Изготвянето на пътна карта, в която да се опишат ясно процесите и етапите на пълното либерализиране на българския пазар на електроенергия, е задължително, за да бъде постигната целта, а именно премахването на регулирания пазар. Това мнение изказа Гочо Чемширов, заместник-председател на „Електроразпределение Юг“, която е част от групата на EVN, по време на среща с представители на медиите.
От своя страна Калина Трифонова, заместник-председател на Управителния съвет на EVN, подчерта, че такава карта липсва за момента и няма яснота относно механизма и необходимото време за либерализацията.
„До края на февруари трябва да се промени законодателството. Необходимо е въвеждането на пътна карта до началото или най-късно средата на март, за да може всеки един пазарен участник да определи своята пазарна политика“, посочи Чемширов.
Той добави, че държавните институции трябва внимателно да подходят към въпроса. За да има успех това начинание, е необходимо нормативната уредба да започне да се адаптира към планираните нови условия на пазара и да е налице открита комуникация с всички пазарни участници.
Чемширов изтъкна мащабите на този процес, който ще обхване общо 4,5 млн. купувачи на електроенергия на регулирани цени, от които около 1,5 млн. души са потребители на EVN.
По думите на Трифонова Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) очаква правителството да започне да изяснява детайлите и да постави законовите рамки, в които да се действа. Тя подчерта необходимостта от бързи мерки и действия, тъй като е предвидено следващата стъпка към либерализацията на пазара да се случи на 01 юли тази година, а все още липсват законовите промени, които да хвърлят светлина върху процеса за пазарните участници.
Трифонова добави, че от EVN вече са изпратили своята позиция до КЕВР.
От своя страна Чемширов посочи, че правителството е длъжно да определи стъпките на процеса за постепенно приближаване и изравняване на регулираните цени с тези на свободния пазар.
По неговите думи в общественото пространство се разглеждат варианти за тригодишен и петгодишен преход към свободен пазар, като всяка година регулираните цени могат да се покачват съответно с 30%-30%-40% или с по 20% при петгодишния период.
„Нужно е в Наредба 1 (издадена от КЕВР през 2017 г. относно регулирането на цените на електрическата енергия – бел.ред.) да бъде посочено какви ще са покупната и продажната цена на електричеството“, заяви Чемширов.
Той припомни, че в момента към регулирания пазар спадат само потребители на ниско напрежение, като от 2013 г. тези на средно напрежение бяха прехвърлени към свободния пазар.
От EVN предложиха фрагментирането на сегмента ниско напрежение да се извършва на базата на потреблението на електроенергия – обектите, които потребяват най-голямо количество електроенергия първи да излязат на свободния пазар, посочи Трифонова.
„Преминаването от регулиран към свободен пазар да става на базата на количеството консумирана електроенергия, а не според вида на обекта (стопанство или домакинство)“, добави от своя страна Чемширов.
Като вариант за действие той посочи сценария, при който потребителите под 100MWh годишно да останат на регулирания пазар. По неговите думи EVN има приблизително 3200 обекта, които потребяват електроенергия над въпросните стойности и те ще излязат на свободния пазар, когато процесът бъде стартиран.
Според него от КЕВР трябва да изчислят цената, на която ще се купува електричество от крайния снабдител.
Трифонова сравни процеса на либерализация на електроенергийния пазар с този на преминаването от аналогова към цифрова телевизия.
„В зависимост от определения период за поетапно преминаване към свободния пазар на електроенергия, ще зависи и годишният процент на обектите, които ще трябва да бъдат прехвърлени към либерализираната търговия“, подчерта тя.
В тази връзка Трифонова даде пример с тригодишен период на либерализация, при който може да се смъкне границата на потребление до 75MWh годишно и всички обекти, които консумират над тези количества, първи да бъдат прехвърлени към свободния пазар.
Коментирайки дейността на електроразпределителното дружество през 2019 г. Трифонова изтъкна, че EVN разработва план за изграждане на зарядна инфраструктура за електрически превозни средства в районите, в които оперира. В момента компанията е открила три зарядни станции в Пловдив с възможност за зареждане на два автомобила едновременно. Услугата е безплатна до края на тази година, като идеята на EVN е да изготви статистически преглед на потреблението, честотата и автомобилите, на базата на който да изгради план за разширяване на своя бизнес.
Според Трифонова за изграждането на въпросните зарядни станции са били необходими инвестиции в размер между 20 и 40 хил. лв на станция.
Тя добави, че се очаква през февруари да бъде пуснато и мобилното приложение EVN2GO, което ще показва данни в реално време, необходими за водачите на електромобили.


Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Манчестър Сити надви Съндърланд
Нова атомна централа няма да свали цените на тока
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
преди 5 години - И така господа(и дами), изяснихте ли ситуацията?- Да!- И каква е тя?- Еееееее, чак толкова не сме изяснили!.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар