Инфлацията сви покупателната способност на европейците и те са песимистично настроени за бъдещето. Икономическата несигурност, изразена в страх от евентуален недостиг на храна, горива, ток и газ, промениха потребителското поведение. Хората избират все по-внимателно и разумно стоки и услуги и предпочитат да пазаруват повече нискобюджетни стоки, без да се срамуват.
Това показва годишното проучване на "БНП Париба Лични финанси" „Обсерватория 2023“, проведено сред 14 200 души в 15 страни.
Моделът Low cost
„Заради липса на избор и финансова алтернатива преследването на ниски цени се превръща в осъзнат интелигентен избор. Добрата цена се търси все повече – било то при нискобюджетни продукти или промоционални стоки или други. Така и Европа стига до ерата на нискобюджетното потребление без предразсъдъци“, коментира Людмила Петрова от "БНП Париба България".
Според нея това потребление доскоро се е усещало като белег за социален статус, но вече не е така, а е „пестелив избор за разумна промяна в бюджета и белег за финансова грамотност“.
Този начин на мислене се разпространява все по-бързо в Европа и създава сериозен потенциал за ръст на дискаунт бизнес моделите. Проучването показва, че по-малко от половината българи приемат, че моделът е добре развит у нас, докато средното за Европа е 60%. За сънародниците ни едно от най-важните условия за растеж на този сектор е да предложи по-добро качество.
Предлагането на „базови“ стоки и услуги е една от отличителните черти на low cost модела. Според 77% от анкетираните той елиминира всичко, което не е важно, и предлага само това, което е действително необходимо на хората. Европейците свързват този бизнес модел и с лесни за идентифициране и небрандирани продукти, при които не се плаща за марка, а само за стока.
Очакванията са бизнес моделът да става все по-популярен с преодоляването на неудобството от пазаруването в дискаунтъри. По данни на проучването от „Обсерватория 2023“ едва 26% от хората намират използването на low cost услуги и продукти за „унизително“, докато останалите 74% твърдят, че няма нищо срамно в това. Причината е, че този бизнес модел помага на хората да запазят нивото си на потребление на фона на очаквани затруднения – 82% от участниците в проучването споделят, че пазаруват в дискаунт магазини, а 77% казват, че купуват low cost продукти.
Данни: БНП Париба Лични финанси
В желанието да запазят стандарта си на живот хората пренареждат приоритетите на покупките си. Една от тенденциите, които се очертават от "Обсерватория 2023", е, че от магазини с намаления се пазаруват по-често стоки за ежедневна употреба като храни и облекла. Данните показват, че през миналата година 41% от европейците по-често са посещавали хранителни дискаунт вериги, а 34% – магазини за лоукост мода.
Покупка на качествени стоки
Едва около 20% на сто от хората очакват нарастване на покупките на нискобюджетни домакински уреди, потребителска електроника, инструменти за дома и градината, спортни стоки и други продукти за дълготрайна употреба. Става ясно, че в сектори като потребителската електроника хората са по-склонни да инвестират повече в по-висок клас техника, при по-висока добавена стойност, като по-дълга гаранция, възможност за ремонт след изтичане на гаранцията или замяна с по-нов модел.
В България лоукост пазарът има потенциал за растеж, но трябва да предложи качество, отчетоха от "БНП Париба Лични финанси".
Промоцията като избор
„Промоцията е нещо по-конкурентно – прогнозира се какво да се намали в ценовата категория“, обясни Любомир Бабуров, управляващ директор на Ozone.bg . По думите му при кампаниите трябва да има предвидимост и да проявяваш ценова гъвкавост при продуктите, за да прецениш при какво намаление можеш да увеличиш продажбите.
Недялко Радев, ръководител направление "Привличане на клиенти" на "БНП Париба Лични финанси" в България, посочи, че търговците намаляват цените, а кредитирането е допълваща промоция с безлихвен кредит. Той потвърди, че ритейлърите продават сходни стоки, затова е важно как се осигурява по-добро преживяване на клиента, който поставен при едни и същи условия да е добре представен, да има добавена стойност.
