При 98% от проверените онлайн магазини не е посочен срокът, през който стоките се продават с намалени цени, което противоречи на разпоредбите на Закона за защита на потребителите. Това съобщи пред БНР Христо Трендафилов, директор на Дирекция „Защита на потребителите при продажби от разстояние“ в Комисията за защита на потребителите. В момента КЗП провежда кампания за проверка на онлайн магазини по отношение за обявените от тях летни намаления на цените. Проверяват се най-вече търговията с дрехи и обувки. Времето е избрано неслучайно, защото към края на лятото се правят много намаления на летни стоки.
По думите на Трендафилов всички установени нарушители ще бъдат санкционирани. Представителят на КЗП посочи, че е задължително онлайн търговците да отбелязват срока на намалението, като той може да бъде не по-малко от 1 ден и не повече от 1 месец.
„Старата цена, спрямо която е направено намалението, трябва да е била валидна месец назад“, уточни Христо Трендафилов. И съобщи, че потребителите най-често сигнализират в Комисията за невърнати пари при развален договор за продажба, като това става най-често с непроверени от купувачите търговци, които се оказват некоректни.
Според него проверки ще се правят и извън кампанията, като на фокус ще са стоките за началото на учебната година, както и дали се продават онлайн лекарства по лекарско предписание.
„Онлайн магазинът предоставя възможност за бързо въвличане в търговска сделка – и на предприемача, и на потребителя. Това кара хора, т.нар. микротърговци да опитват бизнес, без да са достатъчно запознати с цялата нормативна рамка“, отбеляза пред БНР Георги Христулев, председател на управителния съвет на Сдружението на българските търговци.
Той е категоричен, че това поражда проблеми, защото българският търговец обича да се учи от „проба-грешка“, а не да е подготвен предварително. Той напомни, че с първите глоби, наложени от регулаторен орган, онлайн търговците разбират, че „не всичко е толкова лесно, колкото изглежда при дигиталния бизнес“.
Христулев обясни, че от Сдружението се опитват да създават съдържание, което да е в подкрепа на по-малките търговци, които да се ориентират в информативната рамка. „Техническата конюнктура улеснява, но прохождащите предприемачи не полагат усилия да се запознаят с регулациите в сектора, изискванията за етикетиране, обявяване на промоции, спецификите при доставки до други страни“, коментира още той.
Христулев напомни и за друго масово нарушение, свързано с пропускане или нарочно необявяване на юридическите данни на дружеството, което стои зад дадена търговия. „Все пак, ако през последната година са се появили 10 хиляди търговци, изрядните са примерно 9 хиляди от тях. При толкова много нови лица в бизнеса е нормално да се увеличат и сигналите за нарушения“, отчете председателят на Сдружението на българските търговци.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата