IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пазаруването на low cost стоки се превръща в традиция

Изкуствен интелект ще прави избора ни на продукти, прогнозира футурист

23:00 | 22.03.23 г.
Снимка: БНП Париба Лични финанси
Снимка: БНП Париба Лични финанси

Инфлацията сви покупателната способност на европейците и те са песимистично настроени за бъдещето. Икономическата несигурност, изразена в страх от евентуален недостиг на храна, горива, ток и газ, промениха потребителското поведение. Хората избират все по-внимателно и разумно стоки и услуги и предпочитат да пазаруват повече нискобюджетни стоки, без да се срамуват.

Това показва годишното проучване на "БНП Париба Лични финанси" „Обсерватория 2023“, проведено сред 14 200 души в 15 страни.

Моделът Low cost

„Заради липса на избор и финансова алтернатива преследването на ниски цени се превръща в осъзнат интелигентен избор. Добрата цена се търси все повече – било то при нискобюджетни продукти или промоционални стоки или други. Така и Европа стига до ерата на нискобюджетното потребление без предразсъдъци“, коментира Людмила Петрова от "БНП Париба България".

Според нея това потребление доскоро се е усещало като белег за социален статус, но вече не е така, а е „пестелив избор за разумна промяна в бюджета и белег за финансова грамотност“.

Този начин на мислене се разпространява все по-бързо в Европа и създава сериозен потенциал за ръст на дискаунт бизнес моделите. Проучването показва, че по-малко от половината българи приемат, че моделът е добре развит у нас, докато средното за Европа е 60%. За сънародниците ни едно от най-важните условия за растеж на този сектор е да предложи по-добро качество.

Предлагането на „базови“ стоки и услуги е една от отличителните черти на low cost модела. Според 77% от анкетираните той елиминира всичко, което не е важно, и предлага само това, което е действително необходимо на хората. Европейците свързват този бизнес модел и с лесни за идентифициране и небрандирани продукти, при които не се плаща за марка, а само за стока.

Очакванията са бизнес моделът да става все по-популярен с преодоляването на неудобството от пазаруването в дискаунтъри. По данни на проучването от „Обсерватория 2023“ едва 26% от хората намират използването на low cost услуги и продукти за „унизително“, докато останалите 74% твърдят, че няма нищо срамно в това. Причината е, че този бизнес модел помага на хората да запазят нивото си на потребление на фона на очаквани затруднения – 82% от участниците в проучването споделят, че пазаруват в дискаунт магазини, а 77% казват, че купуват low cost продукти. Данни: БНП Париба Лични финанси Данни: БНП Париба Лични финанси

В желанието да запазят стандарта си на живот хората пренареждат приоритетите на покупките си. Една от тенденциите, които се очертават от "Обсерватория 2023", е, че от магазини с намаления се пазаруват по-често стоки за ежедневна употреба като храни и облекла. Данните показват, че през миналата година 41% от европейците по-често са посещавали хранителни дискаунт вериги, а 34% – магазини за лоукост мода.

Покупка на качествени стоки

Едва около 20% на сто от хората очакват нарастване на покупките на нискобюджетни домакински уреди, потребителска електроника, инструменти за дома и градината, спортни стоки и други продукти за дълготрайна употреба. Става ясно, че в сектори като потребителската електроника хората са по-склонни да инвестират повече в по-висок клас техника, при по-висока добавена стойност, като по-дълга гаранция, възможност за ремонт след изтичане на гаранцията или замяна с по-нов модел.

В България лоукост пазарът има потенциал за растеж, но трябва да предложи качество, отчетоха от "БНП Париба Лични финанси".

Промоцията като избор

„Промоцията е нещо по-конкурентно – прогнозира се какво да се намали в ценовата категория“, обясни Любомир Бабуров, управляващ директор на Ozone.bg . По думите му при кампаниите трябва да има предвидимост и да проявяваш ценова гъвкавост при продуктите, за да прецениш при какво намаление можеш да увеличиш продажбите. 

Недялко Радев, ръководител направление "Привличане на клиенти" на "БНП Париба Лични финанси" в България, посочи, че търговците намаляват цените, а кредитирането е допълваща промоция с безлихвен кредит. Той потвърди, че ритейлърите продават сходни стоки, затова е важно как се осигурява по-добро преживяване на клиента, който поставен при едни и същи условия да е добре представен, да има добавена стойност.

