IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Залогът за 1 млрд. долара на Spotify се превръща в серийна драма

Подкастите обещаваха да донесат голям успех на стрийминг гиганта, но инвестицията още не се е отплатила

08:14 | 08.09.23 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Spotify похарчи над 1 млрд. долара за изграждането на своята подкаст империя. Тя сключи големи сделки с Ким Кардашиян, семейство Обама, принц Хари и Меган Маркъл. Компанията плати 286 млн. долара за две студиа за подкасти и похарчи 250 хил. долара и повече на епизод за ексклузивни предавания, за да привлече нови слушатели. Най-доброто не се е отплатило още, пише Wall Street Journal в анализ.

Повечето предавания не са печеливши, твърдят запознати източници, а компанията наскоро съкрати служители и програми, за да свие загубата си. Гигантът, който не успява да отчита редовно печалба, загуби 527 млн. евро за шестте месеца до края на юни при приходи за 6,2 млрд. долара.

Никой в бизнеса не печели много пари от подкасти, но Spotify, която похарчи много повече за този формат от своите конкуренти, има повече за губене от останалите. Конкурентите на Spotify, включително Amazon, Apple и Google, технологични гиганти със собствени аудиострийминг услуги, имат други, по-рентабилни бизнеси.

Приходите от подкасти в САЩ се очаква да достигнат 2,3 млрд. долара тази година, което представлява увеличение с 25% спрямо 2022 г., посочват от Interactive Advertising Bureau, група, обединяваща участници в индустрията. Според нея сумата ще нарасне повече от два пъти до 2025 г. Това представлява само малък дял от достигащия 200 млрд. долара пазар на дигитална реклама. Spotify се изкачи до върха на една индустрия, която се оказа по-малко печеливша, отколкото се очакваше, когато компанията започна подкаст начинанията си през 2018 г.

„Ако погледнем назад, размерът на залога спрямо размера на пазара просто изглежда ирационален“, коментира медийният консултант и продуцент Ивън Шапиро във връзка с инвестициите на Spotify в подкасти.

Броят на слушателите на подкасти расте, но потокът от предавания в различните платформи за стрийминг затруднява намирането на нови хитове. Изправен пред конкуренция между жанрове и формати, Spotify установи, че ексклузивните подкасти обикновено не крадат абонатите от конкуренти. Разходите за подкасти на компанията са нараснали с 29 млн. евро през първата половина на тази година.

Spotify, която към юни имаше 220 млн. плащащи абонати на нейната премиум услуга, коментира, че слушащите подкасти в нейната платформа са над 100 млн., 10 пъти повече от 2019 г. Компанията твърди, че е напът да превърне бизнеса си с подкасти в рентабилен през 2024 г.

Под натиска на инвеститори да изпълни целта за рентабилност, през юни компанията съкрати 200 служители, или около 2% от работната си сила, и премахна някои предавания, за да се фокусира върху по-ограничен набор от оригинално и ексклузивно съдържание. Тя се зае с брандовете Parcast и Gimlet, консолидирайки оригиналните им продукции в едно звено, наречено Spotify Studios. През юли Spotify повиши цената на основния си абонамент с долара до 10,99 долара на месец.

Spotify започна да споделя повече от риска със звездите, с които работи. Наскоро компанията обяви, че ще плати 4 млн. долара на комедианта Тревър Ноа в рамките на сделка, която позволява на компанията да прибира приходи от подкаста, за да покрива инвестициите си, твърдят източници, запознати с въпроса. След това двете страни си поделят печалбата. Spotify възнамерява да сключи още подобни споразумения, коментират директори от компанията.

Sirius, iHeart, NPR и други конкуренти на пазара на подкасти също направиха съкращения както на хора, така и на бюджети – част от по-мащабната тенденция сред медийните и технологичните компании тази година да свиват общите си разходи.

Главният изпълнителен директор на Spotify Даниел Ек заяви, че иска Spotify да бъде най-голямата компания за аудиопредложения в света, като обхваща аудиокниги, образование, спорт и новини. Подкастите са само първата стъпка към целта на Spotify да се превърне от компания за стрийминг на музика в аудиогигант, генериращ 100 млрд. долара приходи до 2030 г. Spotify отчете 11,7 млрд. евро приходи за 2022 г.

Последна актуализация: 08:14 | 08.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още