fallback

Гвоздейков: Модернизацията на БДЖ не е само покупката на нови вагони, а и нова визия за компанията

Геополитическата обстановка е катализаторът за нов мост на р. Дунав, смята транспортният министър

15:11 | 24.09.23 г.
Автор - снимка
Създател

България не е инвестирала в жп транспорта, както са правили другите европейски държави, а на развитието на този вид транспорт трябва да се гледа като на бизнес модел, коментира министърът на транспорта Георги Гвоздейков пред БНР. Според него железопътния транспорт има голямо бъдеще, тъй като е един от най-екологични транспорти в света и трябва да се инвестира в него. 

С обявяването на обществените поръчки за нов подвижен състав е стартиран процесът по модернизация на БДЖ, посочи той.

"Модернизацията е свързана не само със закупуването на нови влакове, а и с нова визия и нова стратегия, която ние сме започнали да работим. Няма да стане бързо, но се надяваме, че до 2026 г., когато по Плана за възстановяване и устойчивост трябва да бъдат доставени новите влакове, България да има ясна стратегия и ясен бизнес план. Досега секторът разчита изцяло на субсидията от държавата и след това спира всякаква мисъл за развитие на този продукт, т.е. предоставянето на услуга, от която държавата може да спечели", категоричен е Гвоздейков. 

Министърът припомни, че България ще получи безвъзмездно милиарди по Плана за възстановяване и ако не може да реализира 15-20% печалба от този сектор, означава, че ресурсът не се управлява правилно. "Не виждам проблем в бъдеще железопътният транспорт да генерира приход, да се самоиздържа и дори да е на печалба", категоричен е той.

Започнаха реални действия за строителството на Дунав мост 3

Гвоздейков съобщи, че около 1,4 млн. евро ще бъде сумата, която трябва да плати страната ни за трети мост на река Дунав, за който на 20 септември правителствата на България и на Румъния подадоха формуляра за предпроектно проучване и кандидатстване за финансиране от Европейската комисия.

Инициативата е от двете страни и започваме да работим активно, допълни още министърът. Според него проектът ще бъде реализиран, защото геополитическата обстановка в региона е катализатор за това.

Бившият концесионер на пристанище "Росенец" може да предяви претенции към българското правителство, не изключва министрът на транспорта Георги Гвоздейков. "Ние сме изпълнили закона. Към момента пристанището функционира нормално, разтоварват се танкери с петрол. Но конкретно за претенциите от страна на "Лукойл" аз не мога да отговоря. Това може би ще се решава на ниво ЕК или Европейски съд, нямам представа", допълни още той пред БНР.

Гвоздейков отхвърли и коментарите, че решенията в правителството се взимат от министъра на финансите Асен Василев, а не от премиера акад. Николай Денков. "Решенията се вземат от правителството, както е записано в Конституцията. Работим в синхрон и с Народното събрание", подчерта той.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:11 | 24.09.23 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още