Победители, губещи и всичко между тях
Анализаторите са съгласни, че САЩ са излезли предимно като победител, тъй като например износителите на автомобили не са изправени пред големи мита, когато продават в ЕС. Американските потребители обаче може да се сблъскат с по-високи цени на вносните стоки, тъй като компаниите могат да прехвърлят допълнителните разходи върху тях.
Мерц предупреди, че и за САЩ не всичко ще бъде наред. "Ще видим и последиците от тази търговска политика в САЩ". Ще има не само по-висока инфлация, но и цялостно нарушаване на трансатлантическата търговия, добави канцлерът. "Тези тарифи, по мое твърдо убеждение, не са в интерес и на САЩ", заяви Фридрих Мерц, допълвайки, че времето ще докаже това.
В стойностно изражение Германия е най-големият износител на стоки за САЩ, които са основен пазар за нейните автомобили, стомана и металорежещи машини. Износът на тези стоки възлиза на 161,2 милиарда евро през 2024 г.
След Германия са Ирландия и Италия, чийто стойност на износа през миналата година е бил съответно 72 милиарда евро и 64 милиарда евро, според статистическата служба на ЕС Евростат.
Франция е по-малко изложена на риск, въпреки че разполага с големи компании в аеронавтиката, хранително-вкусовата промишленост, виното и луксозните стоки, които рискуват да загубят пазари. Според Евростат, ЕС като цяло изнася 20 на сто от стоките си за САЩ.
Рисковете от ефектите от американските мита варират значително в зависимост от предлагането на пазара в САЩ. В единия край на скалата е например Португалия. По-голямата част от нейния износ е концентрирана в ЕС, особено за Испания. Износът за САЩ представлява само 5 на сто от общия обем. Въпреки това португалското правителство обеща пълно сътрудничество за смекчаване на негативните ефекти от споразумението и за подкрепа на националните предприятия, особено в текстилния, обувния, винарския и металообработващия сектор.
Германия, и по-специално огромната ѝ автомобилна индустрия, е от другата страна на скалата, тъй като е най-големият износител за САЩ. Федерацията на германските индустрии (BDI) заяви, че дори мито от 15 на сто би имало огромно отрицателно въздействие върху експортно ориентираната промишленост на страната. Според браншовата Асоциация на германската автомобилна промишленост - Фау Де А (VDA) годишните разходи само за компаниите в германската автомобилна индустрия се оценяват на милиарди.
Ирландия заема специална позиция - Дъблин има най-големия търговски излишък сред държавите членки на ЕС и изнася повече от една четвърт от стоките си за САЩ. Това се дължи до голяма степен на факта, че американски фармацевтични компании са се установили там. Ирландия е домакин и на повечето европейски централи на американски технологични гиганти, като например "Епъл" (Apple), "Гугъл" (Google) и "Мета" (Meta), които са привлечени от благоприятната ирландска данъчна система.
Като цяло някои сектори са по-силно изложени на риск - по-специално хранително-вкусовата и винарската промишленост, какъвто е случаят с Испания, секторите на аеронавтиката и луксозните стоки на Франция, както и автомобилния сектор на Италия. Френско-италианският автомобилен производител "Стелантис" (Stellantis), и по-специално марките на групата "Фиат" (Fiat) "Пежо" (Peugeot), отложиха през април прогнозите си за годината поради тази несигурност.
Докато ЕС работи по уточняване на условията на търговската сделка, българските износители вече усещат последиците – и реагират със стратегия за диверсификация на търговията. Хайверът е показателен пример: страната вече е един от водещите производители на черен хайвер в Европа. Според Емил Арабаджиев, председател на Асоциацията на търговците на черен хайвер в България, страната изнася над 15 тона годишно. Той вярва, че по-високите цени няма да променят търсенето в САЩ, тъй като има недостиг на продукта, но диверсификацията към нови дестинации като Австралия, Канада и Испания внася спокойствие в бранша.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали
преди 4 месеца ЕС == първа флеййтистка на Вашингтон отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца Сделката е пълна капитолация, но ако гледаме реалистично, хубаво е да осъзнаеш че в момента си далеч по зле от съперника и да влезеш в битка с него ще е пълна катастрофа, затова приемаш условията му, което е по-добрия вариянт. Но е крайно време ръководителите на ЕС да разберат че зависимостта им от САЩ е огромна и да вземат важно решение или ше са сателит или независима общност. Сега целия свят видя че са ***, когато човек е *** няма как някой да взема думите му сериозно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар