IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Zeleros Hyperloop - стартъпът, който обещава да пътуваме с влак с 1000 км/ч

Испанската компания тръгва от университетски проект, а вече има големи амбиции за бъдещето на транспорта

17:00 | 27.10.23 г. 3
Снимка: Zeleros
Снимка: Zeleros

В тези 15 млн. евро попадат публични и частни средства, а компанията е отворена за следващи кръгове, тъй като ще се нуждае от повече капитал. “Като дългосрочен проект се нуждаем от визионери, които могат да гледат повече на нас не просто като на компания, която може да генерира печалба, но и като нещо дългосрочно, което ще има влияние”, коментира Висен. 

По думите му Zeleros вече работи по някои проекти, които имат клиенти, но съществената част от бизнеса тепърва ще бъде разработвана. 

“Планът ни е в следващите пет години да започнем да генерираме печалба, що се касае до някои конкретни проекти, но без да губим от фокуса си дългосрочното развитие на hyperloop”, посочи Висен. 

На въпрос дали съоснователите на компанията са готови един ден да я продадат, Висен коментира: “Смятам, че това е нещо, за което всеки основател трябва да помисли, но ние сме много далеч от изпълнението на мечтата. Ако другаде тази мечта е по-скоро да станеш милионер и да забравиш за стартъпа, който си създал, в Европа тя е по-скоро да създадеш стойност, нещо, което си е заслужавало. Смятам, че едно от най-важните неща в нашия проект е страстта, която влагаме”, категоричен е Висен. 

Макар че Zeleros вече е на седем години и има солидни инвеститори, съоснователите ѝ “все още имат контрол върху компанията”, споделя той. “Осигурихме си много балансиран борд на акционерите, от което съм много доволен”. Все пак той не изключва възможността един ден да се раздели със Zeleros. 

Не едно и две предизвикателства

Когато Мъск заговори активно за hyperloop проекта си, еуфорията беше огромна. Днес технологията все още не е напълно готова, а причина за това са огромните инвестиции и техническата сложност на разработката. Все пак говорим за влак, който ще се движи с 1000 км/ч в тунел, чиито стени са само на сантиметри от вагоните, което предполага необходимост от много високи нива на безопасност.  

По думите на Хуан Висен основните предизвикателства през Zeleros в момента са три. На първо място е инвестицията в инфраструктура. “Ние трябва да тестваме технологията, а основното предизвикателство е, че се нуждаем от пространство, в което да я тестваме сега”, споделя той. “Имаме продукт, но както при всички големи проекти, времето, в което ще го пуснем на пазара, не е фиксирано.” Висен изтъква, че винаги минава доста време между момента, в който потребителите чуват за пробива в дадена област и истинското реализиране на проекта. Въпросът е как този процес да бъде ускорен. 

Представител на екипа на Zeleros представя проекта на компанията. Снимка: EIT Представител на екипа на Zeleros представя проекта на компанията. Снимка: EIT

Същевременно стои въпросът и с регулацията. Европейската комисия реши да създаде регулация на hyperloop, но е нужно време, преди да е готова с нея, споделя още Хуан Висен. Според него не на последно място се нарежда финансовото предизвикателство, свързано с инвестициите, особено след спада на инвестициите в стартъпи на фона на икономическата и геополитическата несигурност в последната година. 

“Напоследък чуваме, че инвестициите в стартъпи са спаднали, особено в сферата на дълбоките технологии и стартъпите с голямо въздействие като нас. Очевидно имаме препятствие и трябва да вложим всичките си ресурси, всичките си амбиции, за да се справим с това”, коментира съоснователят на Zeleros. 

С 1000 км/ч към бъдещето

Европа този път действа по-бързо от обикновено. След като години наред изоставаше в развитието на ключови технологии, сега тя активно работи както по финансирането на развитието на hyperloop, така и по регулацията, от която подобен транспорт би зависил. EIT подкрепя не само Zeleros, но и още играчи на борда, като базираната в Нидерландия Hardt Hyperloop. На този етап нито една компания в света няма напълно готова технология за този тип влакове. Подобни иновации изискват голяма държавна подкрепа, защото все пак става дума за развитието на ключова инфраструктура, но рисковите инвеститори също могат да видят потенциала в нея.

И ако всичко се развие по план, един ден Мъск може лично да дойде да се снима с тримата млади мъже, които като студенти го дебнеха за снимка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:03 | 27.10.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 6
0pk
преди 6 месеца
Докога ще я претопляме тая манжа с хиперлупа? :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още