Бъдещето на ритейл бизнеса

Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични финанси" в България, допълни, че в нашата страна качествените стоки са с по-висока цена и това показва проучването „Обсерватория 2023“, но и за тези с ниски цени и на промоция трябва да се направи така, че клиентът да се върне при търговеца. Той потвърди, че за изграждането на екосистема са необходими нови идеи и партньорство.

Ангел Матеев, началник сектор „Банкиране на дребно“ в Пощенска банка, потвърди, че при сливането с "БНП Париба Лични финанси" ще се запази моделът на кредитиране, но с перспектива за сериозно развитие. „Бизнесът продължава, екипът остава същият, моделът също остава“, съобщи той, но подчерта, че ще се предложат на клиентите повече продукти с корпоративно кредитиране и дигитални решения, с които банката е известна на пазара.

Румен Радушев, заместник-началник сектор “Банкиране на дребно” в Пощенска банка, уточни, че финансовият бизнес следва тенденциите в дигитализацията и ще се доразвият услуги, свързани с иновациите при разплащанията. По думите му сега за над 95% от разплащанията в Пощенска банка се използват дигитални  канали.

Матеев отбеляза, че дигитализацията не е самоцел, и ще се правят инвестиции в клоновата мрежа на банката, за да се поддържа интересът на клиента и възможността „да си говори с банкера отсреща“. Той потвърди, че в партньорството с ритейла създаването на качество е водещо и зеленото бъдеще минава през ESG изискванията.

Мария Мангърова, търговски и маркетинг директор в "БНП Париба Лични финанси", смята, че при персонализацията предложените технологични решения трябва да следват тенденциите, свързани с клиентското преживяване и онлайн пазаруването трябва да съответства на това във физическия магазин. Жозе Салойо допълни, че за това помага поддръжката с анализ на данни за клиентите.

Румен Радушев потвърди, че смяната на приоритетите при пазаруването променя и банковата дейност. Като пример той даде застраховките на потребителските кредити, към които допълнително се предлагат медицински застраховки, но и опция с поставяне на диагноза от известни болници по света. Друга възможност е и пенсионното осигуряване, което добавя стойност в партньорство с изградената екосистема.

Технологиите като начин на живот

„Използването на технологиите започна усилено през 2008 г., като в следващите години това влияние ще се измерва с влиянието на изкуствения интелект“, коментира Никола Диаконо, мениджър технологии и иновации в "БНП Париба+. По думите му използването на роботи ще става все по-ефективно и за пример даде зареждането в магазини и автономните доставки.

„В бъдеще всеки клиент ще бъде само интернет профил и с вписването на блокчейн при сигурност на достъп ще има профил на лоялен клиент“, посочи той.

По думите му дигиталната самоличност ще отвори много възможности – ще свързва клиентите с вериги от магазини, в които се предлагат стоки, към които даден клиент има интерес, ще му предложи NFT колекции, за които ще има отстъпка като лоялен клиент, и др. услуги.

Клиентът може да се договори със създателите на даден продукт и да внесе индивидуалност в него с дизайнерско решение.

Футуризъм и устойчива търговия

За пример от практиката, при която вече се променя бизнес моделът, Диаконо посочи NIKE, чиято програма за лоялни клиенти в магазините предлага реална игра с техни обувки, при които се трупат точки и бонусът е баскетболна топка или бутилка вода. „IKEA удвоява продажбите си с насърчаване на препродажба на стоките си“, даде друг пример експертът.

И докато в бъдеще 99% от цифровото съдържание при създаването на новите продуктите ще бъде създадено автоматично от изкуствен интелект, и сега той се прилага в много области. „Изкуственият интелект преценява как да се направи меню в ресторанти само с търсени продукти, за да се намали похабяването на храна. Стикер с биологични частици удължава живота на плодове и зеленчуци до 50% при транспортиране. Изкуственият интелект се ангажира освен със създаването на нов продукт, и с неговото патентоване, изготвянето на техническата информация, изображенията и маркетинговото съдържание“, изброи възможностите Никола Диаконо и прогнозира, че това е бъдещето не само на дизайна и модата, но и в много други области.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:42 | 23.03.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Банки и застрахователи виж още

Коментари

Финанси виж още