Промишлени компании от цял свят купуват повече заводи в Европа въпреки икономическото забавяне в региона, тъй като геополитическите притеснения и проблемите с веригите за доставка принуждават компаниите да доближат дейностите си до своите клиенти, пише Financial Times.
Компаниите са придобили или наели индустриални площи с общ обем от 890 хил. кв. м през 2022 г., което е ръст с 29% спрямо предходната година, сочат данни на консултантската компания Cushman & Wakefield. Анализът на компанията обхваща сделки в девет европейски страни, включително Великобритания, Франция и Германия.
Тим Крайтън, ръководител на логистичните и индустриални площи в Европа в Cushman, коментира, че напоследък вижда клиенти, които предприемат „ниършоринг“ (преместване на производството близо до клиентите - бел. ред.), като инвестират в европейско производство, за да намалят зависимостта си от Китай и от други отдалечени локации.
Промишлени компании от Азия до Европа придобиват европейски заводи в отговор на търсенето от клиенти на континента, които през последните десетилетия изнесоха производството на много от стоките, които купуват, в Китай и други нискотарифни производствени центрове.
Растящото търсене на нови заводи се случва на фона на общ спад в усвоените индустриални площи в Европа, докато разходите на потребителите намаляват. Това накара търговци на дребно и собственици на складове да свият инвестициите си.
Но компаниите преосмислят стратегията си, тъй като напрежението между западните правителства и Пекин се задълбочава. Към това се добавя и силното нарушаване на глобалните снабдителни вериги по време на пандемията от COVID-19.
Крайтън коментира, че използването на роботи в промишленото производство, които минимизират производствените разходи в региони с по-евтина работна ръка, налага на европейските компании да доближат производството до потребителите.
Докладът на Cushman, който дава за пример обявените неотдавна планове на Mercedes-Benz да изгради първия си завод за електрически ванове в Полша, както и плановете на BMW да повиши производството на батерии за автомобили в нов завод в Унгария, отбелязва, че Централна и Източна Европа, където работната ръка е относително евтина, привлича особено големи инвестиции в промишленото производство.
Бърт Хеселинк, директор на отдела за връзки с клиенти в европейския собственик на бизнес имоти CTP, отбелязва, че промишлените площи съставляват все по-голям дял в портфейла на компанията след спад в търсенето на складови площи.
„Нашите клиенти са уведомявани: ако искате да продължавате да ни снабдявате, предпочитаме да го правите от Европа вместо от Китай“, допълва той. Макар че инвестициите в нови обекти вдигат разходите на промишлените компании в период на вече завишена инфлация, Хеселинк отбелязва, че компаниите отдават приоритет на предпазването на дейностите си от ново „бедствие“ при веригите за доставка.
Но не всички компании напускат Китай. Веригите за доставка на много от тях са засегнати от завишени разходи за енергия, заради които неотдавна индустриалният двигател на Европа Германия изпадна в рецесия. През април собственикът на боите Dulux - Akzo Nobel, заяви, че нидерландската компания е била принудена да се обърне още повече към Китай, след като разходите за енергия са принудили европейските ѝ доставчици да затворят заводи.
След като години наред западни компании инвестираха в Китай, бизнес лидери предупреждават също, че Европа изпитва недостиг на работна ръка в промишленото производство.
„Предизвикателство е да намерим хора с точните умения. И този проблем трябва да бъде разрешен, като например внасяме работници от други страни“, отбелязва Хеселинк.


Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края