fallback

Европейските железници стават... китайски

Дълго време китайските железници бяха зависими от Европа. Сега отношенията се променят

16:31 | 14.06.23 г.
Автор - снимка
Създател

Железопътният транспорт е чудесна възможност както за Европа, така и за Китай да осъществят революция в мобилността. Зад китайската стратегия обаче стоят и политически изчисления, поради което държавните компании напредват с развитието много по-бързо, отколкото в Европа.

Междувременно китайската технология се търси дори в Европа. И то не само, както често се предполага, в източния край на Европейския съюз (ЕС). През 2021 г. австрийският Westbahn, частен оператор, нае четири електрически мотриси от China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). CRRC е държавно предприятие и понастоящем е най-големият производител на подвижен влаков състав в света.

По онова време CRRC спечели търга в конкуренция с Alstom и Siemens. Двете компании искаха да се слеят през 2019 г., но не получиха зелена светлина от комисаря на ЕС Маргрете Вестагер. Междувременно CRRC трупа точки. Deutsche Bahn купи двадесет хибридни локомотива. А 18 крайградски влака отидоха при португалските железници, припомня в свой анализ China Table Professional Briefing.

Siemens се превърна в нишов доставчик

По този начин отношенията между доставчик и клиент се преобръщат в рамките на десетилетие и половина. През 2007 г. в Китай пристигна първият влак на Siemens. По това време там нямаше високоскоростна железопътна мрежа и почти никакъв опит с бързите влакове. Оттогава насам Китай не само овладя технологията, но и от ученик се превърна в учител.

Китайските компании произвеждат всички свои продукти, а Siemens е изтласкан в ролята на нишов доставчик. „Siemens беше много активен в железопътното строителство, но почти беше изтласкан от китайския пазар. Компанията беше важен доставчик на технологии във високоскоростния сектор", казва Грегор Себастиан, анализатор в Mercator Institute for China Studies (Merics).

Целта е технологично превъзходство

Но CRRC е толкова голяма и поради факта, че много държавни предприятия в този сектор в Китай трябваше отново да се слеят. „През 90-те години на миналия век държавните предприятия в Китай бяха разделени, за да се създаде конкуренция и да се използват предимствата на пазарните сили. Тези настоящи сливания са сигнал, че фокусът на Китай се измества към международното ниво", казва експертът от Merics Себастиан.

В Китай железопътният транспорт играе важна роля за намаляване на логистичните разходи, стимулиране на декарбонизацията и свързване на структурно слаби региони. Освен това железопътното строителство е едно от основните средства за стимулиране на икономиката. Но Комунистическата партия преследва и целта да стане не само международно конкурентоспособна, но и технологичен лидер в ключови сектори - а това включва и железопътния транспорт.

Дейността на китайската железопътна индустрия в Европа показва как китайските стратези искат да постигнат това. Производителят на стомана British Steel принадлежи на китайската Jingye Group от 2020 г. насам. British Steel е водещ производител на железопътни релси. В Германия заводът за локомотиви Vossloh в Кил вече принадлежи на конгломерата CRRC.

От 2017 г. 180-годишният специалист по стоманени отливки Bochumer Verein принадлежи на китайския инвеститор Full Hill Enterprises. Наред с други неща, китайските клиенти поръчват от там колесни комплекти за влакови вагони.

По този начин китайските играчи със CRRC в центъра на мрежата систематично изкупуват знания и придобиват контрол върху веригата на стойността.

Deutsche Bahn също все по-често се сблъсква и с Китай и продължава да разширява дейността си в народната република. Железопътната линия „се превърна в една от основните артерии в потока от стоки между Европа и Азия, свързвайки най-важните индустриални региони на двата континента. Влаковата връзка между Европа и Китай е един от най-големите проекти за глобализация в света", пише компанията през 2020 г.

Експертът от Merics Себастиан казва: „За Deutsche Bahn бизнесът в Китай върви добре, защото и от двете страни има желание за разширяване на маршрутите. Това открива възможности за навлизане на китайския пазар“. Той обаче предупреждава също така, че петгодишният план на Китай е да се създаде китайска логистична компания, която да може да се конкурира на международно ниво. Подобно на Cosco в сектора на корабоплаването. Така че и тук може да се случи така, че Deutsche Bahn - подобно на Siemens - да въведе, без може би да иска, своя собствена конкуренция.

Големите инвестиции тепърва предстоят

Има обаче един проблем, за който компаниите не искат да говорят. Нито CRRC, нито Deutsche Bahn, нито Асоциацията на германската железопътна индустрия желаят да бъдат интервюирани за бизнеса си в Китай. Нищо чудно. Когато наскоро стана ясно, че 40% от компонентите на собствената мобилна мрежа на Deutsche Bahn вече идват от Huawei, това доведе до незначителен политически протест. Християндемократите поискаха от компанията да разшири обхвата на технологиите и да ги замени с европейски.

Завод на китайския жп концерн. Снимка: PETER TREBITSCH HUNGARY OUT Освен това Себастиан смята, че големият инвестиционен тласък в железопътния транспорт тепърва предстои. „Разширяването на железопътния транспорт - видяхме го особено при високоскоростната железопътна мрежа - е инструмент за стимулиране на вътрешното търсене. През първото тримесечие разходите за железопътен транспорт се изстреляха до десетгодишен връх“, пояснява той. 

Тъй като други сектори, като например недвижимите имоти, не се справят толкова добре в момента, железопътният транспорт получава специална подкрепа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:31 | 14.06.23 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още