Основният показател за потребителската инфлация в Япония се ускори повече от очакваното до нов двугодишен връх, докато министър-председателят Шигеру Ишиба се подготвя за предстоящите избори, а централната банка обмисля траекторията на лихвените проценти в страната, предава Bloomberg.
През май потребителските цени, без да се включват пресните храни, са се повишили за трети месец с 3,7% на годишна база, сочат данни на Министерството на вътрешните работи от петък. Това е най-бързият темп на растеж от януари 2023 г. насам и е над средната прогноза за 3,6% на икономисти, анкетирани от Bloomberg.
Инфлацията при храните отново е била основен двигател, като цената на ориза - основната храна в страната и политически чувствителен продукт – е скочила със 102% на годишна база. Цените на услугите - показател, който се следи отблизо от Японската централна банка (ЯЦБ), са нараснали с 1,4%, което е малко повече от отчетените 1,3% през април.
Ключовият показател за инфлацията в Япония остава на високо равнище. Изображение: Bloomberg
Правителството на малцинството на Ишиба и опозиционните партии обсъждат как да намалят удара от нарастващите разходи за живот, които допринесоха за най-големия изборен неуспех на управляващата партия от 2009 г. насам миналата есен.
„Инфлацията в Япония е силна, движена от разходите за храна - цените на ориза се покачват и това оказва влияние върху други свързани с тях стоки“, заяви Таро Сайто, ръководител на отдела за икономически изследвания в института NLI. „Днешните данни няма да оставят съмнение, че инфлацията ще бъде ключова тема преди изборите през следващия месец.“
Вотът за Горната камара на парламента се очаква да се проведе на 20 юли. Ишиба вече обеща парични помощи за домакинствата, а опозиционните партии призовават за първото в историята на страната намаляване на данъка върху продажбите. За да потуши общественото недоволство от рязкото покачване на цените на ориза, правителството предприе редица мерки за намаляване на цената на зърнените култури, което спомогна за повишаване на популярността му от рекордно ниското ниво в проучване на местните медии.
Неотдавнашният скок на цените на петрола поради задълбочаване на напрежението в Близкия изток може да се окаже допълнителен източник на инфлационен натиск. В миналото петролът е бил ключов фактор, оказващ влияние върху цените в Япония, а сега предприятията са по-склонни да прехвърлят разходите си върху потребителите.
По данни на Teikoku Databank през юни големите хранителни компании ще увеличат цените на около три пъти повече продукти, отколкото преди година. Lotte Co., голям производител на сладкарски изделия и сладолед, и Meiji Co., която произвежда млечни продукти, обявиха повишение на цените този месец, позовавайки се на нарастващите разходи.
Въпреки това по-рано тази седмица Японската централна банка запази разходите по заемите без промяна на ниво от 0,5%, придържайки се към предпазливия си подход на фона на несигурността около митата на американския президент Доналд Тръмп. Гуверньорът на ЯЦБ Казуо Уеда заяви, че ще следи внимателно влиянието на петрола и повишаващите се цени на храните върху инфлационните очаквания. Той посочи, че не е необходимо да се бърза с повишаването на лихвения процент, като подчерта позицията си да следи твърдите данни за въздействието на търговските мерки на Вашингтон.
Централната банка заяви, че очаква възходящият натиск от увеличението на цените на вносните стоки и ориза да се разсее в бъдеще.
„Днешните данни няма да окажат голямо влияние върху позицията на ЯЦБ, тъй като тя е съсредоточена върху разпознаването на ефекта от търговските мерки на САЩ“, каза Сайто. "Поради техническите фактори и правителствените мерки очаквам основният индекс на потребителските цени да е достигнал своя връх. Вероятно той ще се понижи под 3% доста бързо до около юли или август“, добави анализаторът.