Два стартъпа за електрически скутери успяват да наберат стотици милиони долари, предава Bloomberg, цитирайки свои източници, запознати с подробностите. Но най-новите условия за сключването на договорите за Lime и Bird Rides Inc. залагат и на двете компании по-ниска стойност от високите оценки, които стартъпите преследваха, предава Bloomberg.
Новите кръгове за финансиране на Lime и Bird оценяват компаниите, базирани в Калифорния, на по около 2 млрд. долара, поясняват източниците, които са поискали да не бъдат идентифицирани, защото данните са конфиденциални. Това е по-малко от сумата от приблизително 3 млрд. долара или повече, които компаниите преследваха преди няколко месеца.
Основани през 2017 г., Lime и Bird станаха два от най-младите стартъпи, достигнали статут на еднорог (с оценка от поне 1 млрд. долара, б.ред.), след като интересът към електрическите превозни средства експлодира през миналата година. Но както свидетелстват новите оценки, „зимата“ за компаниите за скутери вече е тук.
През последните месеци, след като времето застудя, влажните и дъждовни условия отблъснаха пътуващите, принуждавайки фирмите да пренасочат скутерите към места с по-топъл климат. Градовете, от своя страна, ограничават броя на разрешените по улиците им скутери. А конкурентите наводниха много пазари, което накара инвеститорите да започнат да поставят под въпрос амбициозните финансови цели на компаниите.
Стартиращите компании в индустрията също така се оказват в конкуренция и с Uber Technologies Inc., която проучва въвеждането на пътувания с електрически мотопеди по-късно през тази година. Лидерът на пазара ще последва примери на стартиращи фирми като Scoot Networks, Scoobi LLC и испанската Sharing Muving, които вече предлагат такива превозни средства в някои градове. Предимствата на мотопеда пред скутера са, че той е по-бърз и по-полезен за по-дълги разстояния, но обикновено за карането му се изисква лиценз и може да се окаже по-рисков за някои от по-лекия скутер.
Uber и Lyft Inc. планират да станат публични компании през тази година и искат да покажат на инвеститорите, че са готови да спечелят и от новите тенденции на пазара. В допълнение към предлагането на собствени скутери, чрез своята марка Jump, Uber също така произвежда почти 1000 електрически велосипеда на ден в Китай, твърдят хора, запознати с плановете. Lyft стартира превози със скутери в девет града, включително във Вашингтон и Лос Анджелис.
Но заради наличието на толкова много компании, които се борят за едни и същи клиенти, мнозина смятат, че консолидацията в индустрията на скутерите е неизбежна. Въпреки че не е постигнато споразумение, и Lime, и Bird са обсъждали потенциално придобиване от страна на Uber. А SoftBank Group Corp., най-големият инвеститор в Uber, е говорил с повечето най-големи компании за скутери за инвестиции. Засега такава не е публично обявена.
Въпреки охлаждането на индустрията обаче все още се наливат пари в стартъпи за скутери. Lime набра поне 300 млн. долара от инвеститорите при оценка от около 2 млрд. долара, твърдят трима души. Оценката се е удвоила от юни насам. Общите инвестиции в този кръг могат да се увеличат до 400 млн. долара, твърдят източниците.
Съществуващите инвеститори на Lime Андерсен Хоровиц и GV на Alphabet Inc. участват и в този кръг на финансиране. Bain Capital Ventures, нов инвеститор в Lime, също се присъединява към вложителите. Запитан за сделката, говорител на Lime отказа да коментира темата пред Bloomberg.
Междувременно Bird набра 300 млн. долара, пояснява източник, запознат с въпроса. Компанията набира пари при оценка от приблизително 2 млрд. долара, непроменена спрямо миналата година. Fidelity Investments участва в първата половина на последното финансиране. Сега Bird е в процес на завършване на втората част от кръга на финансиране. Axios, Recode и Wall Street Journal съобщиха по-рано подробности за сделките.
Новите кръгове за финансиране показват, че инвеститорите остават оптимисти за бизнеса със скутерите. Много вероятно е все още да се купуват просто предположенията, че малките електрически превозни средства могат да трансформират градския трафик. А има и друг плюс за Bird и Lime: пролетта идва след няколко месеца.


Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа