"За бързо обръщане на тенденцията не можем да говорим. Ако видим спад на цените на лития до нивата от 2020 г., което звучи свръхоптимистично, тогава можем да очакваме краткосрочни подобрения", посочи експертът.
Той предупреди, че без да има съпътстващи рециклиращи мощности, на практика е невъзможно да бъде изпълнен Зеленият преход. По думите му глобалните инвестиции в нови добивни проекти за метали като мед, литий, никел, кобалт, необходими за него, още не могат да настигнат огромното търсене на пазара.
Причините според него са три. „Първата е ESG. Знаем какви са проблемите, които имаха инвеститорите с вложенията в минни и добивни активи. На второ място, и самите производители подцениха въпроса. Ако искаме да имаме нулеви транспортни емисии, ще ни трябват 2 милиарда автомобила глобално. Не знам дали производителите са си направили сметката колко кобалт, никел, литий, мед, манган са необходими за това. И на трето място – държавната политика. Западът закъснява с тези инвестиции и осъмнахме в свят, в който страна като Китай контролира голяма част от преработката и добива на такъв тип метали“, анализира ситуацията експертът.
Чуклев подчерта, че възможностите за бързо разработване на нов добивен капацитет са доста ограничени. "В последно време геополитиката в този бранш е феноменална“, заяви той. По думите му правителствата искат бързи решения, но реалната динамика в индустрията е такава, че много трудно може да излезе нов капацитет на пазара. Това важи особено за минния капацитет, където средният срок за разработка на една мина е осем години.
Чуклев напомни, че рециклирането е вариантът, на който залага Западният свят и повечето компании, но в момента това, което може да се получи от рециклиращите мощности, е предвидимо и не покрива в дългосрочен план необходимите количества.
Ще се превърне ли Саудитска Арабия в лидер на производството на суровини, необходими за Зеления преход, със създаването на мощности за преработка и научно-развойна дейност? Как ще се включат държавите в Африка и ще променят бизнеса си от износители да станат преработватели на суровини? Как се създава продукт с добавена стойност? Защо Западният свят закъсня с инвестициите и Китай контролира пазара? Какви са възможностите за нови добиви на метали за батерии?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?