Бъдещето на ритейл бизнеса
Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични финанси" в България, допълни, че в нашата страна качествените стоки са с по-висока цена и това показва проучването „Обсерватория 2023“, но и за тези с ниски цени и на промоция трябва да се направи така, че клиентът да се върне при търговеца. Той потвърди, че за изграждането на екосистема са необходими нови идеи и партньорство.
Ангел Матеев, началник сектор „Банкиране на дребно“ в Пощенска банка, потвърди, че при сливането с "БНП Париба Лични финанси" ще се запази моделът на кредитиране, но с перспектива за сериозно развитие. „Бизнесът продължава, екипът остава същият, моделът също остава“, съобщи той, но подчерта, че ще се предложат на клиентите повече продукти с корпоративно кредитиране и дигитални решения, с които банката е известна на пазара.
Румен Радушев, заместник-началник сектор “Банкиране на дребно” в Пощенска банка, уточни, че финансовият бизнес следва тенденциите в дигитализацията и ще се доразвият услуги, свързани с иновациите при разплащанията. По думите му сега за над 95% от разплащанията в Пощенска банка се използват дигитални канали.
Матеев отбеляза, че дигитализацията не е самоцел, и ще се правят инвестиции в клоновата мрежа на банката, за да се поддържа интересът на клиента и възможността „да си говори с банкера отсреща“. Той потвърди, че в партньорството с ритейла създаването на качество е водещо и зеленото бъдеще минава през ESG изискванията.
Мария Мангърова, търговски и маркетинг директор в "БНП Париба Лични финанси", смята, че при персонализацията предложените технологични решения трябва да следват тенденциите, свързани с клиентското преживяване и онлайн пазаруването трябва да съответства на това във физическия магазин. Жозе Салойо допълни, че за това помага поддръжката с анализ на данни за клиентите.
Румен Радушев потвърди, че смяната на приоритетите при пазаруването променя и банковата дейност. Като пример той даде застраховките на потребителските кредити, към които допълнително се предлагат медицински застраховки, но и опция с поставяне на диагноза от известни болници по света. Друга възможност е и пенсионното осигуряване, което добавя стойност в партньорство с изградената екосистема.
Технологиите като начин на живот
„Използването на технологиите започна усилено през 2008 г., като в следващите години това влияние ще се измерва с влиянието на изкуствения интелект“, коментира Никола Диаконо, мениджър технологии и иновации в "БНП Париба+. По думите му използването на роботи ще става все по-ефективно и за пример даде зареждането в магазини и автономните доставки.
„В бъдеще всеки клиент ще бъде само интернет профил и с вписването на блокчейн при сигурност на достъп ще има профил на лоялен клиент“, посочи той.
По думите му дигиталната самоличност ще отвори много възможности – ще свързва клиентите с вериги от магазини, в които се предлагат стоки, към които даден клиент има интерес, ще му предложи NFT колекции, за които ще има отстъпка като лоялен клиент, и др. услуги.
Клиентът може да се договори със създателите на даден продукт и да внесе индивидуалност в него с дизайнерско решение.
Футуризъм и устойчива търговия
За пример от практиката, при която вече се променя бизнес моделът, Диаконо посочи NIKE, чиято програма за лоялни клиенти в магазините предлага реална игра с техни обувки, при които се трупат точки и бонусът е баскетболна топка или бутилка вода. „IKEA удвоява продажбите си с насърчаване на препродажба на стоките си“, даде друг пример експертът.
И докато в бъдеще 99% от цифровото съдържание при създаването на новите продуктите ще бъде създадено автоматично от изкуствен интелект, и сега той се прилага в много области. „Изкуственият интелект преценява как да се направи меню в ресторанти само с търсени продукти, за да се намали похабяването на храна. Стикер с биологични частици удължава живота на плодове и зеленчуци до 50% при транспортиране. Изкуственият интелект се ангажира освен със създаването на нов продукт, и с неговото патентоване, изготвянето на техническата информация, изображенията и маркетинговото съдържание“, изброи възможностите Никола Диаконо и прогнозира, че това е бъдещето не само на дизайна и модата, но и в много други области.


Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”