В динамичния пазар на труда устойчивостта на една компания се измерва не само в пазарен дял и печалби, а в способността ѝ да създава среда, в която хората се развиват и растат заедно с нея. Лидл България отново доказа, че инвестицията в човешкия капитал е най-сигурният начин да се гарантира стабилност, ангажираност и високи резултати.
Наскоро веригата бе удостоена с първа награда в категория „Инвеститор в човешкия капитал и условията на труд“ на Годишните награди за отговорен бизнес 2024, организирани от Българския форум на бизнес лидерите (БФБЛ). Конкурсът отличава отговорните компании и техните успешни инициативи в полза на служителите, обществото и природата. Компанията взе злато и в още една категория – „Инвеститор в околната среда“, с пилотния проект за обратно приемане на пластмасови бутилки и метални кенове.
Защо инвестицията в хората е устойчивият път към успеха?
Отличието за Lidl идва като признание за дългосрочната стратегия на компанията да инвестира в своите служители – в тяхното развитие, благосъстояние и възможности за професионално израстване. Проектът „Инвестираме в хората“ обединява ключови инициативи, насочени към развитие, подкрепа и създаване на по-добри условия на труд, които осигуряват на служителите възможност да да се чувстват сигурни, мотивирани и удовлетворени. Техните думи казват повече от наградите. Затова вместо да разказваме какво компанията дава на своите служители, попитахме тях: какво е най-важното, за да се чувстват добре на работа.
Станислав Стайков. Снимка: „Лидл България“
Сигурност, стабилност и грижа
Според Станислав Стайков, мениджър на софийски филиал на Lidl, първото нещо, с което описва работата си, е „коректността – всички придобивки се дават на 100%, не са просто описани в обявата.“ Бонуси и допълнителни почивни дни, карти за спорт, допълнително здравно осигуряване, подкрепа за служители при раждане на дете – това са част от придобивките, които повечето служители в Lidl изброяват като най-атрактивни. И разбира се, доброто заплащане, което е по-високо от средното в сектора. Стойна Лазарова, която е във фирмата от четири години, споделя, че „компанията предлага изключително добри условия на пазара. Имам спокойствието и сигурността, че работя, получавам заплатата си навреме и ми е осигурено всичко необходимо”.
Стойна Лазарова. Снимка: „Лидл България“
През миналата година Лидл България отваря над 200 нови работни места със заплащане с 10% над средното за сектор Търговия и с 43% по-високо от средното за сектор Транспорт*. Работещите в компанията днес са над 4200 в близо 60 български града. Всеки от тях има възможност да се възползва и от програма за подкрепа за служители и техните семейства за безплатни психологически, правни и финансови консултации.
• Възможности за обучение и развитие
Хората винаги търсят място, в което имат потенциал да растат. Работещите в Lidl не са изключение и немалко от тях избират компанията заради възможностите за развитие: „За четири години във фирмата съм повишавана два пъти. Имам амбицията и смятам, че имам шанс да се кача и още по-нагоре“, казва Анна-Славина Славчева, която е започнала като касиер-продавач, а сега е заместник-мениджър филиал. Ива Терзиева допълва, че компанията предлага много възможности за професионален растеж и учене. „За седем години съм научила изключително много. Нямах особен опит в сферата на бързооборотните стоки, но ми се даде възможност да вляза в същината на този занаят. Стига да имаш желание, Lidl е компания, която ти дава възможност да се развиваш.”
За последната година компанията инвестира шестцифрен бюджет в обучения, насочени към развитие на личностни и професионални компетенции, включително иновативни програми за успех в 21 век. Образователният видеокаст „Уменията на 21 век“ например започва като вътрешна програма за обучение на служителите, но от компанията виждат потенциал в него и той бързо прераства в публично предаване онлайн, което има над 530 000 гледания в YouTube.
• Силна фирмена култура и споделени ценности
По думите на работещите в Lidl, причина №1 да ходят с желание на работа е колективът, а най-силната фирмена ценност е земността – способността да си близко до хората, независимо колко растеш в йерархията: „Това нормално човешко отношение е в основата на земността; тук е без значение дали в магазина ти идва изпълнителният директор – всички те поздравяват човешки и никой не се прави на по-голям от теб”, казва Станислав, управител. През 2024 стартира инициативата „ЦенносТи“, която представлява иновативен формат, в който се включват всички над 4000 служители в страната, които в специални близо 200 уоркшопа дефинират най-важните проявления на корпоративните ценности за тях.
• Приобщаване и равни възможности
„Радвам се, че се осмелих да кандидатствам за стаж в компанията, защото като част от екипа виждам в цялост мащаба на подкрепата на Lidl за интегрирането на различни общности“, казва Наталия, студент в Юридическия факултет на СУ и представител на ромската общност, която печели стаж в правния отдел на Lidl през 2024. Все повече млади хора като нея търсят работодател, който не само дава стабилност и базисни придобивки, но има съзнателни политики по темите за равнопоставеност, многообразие и приобщаване.
• Възможност да допринасяш за обществото
От 2017 насам компанията развива социално-отговорната инициатива „Ти и Lidl за нашето утре“, която подкрепя граждански проекти на НПО. През годините тя дава финансиране за социални инициативи на обща стойност над 1,6 млн. и подкрепя общо 195 граждански проекта. Тяхната цел е подобряване качеството на живот, усъвършенстване на знания и умения в области като опазване на околната среда; култура, изкуство и историческо наследство; активен начин на живот; социално равенство и медии.
Екипът на проекта „Тайната градина“ в първото издание на вътрешната инициатива „#teamlidl за нашето утре“. Снимка: „Лидл България“
През миналата година за първи път Lidl разширява инициативата и към служителите си, финансирайки пет екипни каузи с принос към местни общности. Първото издание на „#teamlidl за нашето утре“ реализира проекти, благодарение на които служители почистват и облагородяват детски площадки и паркови местности, провеждат инициативи в подкрепа на деца с увреждания, събития със спортен и образователен характер, и осигуряват подкрепа за местни читалища и фолклорни състави. „Вярваме, че като част от това общество, можем да върнем много с помощта на инициативите, които правим”, споделя Пламена Янева, ръководител „Развитие и ангажираност“, по повод доброволчески проект на служители в подкрепа на център за деца с увреждания.
*По данни от „Оценка на въздействието от дейността на Лидл България върху икономиката и обществото в страната, 2022-2023 г.“, изготвена от Институт за пазарна икономика и PwC България, ноември 2024 г.


Без ток във Варна на 5 декември 2025
Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Легендарната чалготека "Син Сити" става зала за изкуства
Първата дама на САЩ запали светлините на коледното дърво край Белия дом
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса