fallback

Световните приходи от реклама ще се засилят до края на 2023 г. след бавен старт

Ръстът отчасти ще дойде от автомобилния сектор, който отново има наличности да рекламира след дълъг период на ограничено предлагане

21:10 | 12.06.23 г.

Макар че растежът на рекламния бизнес на световно ниво се е забавил в началото на 2023 г., той ще се възстанови с по-типичен темп през останалата част от годината, тъй като инфлацията се забавя, а решаването на проблемите с веригите на доставки продължава. Това показва нова прогноза на медийната инвестиционна група GroupM, подразделение на WPP.

Разходите за реклама ще се увеличат с 5,9% тази година до 874,5 млрд. долара, без да се включва политическата реклама в САЩ, показва докладът, цитиран от WSJ. Данните са малко под ръст на световната инфлация, както е прогнозирана от Международния валутен фонд, което означава, че представлява лек спад в реално изражение, коментира Кейт Скот-Доукинс, президент на бизнес разузнаването в GroupM, в презентация в четвъртък. Прогнозата съответства на очакванията на GroupM от края на миналата година.

Ръстът отчасти ще дойде от автомобилния сектор, който отново има наличности да рекламира след дълъг период на ограничено предлагане, казва GroupM. Компютрите и телевизорите, към които се насочиха потребителите в началото на пандемията през 2020 г., също ще достигнат началото на обичайните си цикли на актуализиране към края на годината, което ще предизвика ново търсене.

„Разбира се, има големи последващи събития, които може да възпрепятстват истинската нормалност. Войната в Украйна продължава, а приложението на изкуствения интелект в абсолютно всичко означава, че всеки ден ще донесе по нещо ново“, казва GroupM в доклада.

Бизнесите, насочени към потребителите, например Walmart и Uber, все повече използват данните си и пространството за реклама на сайтовете и приложенията си, за да помогнат на рекламиращите да достигнат потребители чрез т.нар. медийни мрежи за търговия на дребно. Този сегмент, който се превърна в двигател на растежа в рекламната индустрия, ще се разрасне с 9,9% до 125,7 млрд. долара през 2023 г. и се очаква да надмине телевизионните приходи през 2028 г., прогнозира GroupM.

Приходите от реклами на свързана телевизия – друг двигател на растежа, ще се увеличат с 10,4% от 2023 до 2028 г. на обща годишна база до 42,5 млрд. долара, посочва GroupM. Очаква се външната реклама, която включва билборди например, да се разрасне с 13,4% до 35,6 млрд. долара през 2023 г., а дигиталната външна реклама – с 26,1% до 13,3 млрд. долара.

В същото време дигиталните реклами се забавят, като очакваният ръст за 2023 г. е от 8,4%. Това е най-бавният темп на увеличение от финансовата криза през 2009 г. GroupM заяви, че забавянето трябва да се разглежда като функция на размера и зрелостта на дигиталното пространство вместо като резултат на по-широкото икономическо забавяне. Приходите от онлайн реклама през 2023 г. по прогнози ще формират 68,8% от общите приходи на световно ниво.

„Тъй като дигиталната реклама сега формира над две трети от общата, дигиталният ръст на исторически двуцифрени нива стана все по-труден за постигане и очакваме да се забави още през следващите пет години“, се казва в доклада.

GroupM очаква изкуственият интелект да донесе или поне да се доближи до поне половината от всички рекламни приходи до края на 2023 г. Макар че изкуственият интелект се използва отдавна, новите инструменти и напредъкът на генеративния изкуствен интелект означава, че технологията ще разтърси повече елементи от рекламата и медиите, казва GroupM.

“Превратната точка сега [е, че изкуственият интелект] се разраства много по-широко в случаите и каналите на употреба. Броят на компаниите, които участват или потенциално участват в създаването на тези инструменти, е различен и е нещо, което ние продължаваме да обсъждаме и следим и очакваме той да се увеличи в до 60%, 70%, 80%, 90% от приходите от реклама в световен мащаб“, казва Скот-Докинс.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:53 | 12.06.23 г.
fallback
Още от Медии и маркетинг виж още