Разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8. Това мнение изрази по БНР доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките.
"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8. Той обясни, че първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.
Транспортният коридор е проектиран да свърже пристанищата Бари и Бриндизи в Италия с крайбрежието на Албания, да продължи през Македония и минавайки през България през Кюстендил, София и Пловдив, да достигне до пристанищата във Варна и Бургас.
През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8 поради сложния планински терен е много скъп и не се знае къде ще се свърже с България.
На въпрос доколко са основателни твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир, Ангел Джонев обясни, че министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски, които основно коментират, вероятно не са отишли до порталите на тунела.
„Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане. Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората световна война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено“, отбеляза ученият.
Що се отнася до твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомни, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8 носи 1 млрд. долара загуби на България годишно.
"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между две жп спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за коридор от море до море, разясни ученият.
Според него политическото говорене в югозападната ни съседка идва от хора, които „явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун. „Там са съсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония“, твърди ученият.


Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Правителството в Скопие опитва да изиграе Европа за българите в РСМ
Липсата на приет бюджет за 2026 година не би попречила за влизане в еврозоната
Манчестър Сити надви Съндърланд
Нова атомна централа няма да свали цените на тока
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво