fallback

Как европейските отпадъци нелегално се озовават в Югоизточна Азия?

Незаконната търговия с отпадъци между двата региона се очертава като високодоходоносно, нискорисково престъпно начинание с голямо въздействие върху околната среда

13:34 | 18.04.24 г.

Държавите от Югоизточна Азия, включително Малайзия, Виетнам, Тайланд и Индонезия, са изправени пред наплив от незаконни превози на отпадъци от индустриализирани страни, като значителни количества се транспортират от Европа, пише Deutsche Welle.

Според ново проучване на ООН, което очертава тенденциите в трафика на отпадъци от Европа към Югоизточна Азия, нелегалните участници се възползват от вратички и законни бизнес структури, което прави превоза на отпадъци едно от най-значимите престъпления, които могат да засегнат околната среда.

Въпреки съществуващите разпоредби трафикантите са овластени от неефективното правоприлагане и умерените наказания, когато бъдат заловени, и са изкушени от възможността за лесна печалба.

Европейската комисия (ЕК) изчислява, че от 15% до 30% от превозите на отпадъци от Европейския съюз (ЕС) са незаконни, генерирайки приходи за милиарди евро годишно.

„След като боклукът бъде изхвърлен неправомерно, той се превръща в проблем за всички. Неотложността при справянето с трафика на отпадъци не може да бъде надценена“, изтъква пред DW Масуд Каримипур, представител на Службата на ООН за наркотиците и престъпността в Югоизточна Азия.

Според доклада на ООН страните от Асоциация на страните от Югоизточна Азия (АСЕАН) са внесли общо повече от 100 милиона тона метални, хартиени и пластмасови отпадъци, оценени на близо 50 млрд. долара (47 млрд. евро) между 2017 и 2021 г.

Индонезия е център на трафика на отпадъци

Глобалната търговия с отпадъци претърпя значителна промяна през последните години поради серия от мерки, наложени от Китай през 2018 г. за справяне с притока на нежелани отпадъци в страната.

Вълнообразният ефект от забраната на отпадъците в Китай доведе до пренасочване на глобалните потоци от отпадъци, особено към Югоизточна Азия.

Държави като Индонезия се превърнаха в основни дестинации както за законни, така и за незаконни превози на отпадъци.

„В Индонезия няма екосистема, която да поддържа устойчиво потребление, производство и рециклиране“, разкрива пред DW Юн Исмавати, старши съветник в екологичната неправителствена организация Nexus3 Foundation.

След 2018 г. Индонезия претърпя внезапно увеличение на вноса на отпадъци, като хартиени и пластмасови отпадъци се доставят предимно от западноевропейски страни, става ясно от данни на статистическото бюро на Индонезия.

Nexus3 установява, че пластмасовите отпадъци често замърсяват хартиени остатъци, което представлява тревожна заплаха за околната среда и човешкото здраве в региони като Ява или Суматра.

Проблемните пластмаси се изхвърлят или даряват от компаниите за внос на хартия на местните общности, които след това се занимават с незаконно сортиране и изгаряне на пластмаса.

Пожарите отделят тревожни нива на токсини и опасни химикали и в крайна сметка проникват в човешките хранителни вериги. Заради дима и токсичната храна много селяни развиват респираторни и стомашни заболявания или дори рак, което ги принуждава да напускат домовете си.

Отпадъкът като печеливш бизнес

Въпреки пагубните последици за здравето и околната среда, трафикът на отпадъци все още се разглежда като изключително доходоносна престъпна дейност, която остава под радара в Югоизточна Азия.

Според Серена Фаварин, криминолог в италианския университет Cattolica del Sacro Cuore, трафикантите използват сложни методи и вериги на доставка, за да избегнат контрола и да изпращат отпадъци до страни, където разпоредбите не са толкова строги, а глобите за незаконно изхвърляне на отпадъци са много по-ниски.

„Престъплението не се прилага по един и същи начин в различните страни и това създава несъответствие при третирането на отпадъците“, споделя тя пред DW.

В много държави разпоредбите за трафика на отпадъци не попадат в обхвата на наказателното право, а в рамките на гражданските и административните разпоредби.

Дори ако трафикантите открито и последователно нарушават тези правила, наказанията често са минимални, което позволява на бизнеса с незаконна дейност да процъфтява.

Как да се борим с незаконните отпадъци?

Въпреки че незаконният трафик на отпадъци причинява много проблеми на общностите, експертите са съгласни, че законното, добре регулирано управление на отпадъците е отговорно и необходимо. То смекчава щетите върху околната среда и се фокусира върху кръговата икономика чрез намаляване, повторна употреба и рециклиране на отпадъците.

Поради това много държави и международни правоприлагащи органи между Азия и Европа предприемат действия, за да затворят пропуските, чрез които престъпниците могат да действат и да нарушат икономическия цикъл.

Хармонизирането на правните рамки може да помогне за приемането на по-строги закони и налагането на по-строги наказания за престъпления, свързани с трафика на отпадъци.

В момента ЕС актуализира своите разпоредби за превоз на отпадъци, за да намали проблемния износ и да засили прилагането, като промените се очаква да бъдат приети в края на този месец.

Освен това новите технологии могат да бъдат полезни за опазване на околната среда.

„Дроновете или сателитните изображения могат да помогнат при откриването на огромни количества отпадъци или купчини отпадъци в определени зони като незаконни сметища или незаконни пожари в защитени зони“, изтъква Фаварин.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:35 | 18.04.24 г.
fallback
Още от Екология и ESG виж още