IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Износът на швейцарски часовници се завърна към растеж през юли

Той беше подкрепен от трупането на запаси в САЩ

20:02 | 21.08.25 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Износът на швейцарски часовници се завърна към растеж през юли след рязък спад през предходния месец. Успехът през последния месец се дължи на факта, че компаниите се опитаха да натрупат запаси в САЩ преди влизането в сила на по-високите търговски мита, пише Bloomberg.

Износът се е увеличил с 6,9% спрямо година по-рано, съобщи Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия. Ако не се отчита влиянието на САЩ, износът би спаднал с 0,9%, което илюстрира продължаващия застой в индустрията. Доставките за Япония са се свили значително, пазарът в Китай също отново бележи спад.

Периодът съвпадна с интензивно лобиране от страна на швейцарските власти, докато президентът Доналд Тръмп се готвеше да наложи мита - част от стратегията му за връщане на производството в САЩ. 39-процентното мито, за което той се споразумя и което е по-високо от това в Европейския съюз и други развити икономики, заплашва да натежи върху продажбите на производители на часовници като Swatch Group и Compagnie Financiere Richemont.

Швейцарското правителство се опитва да намали митото и е отправило ново предложение към САЩ. Ръстът на брутния вътрешен продукт на Швейцария може да се свие с до 0,4 процентни пункта за четири тримесечия, ако митото на САЩ остане на ниво от 39%, прогнозират икономисти от UBS, включително Максим Ботерон.

„Данните за износа на швейцарски часовници остават силно изкривени от САЩ, където брандовете продължиха да трупат запаси преди решението за митата от 1 август“, посочва в бележка анализаторът на Vontobel Жан-Филип Берчи. „Нарастването на „умората от лукса“, намаляващото чувство на удовлетвореност от луксозните покупки и влошаващите се потребителски настроения продължават да допринасят за по-малко оптимистичните перспективи", добавя анализаторът.

Най-добре представящият се сегмент е този на най-скъпите часовници, твърди федерацията. Износът на продукти, предлагани на цена над 3000 швейцарски франка (3721 долара), е нараснал с 9,4 на сто. Часовниците с експортна цена между 200 и 500 франка пък са записали 7,3% ръст на износа. При тези на цена под 200 франка се наблюдава спад.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:11 | 21.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Мода виж още

Коментари

Финанси виж още