IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инфлацията направи Черния петък по-важен отвсякога 

Съществуват множество сигнали, че инфлационните притеснения и други фактори спъват потребителските нагласи

08:38 | 25.11.22 г.
Автор - снимка
Създател
По традиция Black Friday се провежда в последния петък от  ноември, след Деня на благодарността. Снимка: БГНЕС/ВЛАДИСЛАВА ГРИГОРОВА 
По традиция Black Friday се провежда в последния петък от  ноември, след Деня на благодарността. Снимка: БГНЕС/ВЛАДИСЛАВА ГРИГОРОВА 

Никой не иска да пропусне черния петък. Нито Apple с „шопинг събитие" през целия уикенд, нито Amazon, който още в четвъртък показва съобщението „Днес е Черният петък - вземете го бързо“, нито европейската търговия на дребно, която иска пълни магазини и пешеходни зони, нито пъкпотребителите и критиците.

Черният петък е американска традиция, която, подобно на Хелоуин, отдавна се е наложила в Европа. Толкова много, че в навечерието му изкусителните намеци за най-добрите специални оферти винаги се редуват с настоятелни предупреждения срещу съмнителни сделки, фалшиви магазини и прекомерно потребление. Джен Кристоф от онлайн банката N26 казва пред FAZ следното: „Всички сме се сблъсквали с шумотевицата около Черния петък. Това ни вълнува и ни подтиква към импулсивни покупки, които могат да бъдат последвани от чувство за вина, а понякога и от съжаление”.

Перспективите са двусмислени

Тази година не само купувачите, но най-вече продавачите са в състояние на вълнение. Те са обезпокоени от това как ще протече Черният петък в трудна икономическа среда с високи темпове на увеличение на цените. В края на краищата инфлацията е доминираща тема в тазгодишния коледен бизнес. Бизнес, който навлиза в горещата си фаза, а Черният петък е един от най-важните дни за пазаруване през годината. Перспективите са двусмислени. От една страна, търговците на дребно в родината на черния петък се опитват да разпространяват оптимизъм. Съществуват обаче и множество сигнали, че инфлационните притеснения и други фактори спъват потребителските нагласи. 

Ще пазарувате ли на Черния петък?

Да, всяка година го правя.
Да, но само най-нужното и предварително замислено.
По-скоро да, инфлацията прави събитието още по-важно.
По-скоро не, инфлацията е твърде висока и всичко е скъпо.
Не.
Общо 29 гласа

American Farm Bureau демонстрира как инфлацията настъпва всяка година с нагледен пример за Деня на благодарността, който е толкова важен за американците. Организацията на фермерите изчислява колко струва типичната празнична трапеза за Деня на благодарността за десет души. В допълнение към пуйката като основно ястие са включвани съставки за различни гарнитури и десерти, например сладки картофи, хлебна плънка („пълнеж") и смес за печене на тиквен пай. Тази кошница от стоки става все по-скъпа. Според организацията още през 2021 г. цената се е увеличила с почти 14%, а тази година дори с повече от 20% до 64,05 долара.

„Здравословни" коледни продажби?

Гигантът в търговията на дребно Walmart използва тези огромни нива на инфлация за годишното празнично хранене като възможност за специална промоция, с която обещава контрастна програма. Обявява се, че тази година съставките за Деня на благодарността ще бъдат на същата цена като през 2021 г., като пуйките например ще се продават за по-малко от долар за килограм, което е далеч под средната цена от 1,81 долара, посочена от American Farm Bureau. „Премахваме инфлацията от цяла кошница от стоки“, се казва в изявление на Walmart.

Междувременно браншовата организация National Retail Federation (NRF) прогнозира „здравословен“ сезон на коледното пазаруване. Тя очаква продажбите в индустрията да се увеличат с 6-8% на годишна база през ноември и декември до 943-960 млрд. долара. Това ще бъде нов рекорд след ръст от над 13% през 2021 г. Това би било и над средния темп на растеж от малко под 5% през последното десетилетие.

Стресът на потребителите нараства

Този растеж обаче е силно повлиян от високата инфлация. Според правителствените данни през октомври инфлацията все още е 7,7%, въпреки че се наблюдава лека и окуражаваща тенденция към намаляване. Андрю Липсман от групата за пазарни проучвания Insider Intelligence очаква силен ръст на продажбите през коледния сезон, но този ръст ще се дължи почти изцяло на увеличението на цените. 

