fallback

Потребителските нагласи в Австралия се подобряват за втори пореден месец през януари

Повишението вероятно се дължи на паузата в цикъла на парично затягане, обясни икономист

11:21 | 17.01.23 г.

Измерител на потребителските нагласи в Австралия нарасна за втори пореден месец през януари, след като спирането на цикъла лихвени повишения явно е дало известно облекчение на заемополучателите, съобщава Ройтерс.

Индексът на потребителските нагласи на института Westpac-Melbourne се покачва с 5% през януари, или най-голямото месечно увеличение от април 2021 г., след като през декември записа повишение от 3 на сто. Равнището от 84,3 пункта на показателя обаче означава, че песимистите надвишават броя на оптимистите.

Главният икономист на Westpac Бил Евънс каза, че възможно обяснение за движението е, че януари е първият месец, в който няма лихвено повишение от централната банка, считано от миналия април насам. „Въпреки че това се дължи на липсата на заседание на банката през месеца, отколкото на конкретно решение да се оставят лихвите без промяна, изглежда, че почивката от паричното затягане даде известно облекчение“, коментира Евънс.

„Ако това е така, трябва да сме внимателни при определянето на тенденцията през януари като част от продължаваща такава“.

От май насам Австралийската централна банка е повишила лихвите с 300 базисни пункта (б.п.) до 10-годишен връх от 3,10%. Според данните от фючърсите има две трети шанс от последващо увеличение от 25 б.п. през февруари, което предполага връх на лихвата от около 3,76%.

Нагласите сред анкетираните с ипотеки са се покачили с 10,7% спрямо 6,6% увеличение за наемателите и 8,5% за тези, които притежават жилищата си. Оценките за семейните финанси са нараснали с 1,7% за година, докато очакванията за тях в следващите 12 месеца – с 6,6%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:21 | 17.01.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още