Първата промяна, която трябва да бъде направена в българското образование, е в съдържанието на учебниците, защото настоящата стилистика потиска, а не развива въображението на учениците. Въвеждането на мандат на директорите няма да реши проблемите, най-вече защото мандатите са твърде кратки, а целите на добрите директори са дългосрочни. Това мнение изрази в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Юрий Анджекарски, председател на Сдружение „Професионален форум за образование".
„Един директор трябва да насърчава екипа си да работи, да го вдъхновява. Директорите не са главни или старши учители, а мениджъри, визионери, които има специфични задачи и компетенции, които не се натрупват за една, две или пет години“, коментира той.
Анджекарски смята, че работата на един директор трябва да се оценява за минимум пет години, когато приключи цикълът от 8-ми до 12-ти клас.
Той напомни, че по новия закон има действащо настоятелство, обществен съвет, педагогически съвет, като тези органи могат да преценят дали е подходящ даден директор за поста.
Според бившия директор, качествена промяна в образованието би било да се намери нов подход при писането на учебници и да се избяга от настоящото положение, което е съставено от „дефинитивни и констативни съждения, сякаш от последна инстанция“, които „потискат креативността на ученика“.
Той е привърженик на идеята учениците да са съавтори на учебниците си.
Друга възможност, която Анджекарски посочи, е въвеждането на държавен минимум какъв обем материал учениците трябва да усвоят, за да получат оценка „Среден“ и да преминат в горен клас.
„Когато този минимум е наличен, учениците и учителите ще могат да надграждат и то с теми, които са интересни на обучаващите се“, посочи гостът.
Анджекарски напомни, че иновациите трудно навлизат в образованието и даде за пример електронните дневници.
Експертът е на мнение, че е дошло време да има ново образование, ориентирано към развитие на компетентностите, в които ще има обучение за новите права на човека, свързани с изкуствения интелект.
Той смята, че иновативните училища трябва да излязат от сферата на „думите“ и да подготвят учениците за реалния живот с повече практически занимания.
„В нито едно правителство няма министерство на географията, но пък има на Туризма“, посочи Юрий Анджекарски.
Ще участват ли родителите активно в образователния процес на децата си? Започна ли бизнесът да създава образователни институции? Каква е ролята на директора в училищната дейност? Какво може да е по-доброто бъдеще за образование в България, как да се формират бюджетите и какво прави едно училище иновативно? Как се отразява Covid-19 на обучението?
Гледайте повече от разговора във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.


НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Ватиканът обяви, че жените не могат да стават дякони
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора