Проблемът с вноса на зърно от Украйна в България е несъществуващ проблем, но от него успяваме да създадем национална криза и то два пъти – през март, когато първият път имаше протест, след което забраниха вноса на зърно, и сега. Вярата в пропагандата доведе до милиардни загуби в аграрния сектор. Това коментира Георги Ангелов, старши икономист на институт "Отворено общество", в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria.
"Ние не внасяме зърно от Украйна. По време на войната вносът е 0,3% от нашето производство, а преди войната пак беше толкова - това е абсолютно миниатюрен дял“, каза събеседникът.
Икономистът вижда в казуса ефекта на геополитическото противопоставяне и пропагандата. „Това е начинът. Очевидно по друг начин не можеш да събереш целия аграрен сектор на едно място, а трябва да им продадеш идеята, че някакви външни фактори искат да ни унищожат с внос от вън", отбеляза Ангелов.
"Експлоатира се идеята за външния враг, както и, разбира се, русофилството и др. Но това е начинът да има някаква политическа идея, която да стои в основата. И предишния път отново предстояха избори - март месец миналата година….Това е начин част от играчите да се възползват от тези настроения, без реално нищо да става. Ние и преди забраната, и след забраната не внасяме украинско зърно", заяви гостът в предаването.
Освен политически проблемът, все пак, има и икономически измерения, смята Ангелов. "Има икономически проблем. Проблемът е, че миналата година, както имаше рекорди в цената на зърното, сега има обратния рекорд и цената е рекордно ниска от години насам", поясни той. Гостът допълни, че е видно от данните, че продукцията е била задържана точно когато бяха най-високи цените, "когато бихме очаквали да има най-големи продажби. Всъщност точно тогава бяха затворени складовете и има най-малко износ“.
По думите му това е един пример за директен икономически негативен ефект от пропагандата.
"Пропагандата твърдеше, че оттук нататък цените ще вървят само нагоре, защото Европа ще умре от глад и Западът ще умре от глад. Много хора казаха: "Добре, нищо, че са високи цените. Ще купя още и слънчоглед, и олио, и зърно, ще ги сложа в склада и след шест месеца ще продавам на десет пъти по-висока цена". Това е вярата в пропагандата. Тя доведе до милиардни загуби на тези хора, защото тези пари никога няма да се върнат - парите, които са вкарани в стока, която сега се продава, защото складовете трябва да се освободят - новата реколта идва", коментира икономистът.
На въпроса защо и земеделските производители, и енергетиците, и миньорите протестират точно сега - в един и същ момент - месец преди изборите, гостът каза, че едното от възможните обяснения е, че това напрежение може би помага на някои играчи да активират електоратите си.
"Имаме различни нишови електорати, които се активират от такива неща като теории на конспирациите. Например, в България се внася украинско зърно и то е виновно. Създава се проблем от нещо, което не съществува. Очевидно е, че това не се прави, за да се реши проблем, а за да се използва за други цели", посочи Ангелов.
Как изглежда новата картина на глобалната икономика в плена на геополитическите залози? Предстои ли все по-бързо да се придвижваме към свят на електрически автомобили?
Вижте целия разговор във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате