citigroup.

Параметри на IPO-то на Alibaba

От оповестения проспект стана известно, че ценовият диапазон на една акция на компанията ще е между 60 и 66 долара. На тази база, ако Alibaba успее да продаде 320 млн. акции, това ще ѝ донесе малко над 21 млрд. долара. Позовавайки се на средната цена от горепосочения диапазон, пазарната оценка на компанията би била около 160 млрд. долара.

Такава оценка изстрелва доскоро не особено популярната китайска фирма над компании, имащи далеч по-богата история и традиции в развитието на Интернет търговията. (За справка, пазарнaтa капитализация към 10 септември на Amazon.com Inc e 153,09 млрд. долара, а на eBay Inc е 63,43 млрд. долара).

Бизнес модел

Предвид гореспоменатите стойности е редно да си зададем въпроса дали Alibaba може да поддържа техните мащаби, като за целта нека разгледаме бизнес модела на компанията отблизо. Най-общо казано, компанията поддържа онлайн пазар за свързване на търговците с купувачите, управлявайки платформите Taobao Marketplace u Tmall, както и Alibaba Alipay, аналогична на Paypal, която е и третата най-голяма компания за онлайн плащания в Китай.

По този начин основателят на компанията Джак Ма, който притежава близо 9% от акциите, е съумял да направи бизнес, възползващ се от процъфтяващата средна класа в Китай, както и улесняващ търговските взаимоотношения между фабриката на света и развитите държави.

Към момента компанията може да се похвали с 231 млн. активни потребители, с 8 млн. активни търговци, като на Alibaba се падат 80% от всички онлайн продажби на дребно в Kитай. Основните приходи идват от реклама, комисиони и абонамент, като за финансовата година на компанията обемът от сделки е надхвърлил 1 трлн. юана (163 млрд. долара), което е повече от общия обем на Amazon Inc u eBay Inc за същия период.

Финансови показатели

Темпът на растеж на редица ключови за Интернет търговията показатели допълват впечатляващата картина. За справка, преди броени седмици, китайският лидер в електронната търговия обяви, че печалбата за тримесечието, завършило в края на месец юни, е нараснала спрямо същия отчетен период година по-рано със 182%, достигайки 2 млрд. щатски долара, а приходите на дружеството са се увеличи с близо 50% за периода, достигайки 2,54 млрд. долара. Тези числа показват защо борсовият дебют е сред най-горещо очакваните на пазара и може да се окаже и най-големият в историята.

Същевременно, от началото на годината китайският онлайн гигант е осъществил сделки по сливания и придобивания на стойност над 3,5 млрд. долара. Предвид ускоряващия се темп на растеж, от компанията обявиха, че възнамеряват да поддържат стратегията си за придобиване на обещаващи бизнеси както в Китай, така и в САЩ, превръщайки се в основен световен фактор в сектора на онлайн бизнеса.

Последна актуализация: 23:25 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още