Потребителите изпитват все по-голямо напрежение, предизвикано от упорито високата инфлация, бързо нарастващите лихвени проценти и повишеното чувство на несигурност относно икономическите им перспективи.
Брайън Корнел
главен изпълнителен директор на Target

Освен това показателите за потребителското доверие напоследък се понижават. Това предполага, че потребителския ентусиазъм на американците може да бъде ограничен през тазгодишния сезон на коледното пазаруване. Преди няколко дни групата на универсалните магазини Target представи мрачна картина на потребителските нагласи. Главният изпълнителен директор Брайън Корнел, който представи данните за тримесечието, заяви: „Потребителите изпитват все по-голямо напрежение, предизвикано от упорито високата инфлация, бързо нарастващите лихвени проценти и повишеното чувство на несигурност относно икономическите им перспективи“.  

Напоследък ситуацията се влошава от месец на месец, признава той. Особено за продукти, които, за разлика от храните, не са част от ежедневните нужди, клиентите все по-често се въздържат и изчакват специални оферти. Печалбата на Target се срина с около 50%, след като компанията се е разделила с нежелания инвентар, а приходите ѝ от продажби са се забавили с насочването към празничния сезон. Това накара гиганта в търговията на дребно да понижи очакванията си за най-важното време от годината. 

По-големият конкурент на Target - Walmart - също наблюдава повишена склонност към спестяване, дори и сред по-заможните слоеве от населението.  "Черният петък" се празнува и в атакуващата Украйна Русия. Снимка: ЕРА "Черният петък" се празнува и в атакуващата Украйна Русия. Снимка: ЕРА

А в Европа?

Ситуацията в Германия е също толкова мрачна. Нови данни от Хесен наскоро дадоха индикация за това. Въпреки че магазините са отворени през целия ден, търговците на дребно в провинциятаочакват спад на продажбите в реално изражение през настоящия коледен сезон. Търговската асоциация на Хесен очаква продажби в размер на 10,5 млрд. евро за месеците ноември и декември, взети заедно. Въпреки че номинално това е с 5,4% повече, отколкото през периода, доминиран от коронакризата, след корекциите на цените се очаква бизнесът да се свие с 4%. За цялата година търговците на дребно очакват продажби в размер на 55 млрд. евро, което би означавало номинално увеличение от 7,5% в сравнение с 2021 г. Според тях и тук, както и нафедерално ниво, не може да се очаква реален растеж. „Продажбите се влошиха поради инфлацията. Този факт вреди на много търговци", оплаква се председателят на асоциацията Йохен Рутс, цитиран от FAZ.

Какво означава всичко това за бизнеса през уикенда на Черния петък? Вероятно ще бъде по-тих, отколкото в миналото. Някога този ден бе известен с дългите опашки пред магазините от зори и хаотичните, понякога дори агресивни сцени, в които клиентите се борят за най-добрите специални оферти. Това се промени - отчасти защото все повече се пазарува онлайн, а отчасти защото самите търговци на дребно изравняват действията, като обявяват ниски цени и в дните преди и след това. Някои компании, като Walmart, започват промоциите на Черния петък още в началото на ноември. "Черният петък вече не е само един ден, а „цял сезон", заявява компанията.

Мнозина премислят дълго от какво всъщност се нуждаят

Тези, които въпреки това са обхванати от треската за онлайн или реално пазаруване, може би ще имат късмет, особено при електронните стоки. Кредитният застраховател Atradius очаква най-големите сделки да бъдат намерени тук. Причината е, че търговците на дребно трябва да намалят големите си запаси тук. В други области обаче е точно обратното. Много търговци на дребно в момента страдат от забавяне на доставките на стоки от Азия, увеличени разходи за превоз, както и от по-високи покупни цени и разходи за енергия. „Това се отразява на цените и прави кампаниите за отстъпки икономически рисковани, особено за по-малките търговци на дребно", казва Томас Ланген, управител на Atradius.  Магазин с промоции във Валенсия. Снимка:  EPA/Manuel Bruque Магазин с промоции във Валенсия. Снимка: EPA/Manuel Bruque

А и хората вече не купуват онлайн просто така това, което могат да получат с кредитната си карта. В проучване на технологичната асоциация Bitkom 69% от тях заявяват, че вече се замислят по-внимателно за това от какво всъщност се нуждаят. „Много хора трябва да следят и парите си", казва главният изпълнителен директор Бернхард Роледер. От една страна. От друга страна, заради инфлацията Черният петък никога не е бил толкова важен, колкото тази година, казва Роледер.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:41 | 25.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още