IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Закон за "Титаник" помага на собственика на кораба от Балтимор да ограничи обезщетенията

Исковете за обезщетения вероятно ще бъдат насочени към собственика на кораба, а не към агенцията, която оперира моста, считат правни експерти

11:22 | 27.03.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Собственикът на кораба, който се удари в мост в Балтимор, може да бъде залят с искове за обезщетение на стойност милиони долари след инцидента, при който коли потънаха във водата, а транспортната мрежа в източната част на САЩ изпадна в хаос, пише Bloomberg.

Но правни експерти считат, че има път за намаляване на задълженията съгласно закон от 19-и век, който преди време е бил използван от собственика на "Титаник", за да ограничи обезщетенията за потъването през 1912 г.

В центъра на правните неприятности ще бъде базираната в Сингапур компания Grace Ocean, собственик на контейнеровоза „Дали“, нает от корабния гигант Maersk, който се удари във вторник в моста „Франсис Скот Кий“ в началото на плаването си.

Компанията може да бъде залята от съдебни дела от множество посоки, включително от собственика на моста и семействата на шестимата работници, за които се смята, че са загинали след претърсване на река Патапско.

Исковете за обезщетение вероятно ще бъдат насочени към собственика на кораба, а не към агенцията, която оперира моста, тъй като неподвижните обекти обичайно нямат вина, ако движещ се плавателен съд ги удари, казва Майкъл Стърли, експерт по морско право от Юридическия факултет към Тексаския университет.

Но закон от 1851 г. може да намали опасността от плащане на обезщетения за десетки милиони долари, като ограничи задълженията на собственика на кораба до стойността на плавателния съд след катастрофата плюс всички печалби, които е постигнал при превозването на товара на борда, казва Мартин Дейвис, директор на Центъра по морско право към университета Тулейн.

Законът е приет първоначално, за да предотврати опасността корабни гиганти да регистрират огромни и непреодолими загуби от природни бедствия в морето. Осемцифрена сума, макар и немалка, ще възлиза на „значително по-малко“ от общата сума на всички искове, счита Дейвис.

„Това е много необичайна жертва в един аспект, особено предвид рухването на участък от моста с такава дължина. Но в много отношения това не е необичайно, защото кораби се удрят през цялото време и има повреди и пострадали“, допълва той.

Лорънс Б. Бренан, преподавател по право в Юридическия факултет на университета Фордъм в Ню Йорк и експерт по морско право, допуска, че операторът на „Дали“ ще започне в скоро време процедури в САЩ съгласно закона от 1851 г., на който се позова и собственикът на „Титаник“ по делото пред Върховния съд преди повече от век.

Застраховката на собственика на кораба ще помогне на компанията в правните рискове. Около 90% от товарите, превозвани в световния океан, са застраховани от подразделение на International Group of Protection and Indemnity Clubs, която притежава 12-те големи взаимни застрахователни асоциации на собственици на кораби.

От ключово значение при разглеждането на застрахователните искове ще бъде да се установи дали инцидентът е бил предизвикан от небрежност и ако е така, по чия небрежност, или от механичен проблем, отбелязва Bloomberg Intelligence. Корабът е застрахован от Britannia Protection and Indemnity Club, която е взаимна застрахователна асоциация, притежавана от корабни компании. Тя е един от десетките клубове, които са част от International Group of P&I Clubs.

Според Bloomberg Intelligence Maersk може да не бъде счетена за виновна страна, тъй като датската компания не е имала екипаж на борда, а корабът е бил опериран от чартърна компания.

„Морската застраховка вероятно ще покрие част от разходите, но несигурността около общите задължения и кой ще ги плати вероятно ще натежи върху спредовете на Maersk в краткосрочен план“, казва Стефан Ковачев, кредитен анализатор в Bloomberg Intelligence.

Макар че федералните съдилища са компетентни да разглеждат морски спорове, жертви на рухването на моста може да поискат обезщетение съгласно клауза в Конституцията на САЩ, която позволява на пострадалите при инциденти в морето или на ищци с имуществени искове да завеждат дела в щатски съдилища, казва Чарлз А Патриция, който ръководи комисията по морско право към Американската адвокатска асоциация.

В подобни случаи бизнесът често завежда дела за нарушаване на дейността, като заявява икономически загуби. Тези дела рядко са успешни заради закон, който ограничава до голяма степен предоставянето на парични обезщетения на хора с физически наранявания, отбелязва Стърли.

А какво ще стане със самия кораб, който е управляван от Grace Ocean на базираната в Сингапур Synergy Marine Group?

Собственикът на кораба може да пожелае да излезе от САЩ, но Службата по транспорт на Мериленд вероятно ще поиска да задържи плавателния съд под „арест“, докато тече разглеждането на исковете, а вероятно и до разрешаването им, казва Бренан.

„Корабът няма да ходи никъде засега“, допълва той.

Снощи президентът на САЩ Джо Байдън заяви, че федералното правителство ще поеме пълните разходи за възстановяването на моста „Франсис Скот Кий“ в Балтимор, който е една от най-натоварените артерии на страната, съобщи Ройтерс.

„Моето намерение е федералното правителство да плати всички разходи за възстановяването на моста и очаквам Конгресът да подкрепи усилието ми“, заяви Байдън в Белия дом преди да се отправи към Северна Каролина.

Той допълни, че издирването на хора и спасителната операция са „наш основен приоритет“.

Мостът „Франсис Скот Кий“ е основна артерия за автомобилисти между Ню Йорк и Вашингтон, които искат да избегнат центъра на Балтимор. Той беше един от трите начина за преминаване на пристанището на Балтимор с обем на трафика от 31 хил. автомобила дневно или 11,3 млн. на година.

Байдън, който нарече случая „ужасен инцидент“, беше попитан защо федералното правителство трябва да плати сметката, ако се окаже, че вината е в кораба и неговия оператор.

„Възможно е, но няма да чакаме, докато се установи това. Ще платим, така че мостът да бъде възстановен и отворен“, заяви той.

Плащанията за големи инфраструктурни проекти обичайно се осъществяват в комбинация от щатските и федералните власти. Байдън съобщи, че ще отиде в Балтимор „възможно най-скоро“, без да уточнява кога точно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:23 | 27.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още