IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Йонко Чуклев: Батериите за електромобили ще продължат да поскъпват

Какви са предизвикателствата пред пазара на метали, коментира зам.-председателят на управителния съвет на Професионална асоциация по роботика и автоматизация

18:14 | 12.12.22 г.

В краткосрочна перспектива ще се запази тенденцията за поскъпване на батериите за електромобили, защото в основата ѝ стои поскъпването на лития и другите редкоземни метали, които се използват. Въпреки индикациите за ребалансиране на пазара догодина цените поне краткосрочно ще останат в сегашния диапазон. Това прогнозира Йонко Чуклев, зам.-председател на управителния съвет на Професионална асоациация по роботика и автоматизация (PARA), в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria. Той коментира пазара на метали, необходими за Зеления преход, и предизвикателствата в него.

"За бързо обръщане на тенденцията не можем да говорим. Ако видим спад на цените на лития до нивата от 2020 г., което звучи свръхоптимистично, тогава можем да очакваме краткосрочни подобрения", посочи експертът.

Той предупреди, че без да има съпътстващи рециклиращи мощности, на практика е невъзможно да бъде изпълнен Зеленият преход. По думите му глобалните инвестиции в нови добивни проекти за метали като мед, литий, никел, кобалт, необходими за него, още не могат да настигнат огромното търсене на пазара.

Причините според него са три. „Първата е ESG. Знаем какви са проблемите, които имаха инвеститорите с вложенията в минни и добивни активи. На второ място, и самите производители подцениха въпроса. Ако искаме да имаме нулеви транспортни емисии, ще ни трябват 2 милиарда автомобила глобално. Не знам дали производителите са си направили сметката колко кобалт, никел, литий, мед, манган са необходими за това. И на трето място – държавната политика. Западът закъснява с тези инвестиции и осъмнахме в свят, в който страна като Китай контролира голяма част от преработката и добива на такъв тип метали“, анализира ситуацията експертът.

Чуклев подчерта, че възможностите за бързо разработване на нов добивен капацитет са доста ограничени. "В последно време геополитиката в този бранш е феноменална“, заяви той. По думите му правителствата искат бързи решения, но реалната динамика в индустрията е такава, че много трудно може да излезе нов капацитет на пазара. Това важи особено за минния капацитет, където средният срок за разработка на една мина е осем години.

Чуклев напомни, че рециклирането е вариантът, на който залага Западният свят и повечето компании, но в момента това, което може да се получи от рециклиращите мощности, е предвидимо и не покрива в дългосрочен план необходимите количества.

Ще се превърне ли Саудитска Арабия в лидер на производството на суровини, необходими за Зеления преход, със създаването на мощности за преработка и научно-развойна дейност? Как ще се включат държавите в Африка и ще променят бизнеса си от износители да станат преработватели на суровини? Как се създава продукт с добавена стойност? Защо Западният свят закъсня с инвестициите и Китай контролира пазара? Какви са възможностите за нови добиви на метали за батерии?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:14 | 12.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още