През 2022-2023 година България заема водеща позиция сред страните от Централна и Източна Европа по износ на земеделски храни и продукти към Китай. Това съобщи д-р Момчил Станишев - директор на Центъра за насърчаване на сътрудничеството в областта на селското стопанство между Китай и страните от Централна и Източна Европа (ЦНСССКЦИЕ), в предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria. Необходимо е да се разширява портфолиото от продукти за износ, като компаниите трябва да се отличат със своя продукт, бранд, визия. Подпомагаме бутикови компанни, които искат да стъпят на този пазар.
С покачването на жизнения стандарт на китайското население се увеличава и търсенето на качествени хрени и суровини. Изискванията за внос са различни – за регистрация, безопасност и други, посочи Станишев.
Той уточни, че много продукти от България и ЦИЕ достигат китайския пазар чрез онлайн продажби и това е посока, в която може да се ориентира сътрудничеството между България и Китай.
Други приоритети са свързани с износа на българско вино. „Имаме потенциал за по-големи обеми за износ на вино и се работи в тази насока с бранша и съответни винарни. През 2022 г. сме изнесли 61 000 литра вино за Китаи, през 2023 г. - 58 000 литра“, добави Станишев.
Той заяви, че Китай проявява засилен интерес към вноса на продукти като рапица, слънчоглед, соя, телешко месо. Специален интерес предизвикват и традиционни български продукти като розово масло, кисело мляко, които се приемат добре от китайските потребители.
През 2023 г. търговията със селскостопански и хранителни стоки между двете страни е достигнала 640 млн. долара, което е с 37% повече спрямо предходната 2022 година.
През 2023 г. положителното търговско салдо за България достига 394 млн. долара. Стойността на българския аграрен износ за китайския пазар нараства двойно на годишна база през 2023 г. до 517 млн. долара, като най-голям пронос за това имат значителните увеличения в износа на царевица и слънчоглед.
Тази година Центърът за насърчаване на сътрудничеството в областта на селското стопанство между Китай и страните от Централна и Източна Европа (ЦНСССКЦИЕ) отбеляза своята 10-та годишнина с конференция, посветена на добрите практики и възможностите за партньорство между Китай и държавите от региона. През тези години България подобрява търговските си взаимоотношения с Китай, участва в инициативите в региона на ЦИЕ, развива академичния обмен с Китай.
Центърът взе участие в четвъртото международно изложение Китай-Централна Източна Европа в китайския град Нинбо, където бяха представени 12 компании от сектор храни, напитки и козметика.
Компаниите са били не само от България, но и Словения и Унгария, каза Станишев. Сред фирмите са били производители на козметични продукти, включително продукти от роза, лавандулово масло, здравословни биохрани, безалкохолни напитки с билки, вино, хранителни добавки, и продукти от черен восък.
Още от разговора вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали
Варненски пожарникари с календар като Victoria's Secret
Вълнуващи празнични предложения от А1: Премиум смартчасовници с до 600 лв. отстъпка