fallback

Може ли общините да покриват разходите за технически паспорт при саниране?

Ще създаде ли държавата финансов механизъм за подпомагане, коментира Цвета Наньова, изпълнителен директор на "Българо-австрийска консултантска компания"

12:58 | 13.02.23 г.

Собствениците на жилища и общините имат нови задължения в новата програма за енергийно обновяване на жилищния фонд. Собствениците трябва сами да изготвят редица документи, да изберат изпълнител и др., а общините ще имат водещата роля да проверят, коригират, направят стойностна сметка на проектите и да изпратят документите в МРРБ. Това съобщи в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Цвета Наньова, изпълнителен директор на "Българо-австрийска консултантска компания".

"Сега вече ще има класиране по шест критерия – всички могат да кандидатстват, но не всички имат равен шанс... Поне три от критериите облагодетелстват големите сгради – има някаква логика в това, че големите сгради могат да генерират повече спестявания на енергия и емисии на въглероден двуокис, но не е справедливо спрямо малките", коментира експертът.

Наньова уточни, че собствениците трябва сами да се организират и финансират техническото обследване, издаването на паспорт на сградата и обследването за енергийна ефективност. Тя уточни, че изхарчените за това средства ще бъдат възстановени на одобрените по програмата проекти, като останалите ще могат да ползват издадените паспорти при последващи програми с нужната актуализация.

"Не беше създаден финансов механизъм от държавата за подпомагане – някои общини създадоха практика за подкрепа, от някакъв процент от разхода до 100%. В София Столична община никога не е припознавала тези програми като нещо, в което да бъде много активна страна", не спести критиката си Цвета Наньова.

Тя посочи, че нормативната уредба не изисква сградите да бъдат укрепвани ,преди да бъдат обновявани за енергийна ефективност. „Издаването на паспорт се съпътства със становище от инженер-конструктор дали сградата има положителна оценка за сеизмична осигуреност – само ако оценката е отрицателна, сградата трябва да бъде укрепена преди саниране“, каза Наньова и допълни, че панелните сгради обикновено са с добри проекти и гъвкава структура, устойчива на земетресения.

Ще успеят ли желаещите да подготвят документи за саниране на сгради до 31 май? Трябва ли хората сами да осигуряват средства по съфинансирането на проектите за енергийна ефективност на сградите? Ще има ли дефиниция на "енергийна бедност", която да съпътства процесът по съфинансиране? Докъде стигна проектът, финансиран от Европейската комисия, който ще създаде работещ модел за съфинансиране? Какъв е експлоатационният срок на панелните блокове и колко са устойчиви на земетресения може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:15 | 13.02.23 г.
fallback
Още от Новини виж още