Учени изобретиха завеса, която реагира на светлина

Тя не се нуждае от захранване и може да се превърне в част от енергийно ефективните сгради на бъдещето

09:43 | 03.02.14 г.
Учени изобретиха завеса, която реагира на светлина

Забравете за завесите с дистанционно управление. Те вече са демоде, или поне това излиза от последната разработка на изследователи от американския университет “Бъркли”. Учените твърдят, че са създали пердета и други материали, които могат да се движат, реагирайки на светлина. Това, че не се нуждаят от батерии, ги прави още по-интересни, пише научното издание ScienceDaily.

Изследователският екип, оглавяван от Али Джейви, доцент по електротехника и компютърни науки, е изработил тъкан, съставена от слой въглеродни нанотръби, разположен върху пластмасова поликарбонатна мембрана. Основата има свойството да се разширява при нагряване (например от слънчева светлина), докато нанотръбите - нямат такава. Това позволява на материята да се огъва естествено, наподобявайки завеса от обикновен плат.

“Предимствата на този фотореактивен актуатор от нов тип, е че е изключително лесен за производство и много чувствителен към слаба светлина,” коментира Джейви, който е и учен в Националната лаборатория “Лорънс Бъркли”.

“Светлината на фенерче е достатъчна, за да предизвика реакция.”

Изследователите описват експериментите си в доклад, публикуван преди дни в научното издание Nature Communications. Учените твърдят, че могат да променят размера и хиралността (свойството на молекулите да са огледално асиметрични) на нанотръбите, което означава, че материята може да бъде настроена за реакция само при определена светлина.

Изобретението, наречено от създателите си “умно перде”, може да бъде изпънато/сгънато само с натискането на ключа на лампата в помещението.

“Предвиждаме инсталирането на такива завеси в някои от бъдещите енергийно ефективни сгради,” коментира Джейви. “Всичко се случва автоматично и без никаква електроенергия.”

Технологията може да се използва и при разработването на двигатели и роботи, задвижвани от светлина.

Проектът е финансиран от Националната научна фондация на САЩ, както и Енергийния департамент на страната.

Повече интересните технологии, свързани със светлината може да видите в материала на Bloomberg!

Последна актуализация: 12:49 | 12.09.22 г.
Още от Хардуер виж още