IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Мобилното приложение „еЗдраве“ дава достъп до личното пациентско досие

Активирането му на мобилно устройство засега се удостоверява с електронен подпис

16:09 | 29.09.22 г.
Снимка: Информационно обслужване
Снимка: Информационно обслужване

Мобилното приложение „еЗдраве", което дава достъп на потребителите до личното им пациентско досие и до всички налични електронни здравни документи, вписани в Националната здравноинформационна система (НЗИС), беше представено днес от Министерство на здравеопазването и "Информационно обслужване".

„еЗдраве“ осигурява достъп на потребителите до вписаните в НЗИС прегледи, направления, рецепти, ваксини, резултати от лабораторни изследвания, обща здравна информация, и др.

Предимствата на приложението бяха описани от Борис Костадинов, директор „Софтуерна интеграция“ в „Информационно обслужване“, съобщават от компанията.

„Приложението „еЗдраве“ улеснява максимално потребителите, които във всеки един момент разполагат с информация за извършените им прегледи, изписаните рецепти, издадените им направления и друга здравна информация за тях”, каза Борис Костадинов. По думите то е сред най-иновативните в Европа и е първото в България, което обединява всички данни за пациентите на национално ниво. 

Сред най-големите предимства на „еЗдраве“ е, че информацията в него е представена на разбираем за пациентите език. Приложението разполага с достъп до всички налични модули в НЗИС, които работят с електронни документи, съставящи личното пациентско досие.

В секцията „Досие“ са включени отделни категории за прегледи, направления, рецепти, ваксини и резултати от лабораторни изследвания. Всеки документ в секция „Прегледи“ съдържа информация за диагноза, анамнеза, общо състояние на пациента, лечение, както и всички свързани документи (ако има такива) – направления, рецепти, имунизации. Документът съдържа данни за вида и целта на прегледа, в кое лечебно заведение е извършен, пълна служебна информация за медицинския специалист, извършил прегледа и дава възможност за бърза връзка със съответния лекар чрез телефонен номер или имейл.

Секция „Рецепти“ включва всички издадени е-рецепти на пациента. Всяка отделна рецепта има 2D баркод, чрез който рецептата може да бъде сканирана и изпълнена в аптека, без необходимост от предоставяне на допълнителна информация. Е-рецептата показва какъв е нейният срок за изпълнение, търговски наименования на лекарствата, както и информация за тяхната дозировка и прием на достъпен език. Създадена е категоризация за статуса на рецептата - дали е за изпълнение, частично или напълно изпълнена.

В секция „Направления“ могат да бъдат открити назначените на пациента електронни направления със срок за изпълнение, основна диагноза, съпътстващи заболявания и др. Направленията за лабораторни изследвания разполагат с баркод, който съдържа Националния референтен номер (НРН) и позволява директно сканиране от мобилното устройство. 

В секция „Ваксини“ се виждат всички вписани в НЗИС имунизации. Ваксините, които са придружени от сертификат (като тези за COVID) са обозначени със специална икона. Към тях има QR код, който директно може да бъде предоставен за верификация, както и възможност за сваляне на сертификата в PDF или PKPASS формат.

В секция „Резултати“ се визуализират всички резултати от направените изследвания, подробности за изследването, отклонения от референтни стойности, разчитане на образна диагностика и др.

В момента в НЗИС и мобилното приложение липсват исторически данни, свързани с извършени в миналото прегледи и медицински дейности. Достъпни са само здравните записи, които личните лекари, специалистите, лечебните заведения и лабораториите са въвели за всеки пациент от пускането на НЗИС в експлоатация.

Приложението „еЗдраве“ може да бъде изтеглено безплатно от App Store и Google Play. Достъпът до електронните здравни документи в „еЗдраве“ се осъществява чрез еднократно сдвояване на приложението с личното пациентско досие, достъпно в НЗИС на адрес my.his.bg през браузър на компютър.

Заради високите изисквания към сигурността на личните и медицинските данни на този етап достъпът до личното пациентско досие се извършва единствено чрез използването на квалифициран електронен подпис (КЕП). Експертите на „Информационно обслужване“ АД работят върху въвеждането и на други сигурни методи за вход в електронното пациентско досие, които се очаква да се използват в най-скоро време.

До края на годината приложението ще получи допълнителни функционалности, сред които са електронните хоспитализации, история на заболяването, показване на нотификации за планов прием в болница, ТЕЛК решения, нотификации за получаване и прием на медикаменти, панел за хронични заболявания и др. Плановете са в близките месеци да бъде пусната и функционалност, която дава достъп на родителите до пациентското досие на децата им или на възрастните им роднини.

„Всеки здравноосигурен пациент ще може чрез това досие, което ще бъде налично и достъпно във всеки един момент, да проверява резултати от прегледите си, от медицинските изследвания, предписани медикаменти и лекарства“, каза служебният министър на здравеопазването Асен Меджидиев. По този начин повишаваме контрола на самите пациенти над системата и собствените им медицински данни, допълни министърът, цитиран от БТА.

Последна актуализация: 16:09 | 29.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Здравеопазване виж още

Коментари

Финанси виж още