В динамичния пазар на труда устойчивостта на една компания се измерва не само в пазарен дял и печалби, а в способността ѝ да създава среда, в която хората се развиват и растат заедно с нея. Лидл България отново доказа, че инвестицията в човешкия капитал е най-сигурният начин да се гарантира стабилност, ангажираност и високи резултати.
Наскоро веригата бе удостоена с първа награда в категория „Инвеститор в човешкия капитал и условията на труд“ на Годишните награди за отговорен бизнес 2024, организирани от Българския форум на бизнес лидерите (БФБЛ). Конкурсът отличава отговорните компании и техните успешни инициативи в полза на служителите, обществото и природата. Компанията взе злато и в още една категория – „Инвеститор в околната среда“, с пилотния проект за обратно приемане на пластмасови бутилки и метални кенове.
Защо инвестицията в хората е устойчивият път към успеха?
Отличието за Lidl идва като признание за дългосрочната стратегия на компанията да инвестира в своите служители – в тяхното развитие, благосъстояние и възможности за професионално израстване. Проектът „Инвестираме в хората“ обединява ключови инициативи, насочени към развитие, подкрепа и създаване на по-добри условия на труд, които осигуряват на служителите възможност да да се чувстват сигурни, мотивирани и удовлетворени. Техните думи казват повече от наградите. Затова вместо да разказваме какво компанията дава на своите служители, попитахме тях: какво е най-важното, за да се чувстват добре на работа.
Станислав Стайков. Снимка: „Лидл България“
Сигурност, стабилност и грижа
Според Станислав Стайков, мениджър на софийски филиал на Lidl, първото нещо, с което описва работата си, е „коректността – всички придобивки се дават на 100%, не са просто описани в обявата.“ Бонуси и допълнителни почивни дни, карти за спорт, допълнително здравно осигуряване, подкрепа за служители при раждане на дете – това са част от придобивките, които повечето служители в Lidl изброяват като най-атрактивни. И разбира се, доброто заплащане, което е по-високо от средното в сектора. Стойна Лазарова, която е във фирмата от четири години, споделя, че „компанията предлага изключително добри условия на пазара. Имам спокойствието и сигурността, че работя, получавам заплатата си навреме и ми е осигурено всичко необходимо”.
Стойна Лазарова. Снимка: „Лидл България“
През миналата година Лидл България отваря над 200 нови работни места със заплащане с 10% над средното за сектор Търговия и с 43% по-високо от средното за сектор Транспорт*. Работещите в компанията днес са над 4200 в близо 60 български града. Всеки от тях има възможност да се възползва и от програма за подкрепа за служители и техните семейства за безплатни психологически, правни и финансови консултации.
• Възможности за обучение и развитие
Хората винаги търсят място, в което имат потенциал да растат. Работещите в Lidl не са изключение и немалко от тях избират компанията заради възможностите за развитие: „За четири години във фирмата съм повишавана два пъти. Имам амбицията и смятам, че имам шанс да се кача и още по-нагоре“, казва Анна-Славина Славчева, която е започнала като касиер-продавач, а сега е заместник-мениджър филиал. Ива Терзиева допълва, че компанията предлага много възможности за професионален растеж и учене. „За седем години съм научила изключително много. Нямах особен опит в сферата на бързооборотните стоки, но ми се даде възможност да вляза в същината на този занаят. Стига да имаш желание, Lidl е компания, която ти дава възможност да се развиваш.”
За последната година компанията инвестира шестцифрен бюджет в обучения, насочени към развитие на личностни и професионални компетенции, включително иновативни програми за успех в 21 век. Образователният видеокаст „Уменията на 21 век“ например започва като вътрешна програма за обучение на служителите, но от компанията виждат потенциал в него и той бързо прераства в публично предаване онлайн, което има над 530 000 гледания в YouTube.
• Силна фирмена култура и споделени ценности
По думите на работещите в Lidl, причина №1 да ходят с желание на работа е колективът, а най-силната фирмена ценност е земността – способността да си близко до хората, независимо колко растеш в йерархията: „Това нормално човешко отношение е в основата на земността; тук е без значение дали в магазина ти идва изпълнителният директор – всички те поздравяват човешки и никой не се прави на по-голям от теб”, казва Станислав, управител. През 2024 стартира инициативата „ЦенносТи“, която представлява иновативен формат, в който се включват всички над 4000 служители в страната, които в специални близо 200 уоркшопа дефинират най-важните проявления на корпоративните ценности за тях.
• Приобщаване и равни възможности
„Радвам се, че се осмелих да кандидатствам за стаж в компанията, защото като част от екипа виждам в цялост мащаба на подкрепата на Lidl за интегрирането на различни общности“, казва Наталия, студент в Юридическия факултет на СУ и представител на ромската общност, която печели стаж в правния отдел на Lidl през 2024. Все повече млади хора като нея търсят работодател, който не само дава стабилност и базисни придобивки, но има съзнателни политики по темите за равнопоставеност, многообразие и приобщаване.
• Възможност да допринасяш за обществото
От 2017 насам компанията развива социално-отговорната инициатива „Ти и Lidl за нашето утре“, която подкрепя граждански проекти на НПО. През годините тя дава финансиране за социални инициативи на обща стойност над 1,6 млн. и подкрепя общо 195 граждански проекта. Тяхната цел е подобряване качеството на живот, усъвършенстване на знания и умения в области като опазване на околната среда; култура, изкуство и историческо наследство; активен начин на живот; социално равенство и медии.
Екипът на проекта „Тайната градина“ в първото издание на вътрешната инициатива „#teamlidl за нашето утре“. Снимка: „Лидл България“
През миналата година за първи път Lidl разширява инициативата и към служителите си, финансирайки пет екипни каузи с принос към местни общности. Първото издание на „#teamlidl за нашето утре“ реализира проекти, благодарение на които служители почистват и облагородяват детски площадки и паркови местности, провеждат инициативи в подкрепа на деца с увреждания, събития със спортен и образователен характер, и осигуряват подкрепа за местни читалища и фолклорни състави. „Вярваме, че като част от това общество, можем да върнем много с помощта на инициативите, които правим”, споделя Пламена Янева, ръководител „Развитие и ангажираност“, по повод доброволчески проект на служители в подкрепа на център за деца с увреждания.
*По данни от „Оценка на въздействието от дейността на Лидл България върху икономиката и обществото в страната, 2022-2023 г.“, изготвена от Институт за пазарна икономика и PwC България, ноември 2024 г.