IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Съдът не уважи иск на „Теленор“ за двугодишна индексация

Съдебното решение обаче не е окончателно и може да се обжалва в седемдневен срок

15:24 | 11.01.22 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Административният съд в град София е отхвърлил на първа инстанция жалбата на един от мобилните оператори у нас срещу заповедта на министъра на икономиката и индустрията, с която се ограничава поскъпването на мобилните услуги. Това заяви на брифинг вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова. Тя определи решението на съда като малка победа.

Става дума за „Теленор България“, която обжалва решението на властите за забрана на двугодишната индексация.

Нинова каза, че мотивите на жалбоподателя - "Теленор България", са били, че индексирането на цените по договорите с потребителите не представлява особено важен обществен интерес. Бихме искали да им кажем, че в момента повишаването на цените и натискът върху живота на хората е въпрос от най-висок обществен интерес за нас и съдът е признал тези наши мотиви, произнесъл се е по този въпрос със следното определение: "Оставя без уважение жалбата на "Теленор България" за отмяна изцяло на предварителното изпълнение на заповедта на Министерството на икономиката и индустрията", заяви Нинова. 

Съдебното решение обаче не е окончателно и може да се обжалва в седемдневен срок. Същевременно Нинова призова мобилните оператори да не увеличават цените, докато текат делата срещу заповедта на министерството, защото подобно увеличение би било незаконно. 

„Не пращайте на хората тези SMS-и, това е подвеждаща информация, не можете да вдигате цените, докато тече съдебният процес“, обърна се Нинова към мобилните оператори. „Дори да се обжалва определението на съда, ние ще продължим същата политика, защитата на потребителите става цел номер едно на екипа на Министерството на икономиката и индустрията“, добави още Нинова.

Запитана дали е водила разговори с представители на мобилните оператори, Нинова заяви, че такава кореспонденция е имало, както изисква законът и подзаконовите нормативни актове.

„Получихме писмено становище от тях, то е отчетено. Съдът отхвърли мотивите им като несъстоятелни“, каза още тя.

На въпрос какво биха могли да правят потребителите, ако техният оператор все пак повиши цените, вицепремиерът заяви, че може да съдят компанията по частен път, а мога и да сигнализират към Комисията за защита на потребителите (КЗП), „може да помогнем да се водят и колективни искове“.

Един от големите проблеми при потребителските спорове според Нинова е, че хората нямат възможност да си търсят права по съдебен път. „Хората нямат възможност сами да си водят делата, да си намерят адвокат – особено в малките населени места, да си платят разноските по делото, да пътуват до София“, подчерта вицепремиерът. По думите ѝ една жалба в комисията може да помогне за намиране на решение. Санкциите при неспазване на закона предвиждат глоба до 30 хил. лева и оспорване по съдебен ред на действията.

Запитана дали все пак се води кореспонденция с операторите, за да се избегне макар и едногодишно индексиране на цените на фона на ускоряващата се в края на годината инфлация, Нинова отговори, че преди да бъде издадена заповедта, са поискани становища от въпросните компании. Те са били получени в писмен вид и са били взети предвид и от съда.   

Предисторията на всичко това - броени дни преди Коледните празници мобилните оператори съобщиха почти едновременно, че ще индексират месечните такси за всички свои услуги - тв, интернет, мобилна телефония и съответните пакети, и за всички потребители (фирми и домакинства) спрямо инфлацията през последните две години. Телекомуникационните компании се позоваха на растящите цени в България и увеличените си разходи заради по-високото потребление на мрежата през последните две години. Очакванията на А1 бяха цените да се вдигнат с общо 4,1%, сборът от средногодишния индекс на потребителските цени през 2020 и 2021 г. От "Теленор" съобщиха за около 5% ръст на сметките. 

От третия голям телеком - БТК, не бяха обявили конкретни планове, но впоследствие отговориха, че също планират индексация на сметките на потребителите. От Комисията за защита на потребителите реагираха веднага и обявиха, че ще забранят на операторите да вдигнат цените по този начин - използвайки инфлацията за две години, тъй като увеличението ще е двойно. Това според комисията е нелоялна практика. А в самия край на декември КЗП издаде заповеди, с които забранява на „Теленор България" и „А1 България" да индексират цените по ред, който не е предвиден в сключените между него и потребителите договори. Комисията базира решението си на основание чл. 68л, чл. 68в и чл. 68г от Закона за защита на потребителите.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:02 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 1
Кисимов
преди 2 години
Какво значи тук някакъв си съд, щом платих вече декемврийска фактура с 4% увеличение, да не би някой да се осмелява да твърди, че блънгария е правова държава ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още